مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بشرویه از آغاز فاز عملیاتی رفع خطر پایه های کارونسرا تاریخی اصفاک این شهرستان و استحکام بخشی این بخش ها خبر داد.

کاروانسراها یا کارسراها در اصطلاح بومی به آن دسته از ابنیه ای گفته می شود که معمولا در مسیرهای مواصلاتی شهرهای بزرگ دوران اسلامی در فواصلی معین توسط بانیان خیراندیش یا حاکمان منطقه ای ساخته  و وقف می گردیده است. در دوران متاخر اسلامی مسیر زیارتی بین مشهد و شهرهای اصفهان، یزد و کرمان از کرانه شمالی شهر بشرویه عبور می کرده و در همین محدوده است که کاروانسرای اصفاک با اهداف و مقاصد فوق الذکر شکل می گیرد.

سیدامیر سلیمانی رباطی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بشرویه از آغاز فاز عملیاتی رفع خطر پایه های کارونسرا و استحکام بخشی این بخش ها خبر داد و گفت: با ابلاغ اعتبارات ملی مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال جهت اجرای کانال نای کش با هدف رطوبت زدایی پایه دیوارها و اجرای کف فرش بر روی نای کش ها شروع گردیده است.

سلیمانی رباطی در مورد تاریخ ساخت  و ویژگی های معماری کاروانسرای اصفاک گفت: کتیبه سردر ورودی کاروانسرا نشان می دهد این بنا در اوایل دوره قاجار ساخته می شود و در ترکیب کلی از یک میانسرای نسبتا بزرگ با محوریت ایوانهای شرقی-غربی و ایوانک های جبهه شمالی-جنوبی تشکیل می گردد که در گوشه های میانسرا تالارهایی باپوشش چهاربخش خودنمایی می کند.

وی در خصوص بازکاربری این بنای تاریخی گفت: کاروانسرای اصفاک در آینده نزدیک تبدیل به اقامتگاه بومگردی خواهد شد هرچند اقدامات موثری از جمله تجهیز برخی از فضاها توسط سرمایه گذار انجام گردیده و قابل استفاده است اما پیش بینی می شود تا پایان سال جاری تحت عنوان اقامتگاه بومگردی رسما به بهره برداری رسد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله