#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: متوسط روزانه موارد مثبت ابتلا به کرونا در ۲ هفته اول تیر ماه نسبت به نیمه دوم خرداد امسال در این استان ۳۶ درصد افزایش یافته است.

غلامرضا شریف‌زاده درباره آخرین تحلیل آماری کرونا (مقایسه بین نیمه دوم خرداد با ۱۴ روز اول تیر ماه) گفت: متوسط روزانه تعداد موارد مثبت در استان شامل تست‌های مولکولی (pcr) و تست‌های سریع در نیمه دوم خرداد به طور متوسط روزانه ۶۴ مورد بوده که این عدد در ۱۴ روز اول تیر ماه به متوسط روزانه ۸۷ مورد افزایش پیدا کرده و موارد مثبت در این مدت ۳۶ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: افزایش موارد بستری کرونا مثبت به طور معمول ۲ هفته بعد از افزایش موارد سرپایی اتفاق می‌افتد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی افزود: بستری بیماران مبتلا به عفونت‌های تنفسی در نیمه دوم خرداد ماه به طور متوسط روزانه ۱۸۲ مورد بوده که این عدد در ۱۴ روز اول تیر ماه به روزانه ۱۷۴ مورد کاهش پیدا کرده است و ۴.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی گفت: همچنین موارد بستری کرونا مثبت از عدد متوسط روزانه ۶۷ نفر به ۵۵ نفر رسیده که ۱۸ درصد کاهش داشته و موارد مثبت بستری در آی سی یو از متوسط ۹ مورد روزانه به پنج مورد رسیده که ۴۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

شریف‌زاده درخصوص رتبه‌بندی شهرستان‌های استان از لحاظ میزان بروز تجمعی گفت: به لحاظ میزان بروز تجمعی از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا تاکنون شهرستان قاینات با میزان بروز تجمعی ۳۲۵۶ در صد هزار نفر جمعیت در رتبه اول، شهرستان سرایان با میزان بروز تجمعیی ۳۰۵۴ در رتبه دوم، شهرستان طبس با میزان بروز تجمعی ۲۹۲۵ در رتبه سوم و شهرستان فردوس با میزان بروز تجمعی ۲۸۶۵ در رتبه چهارم است.

وی افزود: شهرستان بیرجند با میزان بروز تجمعی ۲۸۲۹ در رتبه پنجم، شهرستان زیرکوه با میزان بروز تجمعی ۲۶۰۳ در رتبه ششم، شهرستان بشرویه با میزان بروز تجمعی ۲۵۱۵ در رتبه هفتم، شهرستان سربیشه با میزان بروز تجمعی ۲۰۰۰ در رتبه هشتم، شهرستان خوسف با میزان بروز تجمعی ۱۸۳۸ در رتبه نهم، شهرستان درمیان با میزان بروز تجمعی ۱۷۳۸ در رتبه دهم و شهرستان نهبندان با میزان بروز تجمعی ۱۷۲۸ در رتبه یازدهم قرار دارد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی درباره روند افزایشی مبتلایان در شهرستان نهبندان بیان کرد: در شهرستان نهبندان که موارد مثبت سرپایی خیلی سریع‌تر و زودتر از کل استان شروع شده بود، نیمه دوم خرداد روزانه به طور متوسط ۶ مورد مثبت داشتیم که این عدد در ۱۴ روز اول تیر ماه به ۱۸ مورد معادل سه برابر افزایش یافته است.

وی گفت: موارد بستری بیماری‌های حاد تنفسی نیز متوسط روزانه از ۹.۸ بیمار در روز به ۱۶.۱ بیمار در روز با ۸۱ درصد افزایش یافته و متوسط روزانه پذیرش جدید هم از ۲.۷ به ۴.۸ نفر در روز افزایش پیدا کرده که ۷۸ درصد افزایش داشتیم.

شریف‌زاده افزود: با توجه به افزایش موارد سرپایی طی ۱۴ روز اول تیر ماه پیش‌بینی می‌شود از هفته آینده شاهد افزایش موارد بستری عفونت حاد تنفسی موارد کرونا مثبت و موارد بستری در آی سی یو در استان باشیم.

وی گفت: قطعا با همکاری همه مردم و مسوولان در رعایت پروتکل‌ها به ویژه استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، عدم برگزاری تجمعات و مراسم، خودداری از مسافرت به استان‌های همجوار به ویژه سیستان و بلوچستان می‌توانیم از افزایش موارد مثبت و موارد بستری بکاهیم و با کمترین چالش بتوانیم از این شرایط حاد عبور کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم اعلام کرد: با توجه به شروع خیز پنجم کرونا از جنوب کشور که در حال گسترش به استان‌های مرکزی در سطح کشور است و با توجه به اینکه سه استان همجوار ما شامل سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان وضعیت قرمز دارند، قرمز شدن شهرستان نهبندان که همجوار با استان سیستان و بلوچستان است، نشان‌دهنده این است که خیز پنجم به تدریج به استان خراسان جنوبی هم وارد می‌شود.

محمد دهقانی درباره تمهیداتی که در ستاد استانی کرونا برای جلوگیری از شروع پیک پنجم در استان اندیشیده شده است گفت: منع تردد خودروها به این صورت که از ۱۴ تیر ماه ورود خودروها با پلاک‌های غیربومی مربوط به استان‌های قرمز رنگ به استان همچنین خروج پلاک‌های بومی از استان ممنوع شده و محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح برقرار است.

وی افزود: با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از مردم به بوستان‌ها و پارک‌ها مراجعه می‌کنند مقرر شد شهرداری‌ها از ساعت ۲۱:۳۰ زمینه خالی شدن پارک‌ها و بوستان‌ها را فراهم کنند.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا بیان کرد: طرح محدودیت هوشمند مدیریت کرونا کماکان پابرجاست و شهرهایی که تغییر رنگ می‌دهند، متناسب با رنگ‌بندی جدید، محدودیت فعالیت‌های شغلی در آنها اعمال خواهد شد یعنی در شهرستان نهبندان فقط گروه شغلی یک و در شهرهای نارنجی گروه شغلی یک و دو اجازه فعالیت دارند.

وی گفت: امیدواریم با همراهی و همکاری مردم بتوانیم از شروع خیز پنجم در استان خراسان جنوبی جلوگیری یا سرعت آن را کند کنیم.

براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های کشور از روز چهارشنبه ۱۶ تیر ماه که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، خراسان جنوبی یک شهرستان قرمز، پنج شهرستان نارنجی و پنج شهرستان زرد رنگ دارد.

خراسان جنوبی اردبیهشت امسال از پیک چهارم کرونا عبور کرد و در حال حاضر شهرستان نهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) است، شهرستان‌های بیرجند، درمیان، سربیشه، فردوس و قاینات در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های بشرویه، خوسف، زیرکوه، سرایان و طبس در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.