رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بزرگترین و سازمان‌یافته ترین ساختار مردمی بهره‌برداری از قنات در ایران را در قنات بلده فردوس داریم، گفت: هم اکنون بیش از ۱۴ مجوز اقامتگاه بوم‌گردی برای فعالیت در مسیر قنات بلده فردوس صادر شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۲ اقامتگاه بوم گردی در اسلامیه و باغستان علیای و سفلی فردوس نیز راه اندازی شده است که همزمان با برگزاری سمپوزیوم بین المللی قنات بلده فردوس گردشگران از این اقامتگاه‌ها بازدید خواهند کرد.

وی بیان کرد: زیرساخت‌های آب، برق و گاز در این منطقه مهیا است و سازمان میراث فرهنگی آمادگی دارد به تمام متقاضیان ایجاد تأسیسات گردشگری در مجاورت قنات بلده فردوس تسهیلات ارزان بدهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار داشت: قنوات بلده فردوس یکی از ۱۲ رشته قنات ثبت شده جهانی ایران است که در قالب یک پرونده جمعی در میراث بشر به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه قنات بلده فردوس به جهات متعددی حائز ارزش است عنوان کرد: این قنات از طرفی به لحاظ ساختاری و قدمت تاریخی و از طرفی به لحاظ فرهنگی همچنین ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی تأثیر بسیار شگرفی در طول تاریخ داشته است.

رمضانی یادآور شد: قنات بلده فردوس بزرگترین، مهمترین و سازمان یافته ترین ساختار مردمی بهره برداری از قنات در ایران است، حتی در ۱۱ قنات جهانی دیگر این ساختار مردمی که تحت عنوان «میاه بلده طیبه تون» نامگذاری شده است وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در طول تاریخ در اطراف قنات بلده فردوس آداب و رسوم متعددی پی ریزی شده و قرن‌ها بر زندگی مردم این منطقه تأثیرات خود را داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه مسیر شاه جوی بلده به عنوان طولانی‌ترین مسیر مشجر ثبت شده در آثار ملی بعد از خیابان ولی عصر (عج) است ادامه داد: امید است برگزاری سمپوزیوم بین المللی قنات بلده فردوس بهانه‌ای برای بازشناسی اهمیت این قنات جهانی در حوزه‌های متعدد باشد.

مجموعه قنات بلده شهرستان فردوس از توابع استان خراسان جنوبی که به شماره ۳۰۱۶۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت است و تابستان سال ۱۳۹۵ در فهرست میراث جهانی نیز ثبت شد و از این منظر باید قنات را یک مزیت اقتصادی و فرهنگی توأمان دانست.
قنوات بلده فردوس کاریزی با ۱۴ رشته قنات و چهار چشمه است که آب‌های سطحی را از دره‌ها جمع آوری می‌کند، در یک شبکه پیچیده به هم وصل می‌شود و یک شاه جو پدید می‌آورد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله