امام جمعه قاین گفت: مکتب سیدالشهدا به عنوان یک مولفه وحدت بخش در بین اقوام و مذاهب مطرح است.

حجت الاسلام والمسلمین رحمانی امام جمعه قاین به مناسبت ایام اربعین؛ ظهارکرد: مسئله فراگیری فزاینده دینداری ملت ایران و بخصوص گرایش جهانی به معنویت، یک سنت الهی است، بطوری که در زمان کودکی امام حسین(ع)، پیامبر اکرم به ایشان اشاره کردند و فرمودند که با شهادت این فرزندم، در دلهای مومنان آتشی شعله ور خواهد شد که تا صبح قیامت زبانه خواهد کشید.

وی با اشاره به اینکه سنت بر این است که دلهای انسان های پاک سرشت به فضایل و مناقب اخلاقی گرایش داشته باشند، گفت: همچنین با شکست مکتب های مادی با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و به موزه رفتن اندیشه های مارکسیستی و کمونیستی، دنیا متوجه شد که بر اساس اندیشه مادی گرایانه نمی شود به دلها آرامش و حرارت بخشید، بلکه این حرارت بخشی و آرامش تنها با دین و یاد خدا ممکن است.

او افزود: آموزه های دنینی مسیحیت هم یک سری مسائل اخلاقی دارد و محتوای آموزه های آن آنقدر گسترده نیست که بر اساس آن بشود مسائل جامعه را حل کرد و سوالاتی را که زاییده گسترش علوم است پاسخ داد، پس بنابراین این آموزه ها هم مشکلی را از مشکلات جهان حل نمی کند.

امام جمعه قاین ادامه داد: بعد از رونسانس و کنار زدن دین از جامعه نیز، مردم به دنبال تجربه گرایی رفتند و چون قله تجربه گرایی؛ علم گرایی و علوم تجربی است، سعادت را در پیشرفت علوم تجربی می دانستند. اما پس از مدتی متوجه شدند که علوم تجربی به همان میزانی که دست انسان را بر طبیعت چیره می کند، اما مسائل خاص خودش را دارد.

رحمانی بیان کرد: در دنیای سنت اگر بنا بود جنگی دربگیرد، یک نفر می توانست ۱۰ نفر، ۲۰ نفر یا صدنفر را بکشد، اما پیشرفت علم به جایی رسید که هیروشیماناکازاکی در سه دقیقه شاهد ۱۴۰ هزار کشتار انسان های بی گناه بود. به همین دلیل مردم متوجه شدند که باید به خداوند و ایمان به او پناه بیاورند.

وی افزود: امروز هم شاهد این هستیم که عصر؛ عصر گرایش انسان ها به ایمان است و همه این عوامل و عوامل دیگری دست به دست هم دادند و باعث فراگیری فزاینده دینداری در جامعه شدند.

وحدت اقوام و مذاهب در پذیرش مکتب امام حسین(ع)

امام جمعه قاین با اشاره به اینکه مکتب سیدالشهدا به عنوان یک مولفه وحدت بخش در بین اقوام و مذاهب مطرح است، اظهارکرد: امروز دل هایی که آمادگی پذیرش حقیقت هستند، نور محبت امام حسین(ع) در دلشان تابیده و تفاوتی ندارد که این فرد یک مسیحی خوش قلب یا یک مسلمان پاک طینت باشد.

رحمانی ادامه داد: در بین راه کوفه تا شام، معجزات و کرامات بسیار زیادی از سربریده امام حسین مشاهده شد که دلهای مسیحیان را تسخیر کرد و امروز شاهد این هستیم که افراد دارای مذهب مسیحیت، یهودی و زرتشت هم نذرهایی را برای امام حسین(ع) و حضرت ابالفضل العباس(ع) انجام می دهند و نتیجه آن را هم دیده اند.

وی تاکید کرد: در واقع انسان ها بطور فطری و مادرزادی، آزادی خواه اند، عزت را دوست دارند و از ذلت گریزانند و همچنین امام حسین(ع) را قهرمان شهید مدافع عزت و مبارزه با ذلت در دنیا می دانند. حتی آقای گاندی رهبر آزادی بخش قاره هند اذعان می کند که درس آزادگی را از امام حسین(ع) فراگرفته و اگر حسین از آنها می بود، پرچم آزادگی اش را به دوش کشیده و همه آزادی خواهان عالم را در زیر این پرچم گرد می آورد.

او تصریح کرد: محبت امام حسین(ع) و اهل بیت(ع)؛ سری از اسرار خداوند است که در دل های پاک قرار داده شده  و همه انسان ها را زیر یک پرچم جمع می کند که همان عبارت “حب الحسین یجمعنا ” محقق می شود.

امام جمعه قاین در خصوص ایجاد پویش ها و انفاق های متعدد در ایام محرم و اربعین، گفت: خداوند در چند جای قرآن می فرماید که پیامبران را به میان انسان ها فرستاد و سنت خداوند بر این ست که دین حق را بر همه اندیشه های بشری و ادیان نسخ شده غلبه دهد و خداوند خلاف وعده رفتار نمی کند. همچنین در جای دیگری می فرماید که بدخواهان می خواهند که نور خداوند متعال را که در بستر دین تشعشع پیدا کرده را از بین ببرند، در حالی که خداوند آن نور را به حالت اتمام برساند.

وی ادامه داد: در واقع بدخواهان فکر می کنند اگر به قرآن جسارتی کنند، می توانند از این کار زشت خود ترسی را ببندند، در حالی که خدا وعده ای را که در مورد قرآن داده، به هیچ یک از کتاب های آسمانی نداده و در این خصوص می فرماید که ” قرآن را ما فرستادیم و پاسداری از آن برعهده خودمان است” بنابراین غلبه اندیشه قرآنی بر افکار جهانی هم وعده ای است که قطعا تحقق پیدا خواهد نمود.

رحمانی بیان کرد: این انفاق ها و پویش ها، دلهای انسان های مومن و مطمئن را به شدت امیدوار می کند که از این حرکتی که در پیش دارند و پویش ها و انفاق هایی که ارزانی می کنند، امیدوار به نتیجه بخشی هستند.

نقش پررنگ زنان در قیام عاشورا و حفظ آن

امام جمعه قاین در خصوص نقش زنان در واقعه عاشورا، حفظ و پویایی آن نیز اظهارکرد: زنان؛ هم در مسئله پیشرفت اسلام و هم در قیام اباعبدالله الحسین(ع) نقش های فوق العاده ای را داشته اند که متاسفانه کمتر به آن توجه شده است.

او افزود: بر اساس روایت های مختلف تاریخی، مادر یا همسر وهب، زنی بسیار شجاع و تنها زنی بوده است که در واقعه کربلا به شهادت رسیده است.

رحمانی ادامه داد: همچنین در بحبوحه جنگ کربلا؛ نوجوانی به میدان رفته بود که قبل از خودش، پدرش به شهادت رسیده بود که امام حسین(ع) او را از میدان برگرداند و فرمود که شاید مادرت رازی به پیکار و شهادتت نباشد، اما او تاکید کرد که مادرم مرا برای میدان فرستاده است و اینگونه یک زن از همسر و فرزندش برای امام حسین(ع) می گذرد.

وی اظهارکرد: در کوفه هم وقتی که نامه دعوت امام حسین(ع) به دست حبیب ابن مظاهر ۷۵ ساله می رسد و در دلش مصمم می شود که خودش را به کاروان امام حسین برساند تا نکند همسرش مخالفت نکند، اما متوجه می شود که همسرش خیلی از او مشتاق تر است و او را برای یاری امام حسین(ع) تشویق می کند و به همین دلیل هم شبانه با هم سوار اسب شده و خودشان را به کاروان امام حسین(ع) می رسانند.

رحمانی ادامه داد: بعد از واقعه کربلا هم همسر خولی که سر امام حسین(ع) را به تنور برد و زن دیگری که همسرش کلاه امام حسین(ع) را به غنیمت برده بود، و همچنین زنان دیگر کوفی، برای امام حسین بسیار سوگواری کردند.

وی گفت: در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین دوران دفاع مقدس نیز، شاهد حضور پررنگ زنان در میدان و تلاش برای پیروزی بودیم که اگر نبودند این زنان، قطعا پیروزی ها هم حاصل نمی شد. امروز نیز زنان در بسیاری از امور جلوداری می کنند و سهم زیادی در این حرکت های دینی و اسلامی داشته و دارند.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور