چهار پروژه تمام الکترونیک قضایی کشور روز یکشنبه با حضور رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه در بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی رونمایی شد.

 رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در این آیین گفت: طرح پرونده‌های الکترونیکی یکی از پروژه‌هایی است که برای اولین بار در خراسان جنوبی طراحی و با موفقیت کامل اجرا شده است.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی افزود: در این طرح برخی پرونده‌های کیفری و حقوقی به شکل کاملا الکترونیکی تشکیل، بررسی، صدور رای و اجرای حکم شده است.

وی گفت: تاکنون ۸۵۷ پرونده در دادگستری خراسان جنوبی به شکل الکترونیکی تشکیل که به مرحله صدور رای و اجرای حکم رسیده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از اهداف اجرای این طرح، تشکیل تمام پرونده‌ها به شکل الکترونیکی است گفت: پرونده‌های انحصار وراثت، طلاق توافقی، اعتراض، اجرائیه چک و موارد احضار که از مراجع انتظامی به قوه قضائیه ارجاع می‌شود جزو مواردی است که در حال حاضر به شکل الکترونیکی انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین در پروژه دیگری موفق شدیم که با نیروی انتظامی ارتباط کاملا مکانیزه برقرار کنیم و اکنون تمام استعلام‌ها مراجع قضایی استان با نیروی انتظامی مکانیزه انجام می‌شود.

حجت الاسلام حمیدی عنوان کرد: صدور گواهی عدم سوء پیشینه هم الکترونیکی انجام می‌شود که روند صدور آن کمتر از یک روز در چند ساعت طول می‌کشد.

وی افزود: برقراری ارتباط ویدئویی با حوزه‌های قضایی استان نیز از دیگر پروژه‌های الکترونیکی است که در قالب آن نظرات کارشناسان، ارتباط با زندانیان که تردد خطرناک دارند و تحقیقات لازم در جریان برخی پرونده‌ها به شکل ویدئو کنفرانس انجام می‌شود.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه قضات استان آماده اجرای این طرح‌ها و استفاده از سامانه‌های راه‌اندازی شده هستند گفت: تمام حوزه‌های قضایی استان به فیبرنوری متصل است که یک زیرساخت خوبی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم گام به گام خود را به هدف نهایی که جمع کردن تمام پرونده‌های فیزیکی نزدیک شویم.

حجت‌الاسلام حمیدی، شفاف کردن امور قضایی و پاسخگویی بهتر به مردم را از جمله مزایای الکترونیکی شدن برخی طرح‌ها دانست و گفت: خرسند هستیم که این طرح‌ها از خراسان جنوبی آغاز شده و در سراسر کشور اجرایی می‌شود.