مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: امسال آبرسانی سیار در این استان با توجه به تداوم خشکسالی و گرمای هوا تا ۴۵۰ روستا در اوج مصرف افزایش می‌یابد.

حسین امامی روز افزود: امسال به دلیل مشکل کم‌آبی و گرمای هوا همچنین افزایش حجم آبرسانی نیازمند تخصیص اعتبار ویژه استانی و ملی هستیم تا فصل تابستان را بدون چالش پشت سر بگذاریم.

وی بیان کرد: سال گذشته به طور میانگین  به ۳۸۰ روستای استان خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی شد که در اوج مصرف به ۴۳۰ روستا افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه تعداد ۳۰ روستای استان در سال گذشته آبرسانی پایدار شد و تعدادی اوایل سال جاری در دستور کار قرار دارد، پیش‌بینی ما این بود که در سال جاری حجم آبرسانی سیار به روستاهای استان کاهش یابد.

وی افزود: اما منابع آبی روستاها به دلیل تداوم خشکسالی کاهش یافته و در سال جاری با رشد آبرسانی سیار مواجه خواهیم بود بنابراین پیش‌بینی ما این است که تعداد روستاهای نیاز به آبرسانی سیار در اوج مصرف تا ۴۵۰ روستا هم افزایش یابد در حالی که باید تعداد این روستاها کمتر از ۴۰۰ روستا باشد.

امامی گفت: در استان به ازای هر خانوار روستایی ۱۲۰ لیتر آب ارسال می‌شود و امسال پیش‌بینی ما ارسال ۳۳۰ هزار متر مکعب آب با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان برای ۶۵ هزار نفر است.

وی تصریح کرد: مهمترین مشکل ما در روستاهای ییلاقی استان این است که حجم زیادی از آبی که با هزینه‌های کلان تامین می‌کنیم در زمینه فضای سبز مصرف می‌شود و شبکه‌های ما را در روستاها ناپایدار می‌کند به عنوان مثال در یک روستای ییلاقی که طرح انتقال آب را برای ۲۰ نفر طراحی کردیم به دلیل ویلاسازی ۲۰۰ نفر از شبکه استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: استفاده بی‌رویه از آب در روستاهای دارای شبکه آبرسانی پایدار برای مصرف غیر شرب از جمله فضای سبز و دام، شبکه‌های ما را دچار اختلال می‌کند و این موضوع نگرانی جدی ما در استان است که باید استفاده صحیح از آب فرهنگ‌سازی شود.

وی افزود: در برخی روستاهای شهرستان درمیان روزانه ۳۰ لیتر بر ثانیه آب پمپاژ می‌کنیم در حالی که نیاز آبی مردم این روستاها ۱۵ لیتر بر ثانیه است و این آب برای مصارف غیر شرب استفاده می‌شود و باز مردم همین روستاها مکرر از کمبود آب گلایه دارند.

امامی تصریح کرد: با گستردگی شبکه‌ای که در سطح استان داریم، برخورد با مصارف غیرقانونی سخت است و دهیاران و شوراها هم همکاری لازم را ندارند که این موضوع کار ما در تامین آب سخت کرده است.

وی گفت: به دلیل خشکسالی مصرف آب دام از شبکه‌های آبرسانی افزایش یافته و به عنوان مثال روستایی داریم که روزانه ۲ هزار راس دام از شبکه ما تامین آب می‌شوند.

وی افزود: تا زمانی که عموم مردم در مدیریت مصرف آب با ما همکاری نکنند هر مقدار آب را تامین کنیم باز هم چالش خواهیم داشت.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان و حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۱ درصد جمعیت استان در مناطق روستایی مستقر هستند.