رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: ۶۰۰ نفر از آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر تا ساعت ۲۴ روز گذشته (۲۶ اسفند) در ۳۱ شهر استان ثبت‌نام کردند.

ناصر خوش خبر روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: از شروع ثبت‌نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر (۲۰ اسفند) تا ساعت ۲۴ دیروز با فرمانداران و عوامل انتخابات بستری مهیا شد که در کنار آرامش، ثبت‌نام در ۳۱ شهر استان انجام شود.

وی با بیان اینکه احتمال تغییرات در آمار وجود دارد تصریح کرد: تغییرات برای کسانی که غیر حضوری ثبت‌نام کردند تا تایید نهایی دور از انتظار نیست.

خوش خبر اظهار داشت: بنا به توصیه مقام معظم رهبری فضای مطلوب انتخاباتی فضایی پرشور و آرام و متین است که همه اگر از حفظ آرامش تبعیت کنند احقاق حق می‌شود.

وی بیان کرد: در همین راستا به دنبال فضای پرشور و ‌نشاط و تمکین از قانون مداری هستیم که تکیه گاه ما است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: به جز شهرستان بیرجند که بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و ۹ اعضای شورا و ۶ علی‌البدل خواهد داشت مردم در بقیه شهرهای استان شرای پنج نفره با سه علی البدل را انتخاب خواهند کرد.

وی ادامه داد: ۲۵۵ کرسی وجود دارد و کسانی که تایید صلاحیت می‌شوند در ۲۸ خرداد رقابت خواهند کرد.

خوش خبر بیان کرد: ۱۱۳ داوطلب در بیرجند، ۸۵ نفر قاینات، ۵۰ نفر سربیشه، ۳۸ داوطلب زیرکوه، ۷۹ نفر طبس، ۳۵ داوطلب بشرویه، ۳۳ نفر سرایان، ۵۳ نفر فردوس، ۵۳ نفر درمیان و نهبندان و سربیشه در هرکدام ۲۹ داوطلب ثبت‌نام کردند.

وی یادآور شد: تاکنون از داوطلبان ۲ نفر از قاینات و یک نفر از درمیان انصراف دادند.

معاون استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: داوطلبان پس از تایید صلاحیت و انتشار اسامی توسط فرمانداران به عنوان نامزد تلقی می‌شوند و فرماندار موظف است پس از تایید صلاحیت به افراد، تایید صلاحیت و یا رد آن را اعلام کند.

وی ادامه داد: از نهم تا ۱۲ اردیبهشت ماه افرادی که اعتراض دارند می‌توانند اعتراض کنند تا به پرونده و شکایت‌ها رسیدگی و به انتشار اسامی افراد نهایی ختم شود.

خوش خبر یادآور شد: داوطلبان در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر حق شکایت ندارند و تنها شهرهای که می‌توانند به هیات مرکزی نظارت شکایت کنند شهر بیرجند با بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است.

وی گفت: بیش از ۴۱۵ نفر از ثبت‌نام شدگان با ۷۰ درصد به صورت حضوری ثبت‌نام کردند.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی بیان کرد: ۳۳۰ نفر از داوطلبان این دوره لیسانس، ۱۴۷ فوق لیسانس، ۱۵ نفر دکتری، ۴۶ نفر فوق دیپلم و ۲۹ نفر حوزوی هستند که ۱۱۰ نفر از داوطلبان دارای سابقه ایثارگری هستند.

وی با بیان اینکه ۲۳ درصد معادل ۱۳۶ نفر از داوطلبان دارای سابقه شورایی بودند افزود: ۷۷ درصد بدون سابقه خدمت شورایی هستند که می تواند زمینه ساز انگیزه شود.

وی تصریح کرد: بالاترین افراد ثبت‌نام شده کارمندان دولت با ۱۵۰ نفر و ۱۰۷ نفر از افراد بازنشسته هستند.

خوش خبر با بیان اینکه در این دوره از انتخابات ۷۰ زن شرکت کردند افزود: گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال بالاترین میزان را با ۲۳۱ نفر دارند.

وی یادآور شد: با توجه به وجود کرونا سبک جدیدی از انتخابات را تجربه می‌کنیم و سواد مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی افزایش یافته اما در ارتباط با نحوه تبلیغات، دستورالعمل وزارت کشور در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی تاکید کرد: انتخابات برگزار می‌شود اما نحوه تبلیغات ممکن است متمایز از قبل باشد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: ثبت‌نام انتخابات شورای شهر بسته شد اما ثبت نام شورای روستایی از ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ آغاز می‌شود که باید آمادگی لازم با ورود نخبگان، روحانیون، رسانه و متنفذین برای اقبال به داوطلب‌شدن ایجاد شود.

وی تصریح کرد: با توجه به روند تایید صلاحیت احتمال ریزش آمار برای داوطلبان شورای شهر وجود دارد.

در  پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر ۶۸۳ نفر برای اخذ کرسی‌های این شوراها در خراسان جنوبی ثبت‌نام کردند.