رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: ۵۳ پروژه بهداشتی و درمانی در ۱۱ شهرستان استان در دست اجرا است که تا سال ۱۴۰۰ همه آنها افتتاح خواهد شد.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز یکشنبه در نشست خبری تشریح دستاوردهای یکساله دانشگاه و پروژه‌های دهه فجر افزود: از مجموع این پروژه‌ها در بیرجند ۹، بشرویه، نهبندان، فردوس، زیرکوه و خوسف هر کدام چهار پروژه، سرایان یک، طبس ۶، قاینات و سربیشه هر کدام پنج پروژه و درمیان هفت پروژه در دست اجرا است.

وی بیان کرد: پایگاه اورژانس، خانه بهداشت، مسکن متخصصین، مرکز خدمات جامع سلامت، بیمارستان، آشیانه اورژانس هوایی، کلینیک ویژه، مرکز دیالیز و آموزشگاه بهورزی عمده این پروژه‌ها را شامل می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به نظارت بر اجرا و اتمام بیش از ۲۶ پروژه عمرانی در استان گفت: این پروژه‌ها شامل پنج مرکز جامع سلامت شهری و روستایی، پنج پایگاه سلامت، یک پانسیون پزشک، سه پایگاه اورژانس ۱۱۵، ٩ خانه بهداشت، آموزشگاه بهورزی بیرجند، آمفی تئاتر دانشگاه و اورژانس بشرویه با زیربنای ۹ هزار و ۴۰۰ مترمربع است که پیش بینی شده تا هفته سلامت سال آینده به اتمام برسد.

وی ادامه داد: همچنین نظارت بر اجرا و تحویل بیش از ۴۰ پروژه از پروژه‌های تفاهم‌نامه سه جانبه اعم از ٩ مرکز جامع سلامت شهری و روستایی، ١٠ پانسیون پزشک و ٢١ خانه بهداشت با اعتبار بیش از ۱۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و زیربنای هفت هزار و ۷۰۰ مترمربع از دیگر اقدامات است.

دهقانی تصریح کرد: امسال هشت پروژه شامل چهار مرکز خدمات جامع سلامت اسدیه، خوان درمیان، اسفشاد قاین، چهکند بیرجند، ٢ پایگاه سلامت قهستان درمیان، شعبانیه بیرجند، ٢ خانه بهداشت فورگ درمیان و خانه بهداشت شیرگ زیرکوه در استان افتتاح شد.

وی گفت: همچنین هفت پروژه شامل ٢ مرکز خدمات جامع سلامت قدس (نجفی گل) بیرجند، شهید آوینی بیرجند، مرکز آموزش بهورزی بیرجند، ٢ پایگاه سلامت ارسک بشرویه، میلاد (بیرجند)، ٢ خانه بهداشت تپه طاق طبس و دره عباس درمیان آماده افتتاح است که دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به وجود ۷۳ پایگاه‌ اورژانس شهری و جاده‌ای در استان گفت: از این تعداد ۱۷ مورد شهری و ۵۶ مورد جاده‌ای است.

وی ادامه داد: ۶۱ مرکز جامع خدمات سلامت روستایی، ۴۱ مرکز سلامت شهری، ۳۱۴ خانه بهداشت، ۶۸ پایگاه بهداشتی، ۱۴ بیمارستان با یک هزار و ۲۰۴ تخت فعال و ۱۷۴ تخت ویژه در استان وجود دارد.

دهقانی به بازنگری ساختار و عملکرد دانشگاه براساس نقشه راه گذار به دانشگاه نسل سوم اشاره و اظهار داشت: در این خصوص اقداماتی از قبیل تدوین نقشه راه، عقد تفاهم‌نامه سه جانبه همکاری با صنعت در راستای تولید محصول فاخر و آماده سازی مرکز آموزش‌های مهارتی و اخذ موافقت اولیه وزارت بهداشت انجام شده است.

وی از توسعه آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد و گفت: راه‌اندازی مرکز جامع آزمون‌های الکترونیکی با ظرفیت ١١٠ نفر، برگزاری ٢٢۴ آزمون الکترونیکی در سال تحصیلی جاری و تجهیز و راه‌اندازی اتاق تدریس آنلاین از راه دور از جمله این اقدامات است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به توسعه همکاری‌های بین‌المللی و ارائه برنامه‌های آموزش بین‌الملل گفت: مجوز برنامه آموزشی رشته پزشکی در مقطع MBBS و مجوز کارشناسی داروسازی برای دانشجویان کشور افغانستان اخذ شده است.

وی با اشاره به برنامه هشت ساله توسعه آموزش عالی علوم پزشکی بیرجند (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۴) افزود: سند آمایش سرزمینی و سند پنج ساله مرجعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با افق ۱۴۰۴ تدوین شده است.

دهقانی تاکید کرد: با پیگیری‌های همه جانبه از طریق استانداری، سازمان برنامه و بودجه و فرمانداری‌ها، اعتبارات عمرانی حوزه بهداشت استان با ۵۰ درصد افزایش از ۷۰ میلیارد و ۹۴۵ میلیون ریال در سال گذشته به ۱۰۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال در سال جاری افزایش یافته است.

وی از پیگیری جذب ۳۰ میلیارد ریال اعتبار از طریق تفاهم با بنیاد برکت برای تکمیل ١۴ پروژه روستایی خبر داد و گفت: جذب بودجه وزارت به مبلغ ١۵ میلیارد ریال بابت اجرای طرح کوهورت و خرید تجهیزات و آماده‌سازی ساختمان برای آغاز طرح کوهورت کارکنان دانشگاه از دیگر اقدامات است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از برگزیده شدن ٢ طرح اساتید دانشگاه در چهارمین دوره طرح کشوری شهید احمدی روشن خبر داد و گفت: همچنین هفت طرح به ارزش ١٢ میلیارد و ١۵٠ میلیون ریال در طرح حمایت از طرح‌های فناورانه با محوریت زرشک، زعفران و عناب برگزیده شده است.

وی به جمعیت زیروشش برنامه‌های طرح تحول در حوزه بهداشت استان اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر ۴۸۱ هزار و ۶۶۴ نفر از جمعیت روستایی استان زیرپوشش برنامه پزشک خانواده هستند.

دهقانی با اشاره به راه‌اندازی واحد چهار تخته دیالیز صفاقی در استان که امسال انجام شد، گفت: همچنین راه‌اندازی ١٠ تخت فیزیوتراپی در مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص، راه‌اندازی سه تخت دیالیز در عشق آباد و درمیان و افزایش تخت‌های زیرکوه و سربیشه از ٢ به سه تخت از دیگر اقدامات است.

راه اندازی واحد دندانپزشکی بیماران خاص برای بیماران HIV ، EB و تالاسمی، تجهیز بیمارستان‌های شهید چمران فردوس و شهید آتشدست نهبندان به دستگاه سی تی اسکن ١۶ اسلایس، استقرار سیستم نوبت دهی تجمیعی در کل استان و استقرار پرونده رسیدگی الکترونیک اسناد بستری و بستری موقت از دیگر اقداماتی بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی استان به آنها اشاره کرد.

وی با اشاره به مساعدت دارویی به برخی بیماران گفت: امسال تاکنون ۵۱۳ میلیون تومان مساعدت دارویی به ۲ هزار و ۴۵۲ بیمار خاص، صعب العلاج و نیازمند استان انجام شده است.