مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین با حجم سرمایه‌گذاری ۹۲۴ میلیارد تومان احداث می‌شود و علاوه بر تامین آب مورد نیاز مجتمع فولاد قاینات، نقش مهمی در ارتقای سلامت عمومی دارد.

مهدی دوستی  در حاشیه آغاز عملیات اجرایی مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین که با حضور رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مدیران شرکت ملی فولاد ایران و شرکت آب و فاضلاب کشور، استاندار خراسان جنوبی و مسوولان محلی در شهرستان قاینات برگزار شد گفت: مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین به ظرفیت متوسط هشت هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز با فرآیند لجن فعال احداث می‌شود.

وی افزود: احداث و تکمیل تاسیسات جمع‌آوری و انتقال فاضلاب شهر قاین به طول ۷۰ کیلومتر و نصب انشعابات مشترکین از دیگر مشخصات این پروژه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اظهار داشت: با اجرای این پروژه یک واحد ایستگاه بالابر به ظرفیت ۵۵ لیتر در ثانیه و خط انتقال از تصفیه‌خانه تا مجتمع فولاد قاینات به طول ۳۵ کیلومتر احداث می‌شود.

فرماندار قاینات هم گفت: بحران آب مهمترین مساله نه تنها برای این شهرستان بلکه استان خراسان جنوبی است چرا که بیلان آب منطقه چندین سال است که منفی بوده و طی ۲۰ سال گذشته با کسری مخازن آب روبه‌رو است.

محمد محمدی با بیان اینکه متوسط بارندگی شهرستان از ابتدای امسال تاکنون ۹۹ میلیمتر بوده است افزود: با توجه به کاهش نزولات جوی، افزایش جمعیت و توسعه صنعت و کشاورزی ضرورت تامین منابع آبی دوچندان شده است.

وی گفت: مساله فاضلاب نیز از مطالبات مهم مردم شهر قاین است از طرف دیگر توسعه صنعتی در این منطقه نیازمند بازچرخانی آب بوده که سبب ایجاد امنیت پایدار و تثبیت جمعیت می‌شود.

فرماندار قاینات از اجرای ۷۲ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر قاین در بازه زمانی سال‌های ۸۵ تا ۹۳ خبر داد و گفت: ۷۰ کیلومتر از شبکه جمع‌آوری فاضلاب در این شهر باقی مانده است.

قبل از مراسم کلنگ‌زنی موافقت‌نامه واگذاری امتیاز استفاده از پساب مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین برای تامین آب پایدار مجتمع فولاد قاینات امضا شد.

مراسم انعقاد قرارداد و آغاز عملیات اجرایی احداث مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین و شبکه جمع‌آوری فاضلاب با هدف تامین آب پایدار مورد نیاز مجتمع فولاد قاینات امروز با حضور رئیس هیات عامل ایمیدرو، استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، مسوولان شرکت ملی فولاد ایران، شرکت آب و فاضلاب و مسوولان محلی در فرمانداری قاینات برگزار شد.

فاز اول مجتمع فولاد قاینات شامل واحد احیای مستقیم برای تولید آهن اسفنجی با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن، ۲۴ آذر امسال در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی افتتاح شد و با اجرای پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب قاین یکی از دغدغه‌های مردم منطقه درخصوص احداث تصفیه‌خانه و تامین آب کارخانه فولاد قاینات برطرف می‌شود.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۱۰ کیلومتری بیرجند است.

شرکت آب و فاضلاب احداث تصفیه‌خانه و شبکه جمع‌آوری فاضلاب در سایر شهرهای استان از جمله بیرجند، فردوس و سربیشه را هم در دست اجرا دارد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور