#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

استاندار خراسان جنوبی گفت: نقشه مهندسی فرهنگی کشور به عنوان یک نقشه راه وجود دارد ولی باید به‌روز و دارای برش استانی باشد.

 ایرنا جواد قناعت در اولین نشست شورای فرهنگ عمومی استان در سال جاری که با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی برگزار شد افزود: همچنین هیات اندیشه‌ورز باید فکر کنند و ایده بدهند تا پیشنهادات اجرایی در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار گیرد.

وی گفت: بحث‌های فنی و تخصصی در هیات اندیشه‌ورز انجام شود و موارد کلی و نهایی در شورای فرهنگ عمومی در دستور کار قرار گیرد تا تصمیم‌گیری شود.

استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت هم‌افزایی و پرهیز از موازی‌کاری در حوزه فرهنگی تاکید کرد و افزود: هر حوزه و دستگاهی یک بخش کار را برعهده بگیرد و موازی‌کاری نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: تحقق این اهداف نیاز به نیروهای دلسوز و انقلابی دارد که درد دین و مردم داشته باشند و باید از این فضای ایجاد شده در کشور در جهت ایجاد یک فضای فرهنگ عمومی خوب و سالم استفاده کنیم.

قناعت با بیان اینکه نقشه مهندسی فرهنگی یکی از اسناد بالادستی کشور است گفت: در این نقشه همه جوانب، جزئیات، اولویت‌ها و موضوعاتی که تاکنون مغفول مانده، دیده شده همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی که لازم است در این بخش انجام شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند “تهیه نقشه مهندسی فرهنگی کشور به مراتب از نقشه جامع علمی کشور سخت‌تر است” لذا در این نقشه، راهبردها، اولویت‌ها و اقدامات مشخص شده و دستگاه‌های متولی که مستقیم یا غیرمستقیم ارتباط دارند، ملزم به اجرای این سند هستند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: فضای مثبت، خوب و انقلابی در حال حاکم شدن بر کشور است لذا انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی متولی و سایر دستگاه‌ها پای کار باشند و این نقشه را اجرایی کنند.

وی گفت: فرهنگ یکی از والاترین عناصری است که به یک کشور شکل می‌دهد و فرهنگ موجودیت آن کشور است که اگر فرهنگ دچار مشکل شود حتی آن کشور به لحاظ نظامی، اقتصادی، سیاسی، معیشتی و رفاهی قدرتمند باشد ولی از نظر موضوعات فرهنگی غنی نباشد و انحراف داشته باشد، کشوری تهی یا میان‌تهی است و با کمترین لغزش‌ها دچار مشکلاتی می‌شود.

قناعت با یادآوری کلام امام راحل مبنی بر اینکه “اصلاح فرهنگ برابر با اصلاح کشور خواهد بود” اظهار داشت: یکی از مشکلات که از آن رنج می‌بریم و در گذشته هم وجود داشته این است که هنوز نتوانستیم کار تیمی و هم‌افزایی را انجام دهیم لذا وظایف را گردن دستگاه دیگر می‌انداریم یا عین همان را انجام می‌دهیم.

وی افزود: یکی از ضعف‌های جدی در گذشته و حتی در زمان حضور نیروهای انقلابی در حوزه فرهنگی این بوده که کمتر شاهد هم‌افزایی بودیم و همان طور که در جلسه اشاره شد، کارهای جزیره‌ای و موازی‌کاری زیاد صورت گرفته است لذا با تجربه‌ای که از گذشته داریم باید کمک کنیم و ایده بدهیم تا موازی‌کاری نداشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: دستگاه‌های فرهنگی و غیرفرهنگی در چهار محور یا لایه باید ایده بدهند، نقشه و حرف برای گفتن داشته باشند که شامل باورهای مردم، ارزش‌ها، الگوهای رفتاری و نمادهاست.

وی گفت: ما باید روی باورهای مردم کار کنیم و کارهای اقناعی، درست، منطقی، علمی و به روز انجام شود، الان متاسفانه در زمانی هستیم که در برخی محافل ارزش‌ها به ضد ارزش تبدیل شده و ضد ارزش، لباس ارزشی پوشیده است.

قناعت با اشاره به اینکه در غرب هم با وجود فساد فراگیر برای پوشش محدودیت‌هایی وجود دارد افزود: ما باید درخصوص باور مردم کار علمی، حساب شده و متقن انجام دهیم چون اسلام ناب و مترقی داریم و فقه شیعه از مترقی‌ترین فقه است که از این ارزش‌ها تاکنون کمتر استفاده شده است.

وی تاکید کرد: درخصوص الگوهای رفتاری و نمادها از جمله ساختمان‌سازی و پوشش نیز باید کار کنیم و ایده بدهیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: هر برنامه‌ای که داریم و تغییری که مدنظر است باید متناسب با شرایط روز باشد زیرا دنیای ارتباطات و فضای سایبری است بنابراین برنامه‌ها و تغییرات در دستور کار باید به‌روز، بسیار عالمانه و هوشمندانه باشد.

وی افزود: مدیران مشغله‌های زیاد دارند و فرصت فکر کردن تخصصی را ندارند لذا هیات اندیشه‌ورز باید با حضور صاحبنظران، اساتید و روحانیون فکر کرده و دستور کار تعریف کند، مباحث کلی برای تصمیم‌گیری در جلسات شورا مطرح شود.

قناعت اظهار داشت: شرایط هر استان و آسیب‌های آن متفاوت است و باید آسیب‌شناسی شود تا مساله‌محور وارد بحث و جلسه شویم.

وی گفت: با انگیزه، روحیه انقلابی و جهادی که مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، شاهد تحول خوبی در حوزه فرهنگی بخصوص فعال شدن شورای فرهنگ عمومی استان خواهیم بود.

در این نشست نقشه مهندسی فرهنگی کشور تبیین و مقرر شد کمیته‌های تخصصی این نقشه تشکیل و نسبت به عناوین و اهداف برنامه‌ریزی کنند تا در شورای فرهنگ عمومی درخصوص دستورالعمل‌های آن تصمیم‌گیری شود.

مهدیه حسن پور نویسنده،خبرنگار،دبیر سرویس فرهنگی و هنری