فرماندار خوسف گفت: ۶ پروژه در حوزه آبخیزداری با اعتبار ۱۷ میلیارد و ۲۹۶ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و استانی در دست اجراست که امیدواریم تا پایان امسال این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسد.

محمدعلی آخوندی روز شنبه در حاشیه افتتاح سازه آبخیزداری گابیون بندی در منطقه هردنگ بخش جلگه ماژان به خبرنگار ایرنا گفت: با موافقت رهبر معظم انقلاب درخصوص تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری، جهشی در اجرای پروژه‌ها شکل گرفته و برکات بسیار خوبی برای روستاها داشته است.

وی بیان کرد: همچنین پنج پروژه بیابان‌زدایی با اعتبار ۴۲ میلیارد و ۲۶ میلیون ریال، پروژه جنگل‌کاری در ۴۹ هکتار با اعتبار یک میلیارد و ۹۷۰ میلیون ریال و عملیات مرتع در ۱۵۰ هکتار با اعتبار یک میلیارد و ۶۰ میلیون ریال در دست اجرا است.

فرماندار خوسف گفت: پروژه گابیون بندی در منطقه هردنگ به نمایندگی از ۲ پروژه آبخیزداری با اعتبار سه میلیارد و ۷۴۰ میلیون ریال در هفتمین روز دهه فجر به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: بیش از ۷۰ درصد جمعیت شهرستان خوسف در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند و تثبیت جمعیت، توانمندسازی جوامع محلی، ایجاد درآمد پایدار و افزایش تولیدات کشاورزی در اولویت است که لازمه این کار با توجه به شرایط آب و هوایی ایجاد عملیات آبخیزداری برای استفاده بهینه از منابع آبی است.

آخوندی گفت: در راستای استفاده بهینه از آب کشاورزی یکی از اقدامات بسیار مهم اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای بوده که در شهرستان خوسف نیز این پروژه عملکرد بسیار خوبی داشته است.

وی اظهار داشت: با توجه به اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای در استان، احداث گلخانه در فاز دوم مجتمع گلخانه محمدیه، مجتمع گلخانه‌ای شهر ماژان و مجتمع گلخانه‌ای در منطقه آرک و بین آباد در دستور کار است.

وی افزود: ۴۸۳ رشته قنات در شهرستان خوسف وجود دارد که تاکنون فقط ۵۷ رشته احیا و مرمت شده است و مابقی قنوات نیاز به اعتبارات خاص دارد که امیدواریم از سوی جهاد کشاورزی توجه ویژه‌ای به این بخش شود.

فرماندار خوسف گفت: از ابتدای سال جاری عملیات احیا و مرمت تعداد ۲۹ رشته قنات با اعتباری بالغ بر ۳۲ میلیارد و ۳۹۴ میلیون ریال در دست اجرا است.

وی ادامه داد: قنات روستای رومنجان با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به بهره‌برداری رسیده که حجم اجرای این پروژه ۴۲۰ متر است و تعداد ۳۵ خانوار از مزایای اجرای طرح منتفع شده‌اند.

آخوندی گفت: ساختمان دهیاری روستای چهکندک به نمایندگی از ۲ پروژه دهیاری‌ها در بخش جلگه ماژان با اعتبار یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال و گلزار شهدا در روستاهای کاریزنو و فریز با اعتبار ۸۵۰ میلیون ریال از دیگر پروژه‌های افتتاحی امروز بود.

وی با بیان اینکه دهه فجر زمانی مناسب برای نشان دادن دستاوردهای انقلاب اسلامی است گفت: مشارکت و همکاری آحاد مردم و دستگاه‌های اجرایی می‌تواند منجر به اجرای بهتر و با هزینه کمتر پروژه‌ها شود.

همزمان با هفتمین روز دهه فجر هفت پروژه با اعتبار بیش از ۶ میلیارد و ۹۴۰ میلیون ریال به بهره‌برداری رسید.

مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری بیرجند است.