استاندار خراسان جنوبی از بازگشایی گذرگاه دوکوهانه در شهرستان مرزی نهبندان تا پایان شهریور ماه جاری خبر داد.

“حمید ملانوری” روز جمعه در سفر به شهرستان نهبندان به منظور افتتاح پروژه‌های عمرانی این شهرستان در جمع مردم روستای گوش اظهار داشت: با پیگیری‌های فراوان برای جلب موافقت افغانستان و با جلسات متعددی که در این زمینه در استان داشته‌ایم، در روزهای آینده گذرگاه دوکوهانه به طور رسمی فعال می‌شود.

وی مرز را یکی از ویژگی‌های بزرگ شهرستان نهبندان عنوان کرد و گفت: به دلیل اتفاقات سال‌های اخیر و عدم موافقت افغانستان با بازگشایی دوکوهانه، متاسفانه فعالیتی در این مرز نداشته‌ایم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این مرز می‌تواند به عنوان یک محور تجاری فعال برای استان و کشور باشد.

وی نهبندان را شهرستانی دارای موقعیت خاص به لحاظ جغرافیایی و منابع و ذخایر خواند و گفت: این شهرستان با ۲ استان بزرگ کرمان و سیستان و بلوچستان همسایه است و باید از این فرصت به درستی استفاده شود.

ملانوری با تاکید بر اینکه نهبندان همه منابع توسعه‌ای را با عیار بالا دارد افزود: نیروی انسانی مستعد، متخصص، باهوش و توانمند از محورهای توسعه هستند که نهبندان از این ظرفیت نیز بهره‌مند است.

وی اظهار داشت: یکی از محوری‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای نهبندان بر پایه استفاده از ذخایر معدنی لحاظ شده و در همین راستا شناسایی، مطالعات، اکتشافات و بهره‌برداری از این ذخایر مدنظر است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، به زودی شاهد حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ معدنی در این شهرستان خواهیم بود.

وی تاکید کرد: شهرستان نهبندان باید به یکی از ایستگاه و پایگاه‌های بزرگ معدنی استان و کشور تبدیل شود.

ملانوری به فعالیت‌ها و سیاست‌های ستاد توسعه خاوران اشاره کرد و افزود: ما در این ستاد به دنبال توسعه متوازن، همه‌جانبه و پایدار هستیم.

وی گفت: حیف است در استانی با ثروت‌های متعدد، متنوع و ارزشمند، مناطقی کمتر توسعه‌یافته یا دچار محرومیت داشته باشیم لذا باید این تحرکی که در مدیران استان ایجاد شده، شتاب بگیرد تا توسعه به معنای واقعی در منطقه رقم بخورد.

استاندار خراسان جنوبی به سفر مقام معظم رهبری به نهبندان در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در این سفر بر رسیدگی به امور شهرستان تاکید و سند توسعه نهبندان هم تدوین شد که البته بخش عمده‌ای از آن اجرا نشده است.

وی با تاکید بر اینکه طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی در شهرستان نهبندان صورت گرفته است افزود: باید با برنامه‌ریزی بیشتر و تلاش جهادی‌تر و جهشی‌تر برای رسیدگی به امور این شهرستان گام برداریم.

ملانوری بیان کرد: وجود نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز ظرفیت خوبی برای پیگیری و دریافت مطالبات استان از اعتبارات ملی است.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران در همسایگی ولایت فراه افغانستان، ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.

سه بازارچه به دلایل مختلف از جانب کشور افغانستان در سال‌های گذشته تعطیل اعلام شد و در حال حاضر گمرک و بازارچه ماهیرود فعال‌ترین پایانه مرزی خراسان جنوبی است.

بنابر آمار رسمی ۴۸ درصد صادرات کشور به افغانستان از مرز خراسان جنوبی انجام می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی صبح امروز همزمان با چهارمین روز هفته دولت وارد نهبندان شد و با حضور در گلزار شهدای روستای چهار فرسخ به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد.

آیین افتتاح همزمان چهار زمین چمن مصنوعی در روستای چهار فرسخ، پایگاه سلامت شهری شماره یک نهبندان به نمایندگی از سه طرح بخش بهداشت و درمان و طرح‌های گازرسانی با حضور استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه و فرماندار نهبندان و جمعی از مسوولان استانی برگزار شد.

افتتاح طرح صنعتی دانه‌بندی منیزیت تگ سیاه از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است.