معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: از زمان آغاز پیش ثبت نام برای این دوره از انتخابات تا پایان روز ششم ۳۲۲ نفر برای حوزه های انتخابیه استان ثبت نام کرده اند.

محمدرضا طالبی  با اشاره به آخرین آمار پیش ثبت نام متقاضیان برای نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان طی ۶ روز گذشته اظهار کرد: پیش ثبت نام این دوره از انتخابات از ۱۶ مردادماه آغاز و در روز اول ۴۹ نفر، روز دوم ۵۷ نفر، روز سوم ۵۹ نفر، روز چهارم ۴۰ نفر، روز پنجم ۴۱ نفر و روز ششم ۸۶ نفر و در مجموع ۳۲۲ نفر برای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی خراسان جنوبی پیش ثبت نام خود را انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۲۹۶ نفر آقایان و ۳۶ نفر را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: به لحاظ تفکیک جنسیت درصد مشارکت بانوان در پیش ثبت نام این دوره از انتخابات نسبت به آقایان پایین‌تر بوده و با توجه به اینکه بانوان ۵۰ درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند و تحصیل کردگان بسیار زیادی در بین بانوان استان وجود دارد خواسته می‌شود تا میزان مشارکت خود را بیشتر کرده و در این دوره از انتخابات مشارکت فعال‌تری داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: خوشبختانه امسال شاهد رشد متقاضیان برای ثبت نام در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده‌ایم به طوری که تاکنون تقریباً آمار دو برابر افزایش را نشان می‌دهد.

طالبی به میزان تحصیلات ثبت نام کنندگان اشاره داشت و افزود: از مجموع افرادی که در پیش ثبت نام این دوره از مجلس شورای اسلامی برای حوزه‌های انتخابیه استان شرکت کرده‌اند ۵۸ نفر دارای مدرک دکتری، ۲۲۴ نفر مدرک کارشناسی ارشد، ۳۰ نفر مدرک لیسانس، ۱۸ نفر مدرک حوزوی و دو نفر دارای مدرک فوق دیپلم هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مدرک اعلام شده برای متقاضیان کارشناسی ارشد و بالاتر بوده به نظر می‌رسد افرادی که با مدارک پایین‌تر ثبت نام نموده‌اند شاید تا تاریخ ۲۶ مهرماه آخرین تاریخ تحویل مدارک و پذیرش مدارک مقطع تحصیلی بالاتر خود را به پایان برسانند، شاید در ادوار گذشته نماینده‌ای با این مدرک ورود داشته و الان این حضور می‌تواند یک مقطع بالاتر برایش محسوب شود، شاید از خانواده ایثارگران و رزمندگان که به عنوان یک مقطع بالاتر می‌توانند این خانواده‌ها استفاده کنند باشند و یا غیره که این موارد در بررسی مدارک تطبیق داده خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تعداد شرکت کنندگان به تفکیک حوزه‌های انتخابیه استان گفت: در طی شش روز گذشته در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف ۱۳۸ نفر، حوزه انتخابیه طبس، فردوس، سرایان و بشرویه ۹۴ نفر، حوزه انتخابیه قاین و زیرکوه ۶۲ نفر، نهبندان و سربیشه ۳۸ نفر ثبت نام کرده‌اند.

طالبی با بیان اینکه از نظر تفکیک سنی متقاضیان پیش ثبت نام برای این دوره از انتخابات در استان شاهد حضور جوانان هستیم، افزود: به طوری که در رنج سنی ۳۵ تا ۴۰ سال تعداد ۷۳ نفر، در رنج سنی ۳۰ تا ۳۵ سال تعداد ۶۰ نفر، در رنج سنی ۴۰ تا ۴۵ سال ۶۰ نفر و در رنج سنی ۷۰ تا ۷۵ سال فقط یک نفر ثبت نام کرده است.

وی با اشاره به اینکه امسال به صورت الکترونیکی پیش ثبت نام از متقاضیان انجام می‌شود و متقاضیان تنها تا ساعت ۱۸ امروز فرصت دارند تا پیش ثبت نام خود را قطعی کنند، یادآور شد: به طور کلی استان از اسامی افرادی که در این پیش ثبت نام شرکت کرده‌اند، ندارد و آمار ارائه شده تنها از طریق وزارت کشور است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: از روز دوشنبه مدارک افرادی که در مرحله پیش ثبت نام شرکت کرده‌اند بررسی و از مراجع صدور این مدارک استعلامات لازم صورت می‌گیرد.

طالبی ادامه داد: افراد تا ۲۴ ساعت قبل از نهایی شدن بررسی‌ها فرصت دارند که اگر اعتراضی داشته باشند اعلام و بایستی مرجع بررسی کننده پاسخگو باشد.

وی بیان داشت: در این مرحله تنها مدارک افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد و صلاحیت امنیتی و تعیین صلاحیت افراد بعد از ثبت نام نهایی بررسی می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه افرادی که در خارج از کشور خواهان ثبت نام باشند می‌توانند با مراجعه به سفارت خانه‌ها، سرکنسول گری‌ها و نمایندگی‌های فعال جمهوری اسلامی ایران به صورت حضور مراجعه و پیش ثبت نام خود را انجام دهند، تصریح کرد: تمامی این واحدها آمادگی دارند تا پاسخگوی مراجعه کنندگان باشند و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

طالبی با بیان اینکه در جنگ ترکیبی تمام عیاری با دشمن قرار داریم و یکی از مؤلفه‌های این جنگ کمرنگ کردن انتخابات و پایین آوردن مشارکت مردم است، افزود: دشمن در این زمینه سیاه نمایی کرده همانطور که در ادوار گذشته نیز با همین سبک و ثیاق وارد شده و شکست خورده ولی باز هم برایش تجربه نشده و از طریق رسانه‌های خود با تبلیغات سو و سیاه نمایی قصد دارد تا مشارکت مردم را کمرنگ کند.

وی بیان داشت: در هیچ دوره‌ای از انتخابات در کشور میزان مشارکت مردم نسبت به کشورهای غربی پایین‌تر نبوده و حداقل دو برابر بوده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: مردم کشورمان مردمی ولایی، انقلابی و دلسوز نظام بوده و نظام اسلامی را به دست خود رقم زده‌اند.

طالبی خاطرنشان کرد: امیداست در این دوره از انتخابات شاهد مشارکت بسیار بالای مردم با فهم خوب آنها به ویژه در استان باشیم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور