مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: شاخص مقاوم‌سازی مسکن روستایی در خراسان جنوبی به ۵۵ درصد رسیده در حالی که میانگین کشوری این شاخص ۵۲ درصد است.

قاسم تنها در نشست خبری به مناسبت دهه حساب ۱۰۰ امام (ره) و سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت: براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ در هزار و ۷۵۲ روستای خراسان جنوبی ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکن شناسایی و ثبت شده که از این تعداد تاکنون ۴۹ هزار و ۲۰۴ واحد مسکونی مقاوم‌سازی یا از استحکام لازم برخوردار شده است.

وی گفت: براساس آخرین آمار ۳۹ هزار و ۶۳۱ واحد مسکونی روستایی نامقاوم در خراسان جنوبی داریم که ۴۵ درصد کل واحدهای روستایی استان را شامل می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی اضافه کرد: از اهالی روستاهای استان به ویژه در شهرستان‌های خوسف، سربیشه، فردوس، درمیان و بشرویه به دلیل درصد پایین مقاوم‌سازی، تقاضا داریم با استفاده از تسهیلات مقاوم‌سازی نسبت به بهسازی مساکن خود اقدام کنند.

وی یادآور شد: از ابتدای تاسیس استان تاکنون بیش از ۲۸ هزار قطعه زمین به وسعت ۶ هزار و ۵۴۶ هکتار به واجدین شرایط در روستاها واگذار شده است.

تنها افزود: خراسان جنوبی دارای ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار است که تاکنون در تمامی روستاها طرح هادی تهیه شده و در کنار آن بنیاد مسکن نسبت به تهیه طرح ۲۷۰ روستای زیر ۲۰ خانوار هم اقدام کرده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه افق تهیه طرح هادی ۱۰ ساله است، بازنگری طرح هادی ۲۴۵ روستاهای استان نیز انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: طرح هادی تاکنون در ۶۵۵ روستا با اعتبار ۳۵۲ میلیارد تومان اجرا شده که میانگین شاخص اجرای طرح هادی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان ۷۱ درصد است که از متوسط کشوری یعنی ۵۸ درصد، بالاتر هستیم.

وی با اشاره به اینکه اختصاص قیر رایگان از سال ۱۳۹۴ در قانون بودجه لحاظ شده است، تصریح کرد: از سال ۱۳۹۴ تا پایان سال ۱۴۰۰ در ۴۴۸ روستا اجرای آسفالت معابر روستاها به مساحت سه میلیون و ۸۸۰ هزار متر مربع انجام شده است.

وی ادامه داد: بهسازی بافت‌های با ارزش و روستاهای هدف گردشگری نیز در روستاهای فورگ، خور، نایبند، چنشت و کریمو با اعتبار هفت میلیارد و ۷۷۳ میلیون تومان انجام شده یا در دست اجراست.

تنها عنوان کرد: صدور اسناد مالکیت در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت از دیگر وظایف بنیاد مسکن است که در این زمینه ۷۸ هزار و ۷۰۲ جلد سند شهری و روستایی صادر و تحویل مردم شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات روستایی به بانک معرفی شد که ۸۷ درصد انعقاد قرارداد با بانک داشتند، هزار و ۱۸۳ واحد مرحله فونداسیون و ۵۰۹ واحد هم مرحله سفت کاری را به اتمام رساندند.

تنها با اشاره به تفاهم‌نامه احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی محرومان در سراسر کشور هم افزود: سهم خراسان جنوبی احداث از محل این تفاهم‌نامه هزار واحد بوده که تاکنون برای ۸۰۰ واحد اجرای سقف انجام شده و در ۷۳۸ واحد نیز سفت‌کاری به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم اظهار داشت: تاکنون از مجموع ۵۱ هزار و ۶۷۸ نفر که در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان ثبت‌نام کردند،۲۲ هزار و ۴۱۸ نفر تایید نهایی شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی افزود: از این تعداد ۱۲ هزار و ۷۵۳ نفر آورده اولیه خود را به حساب فوق واریز کرده‌اند، پنج هزار و ۴۱۶ نفر شروع به کار داشتند و ۲ هزار و ۹۵۲ نفر اجرای فونداسیون، هزار و ۸۲۵ واحد اجرای سقف و هزار و ۲۰ واحد در مرحله نازک‌کاری قرار دارند.

وی ادامه داد: ۱۰ پروژه به مناسبت دهه حساب ۱۰۰ امام با اعتبار ۶ میلیارد و ۶۴۹ میلیون تومان در سطح روستاهای استان افتتاح می‌شود.

۲۱ فروردین سالروز افتتاح حساب شماره ۱۰۰ به فرمان امام خمینی (ره) و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ است و تا ۳۱ فروردین دهه افتتاح حساب ۱۰۰ نام دارد.