خراسان جنوبی از استان‌های پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی مسکن است و شهرستان طبس نیز با اختصاص ۴۹۳ هکتار زمین به این طرح، عملکرد موفقی در ساخت خانه‌های یک طبقه حیاط دار (ویلایی) داشته است.

طرح “نهضت ملی مسکن” یکی از اقدامات شاخص دولت سیزدهم است که بر مبنای اجرای قانون “جهش تولید مسکن” مصوب مجلس شورای اسلامی از همان شروع به کار دولت اجرا شد و مهمترین تحول آن نسبت به طرح‌های قبلی از جمله مسکن ملی و مسکن مهر تغییر الگوی ساخت از خانه‌های چند طبقه و پرتراکم به خانه‌های یک طبقه حیاط دار با مشارکت مردم است.

دولت قصد دارد به جای ساخت شهرهای پرتراکم و آپارتمان سازی که پیامدهای خود را دارد با واگذاری زمین و تسهیلات، خانه‌های یک طبقه حیاط دار ساخته شود. به نظر می‌رسد ساخت مسکن‌های یک طبقه دارای مزیت‌های فراوانی نسبت به بلندمرتبه‌سازی است و با فرهنگ مناطق مختلف نیز سازگاری بیشتری دارد.

سرعت بالای ساخت خانه‌های یک طبقه نسبت به چند طبقه، کاهش هزینه‌های ساخت واحد مسکونی، تعدیل قیمت مسکن، معیشت محور بودن و توسعه مشاغل خانگی از مزایای خانه‌های ویلایی است که از سوی کارشناسان فنی در طرح نهضت ملی مسکن گنجانده شده است.

همچنین در این نوع ساخت و ساز می‌توان معماری‌های مختلف را به کار برد و در واقع شاهد تنوع در مسکن هستیم.

ساخت مسکن ویلایی در ۳۰ شهر خراسان جنوبی

براساس قانون جهش تولید مسکن مقرر شد دولت در چهار سال، چهار میلیون واحد مسکونی را در سراسر کشور احداث و تحویل متقاضیان واجد شرایط کند. خراسان جنوبی نیز ۳۱ شهر دارد که بر این اساس واحدهای مسکونی در ۳۰ شهر استان به‌ صورت ویلایی ساخته می‌شود و فقط در مرکز استان به دلیل کمبود زمین، آپارتمان چهار یا پنج طبقه احداث خواهد شد.

توسعه افقی و در کنار آن واگذاری ساخت خانه به مردم موجب تسریع در ساخت و ساز و کاهش هزینه‌ها شده و از جمله شهر طبس را تبدیل به نمونه موفق کشوری در ویلایی‌سازی کرده است از همین رو وزیر راه و شهرسازی در اولین سفر دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور به مقصد خراسان جنوبی،  کلید یک واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن را به صاحبش تحویل داد.

نمونه موفق ساخت خانه‌های یک طبقه در خراسان جنوبی + فیلم

این واحد مسکونی در سایت ۵۰ هکتاری طرح نهضت ملی مسکن طبس واقع شده و جزو نخستین واحدهای به بهره‌برداری رسیده در این طرح ملی است.

پیش بینی ۶۰۰ هکتار زمین در طبس

اما رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان طبس با اشاره به اینکه ۴۹۳ هکتار زمین برای ساخت مسکن در این شهرستان اختصاص پیدا کرده است گفت: ۱۶ هزار و ۲۷۳ متقاضی مسکن در این شهرستان ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد هشت هزار و ۷۶۹ متقاضی واحد شرایط دریافت زمین هستند.

سید حسین سجادی با بیان اینکه عملیات ساخت هزار و ۹۷۲ واحد تاکنون شروع شده اظهار داشت: از این تعداد ۳۸۱ واحد به بهره برداری رسیده و تحویل متقاضیان شده است.

وی عنوان کرد: در سایت ۵۰ هکتاری ساخت و سازها ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تمامی خدمات اعم از آب، گاز و برق تامین شده است.

نمونه موفق ساخت خانه‌های یک طبقه در خراسان جنوبی + فیلم

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان طبس گفت: آسفالت معابر اصلی هم به زودی انجام خواهد شد و حتی ساخت مجموعه آموزشی در این سایت آغاز شده است.

وی با بیان اینکه ۸۰۰ متقاضی سه فرزندی برای ساخت مسکن ثبت نام کرده‌اند گفت: تامین زمین در شهرستان طبس بی نظیر بوده و با الحاق اراضی جدید پیش بینی می‌شود که بالغ بر ۶۰۰ هکتار زمین صرف طرح نهضت ملی مسکن شود در حالی که مسکن مهر در ۶۱ هکتار اجرا شد.

اقدام جهادی برای تامین زیرساخت‌های نهضت ملی مسکن

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس هم با بیان اینکه به همه متقاضیان واجد شرایط زمین واگذار می‌شود گفت: برای تامین زیرساخت‌های سایت ۵۰ هکتاری اقدام جهادی از سوی دستگاه‌های خدمات‌رسان شکل گرفت و تا سال گذشته توانستیم همه خدمات را برای مردم آماده کنیم.

علی اکبر رحیمی با بیان اینکه آسفالت معابر هم تا یک ماه آینده شروع می‌شود اضافه کرد: موقعیت جغرافیایی سایت مسکن مهر و ملی در بهترین نقطه شهرستان طبس قرار گرفته است.

وی گفت: زمان اجرای طرح مسکن مهر هم اولین شهرستانی بودیم که خانه‌ها را تحویل دادیم و حتی جداول را رنگ زدیم، در سایت ۷۹ هکتاری نهضت ملی مسکن نیز گازرسانی انجام شده و جدول کشی به اتمام رسیده است.

رحیمی درباره نصب اجباری پکیچ و هزینه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی که به متقاضیان تحمیل می‌شود گفت: این موضوع فنی است زیرا سالانه فوتی‌های زیادی به خاطر نشت گاز داریم که باید جدی گرفته شود حتی در همین سایت مسکن مهر سال گذشته عروس و دامادی قربانی نشت گاز شدند لذا قوانین نظام مهندسی در ساخت و سازها باید رعایت شود.

وی با تاکید بر اینکه بزرگترین سایت ویلایی در شهرستان طبس واقع شده است عنوان کرد: طبس رتبه‌دار واگذاری زمین و سرعت ساخت و سازهاست زیرا مردم پای کار هستند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس گفت: موضوع جداسازی وام با صدور کد تفکیکی مجزا برای برخی متقاضیان نیز پیگیری شده است تا هیچ کدام مانعی برای ساخت و ساز دیگری نباشند.

وی افزود: با توجه به توسعه معادن و استمرار جذب نیروی کار در شهرستان طبس مطالبه مسکن زیاد است لذا باید حداقل زیرساخت سکونت سه هزار نفر را فراهم کنیم.

استان خراسان جنوبی با جمعیت ۸۰۰ هزار نفر ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.