معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: سرقت خُرد در استان روند رو به رشد دارد و لازم است مالکان نسبت به ایمن‌سازی اموال خود اقدام کنند.

حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا روز سه‌شنبه در اولین نشست کارگروه پیشگیری از سرقت استان خراسان جنوبی که در دادگستری برگزار شد افزود: در حوزه سرقت‌های خرد ارتکاب آسان جرم و فروختن راحت اموال مسروقه در این بخش بسیار قابل توجه است.

وی گفت: نا امن‌سازی مناطق خرید اموال مسروقه و پیشگیری از سرقت‌های تعزیری در این بخش توسط دستگاه‌های نظارتی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: بخش قابل توجهی از کسانی که دچار سرقت‌های خرد می‌شوند، سمت ساختمان‌های نیمه‌ساز می‌روند که اصناف مربوط به ضایعات هم باید مورد نظارت کافی قرار گیرند.

وی تاکید کرد: هر فردی در رسته‌های مختلف صنفی که ضایعاتی را خریداری می‌کند، باید نسبت به ثبت مدارک فروشنده اقدام کند در غیر این صورت اموال مسروقه خریداری شده به پای او نوشته می‌شود مگر اینکه از فروشنده مشخصات گرفته باشد.

وحدانی نیا افزود: مراقبت و مواظبت از اموال در بخش اول به خود مردم برمی‌گردد و بعد از این می‌توان به پلیس تکیه کرد، در کنار این استفاده از محورهایی مانند نصب دوربین و نگهبان محله می‌تواند کارساز باشد.

وی گفت: در حوزه شهرداری برنامه‌ای را از ۲ سال پیش تعقیب کردیم تا از دوربین‌های پلاک خوان در ورودی و خروجی شهرها استفاده شود که امیدواریم این طرح به زودی قابلیت اجرایی پیدا کند.

افزایش سرقت در پی اطمینان کاذب نسبت به امنیت  

رییس پلیس آگاهی خراسان جنوبی هم در این نشست دسترسی آسان به سرقت و فروش را از مهمترین دلایل افزایش این جرم بیان کرد و گفت: اطمینان کاذب نسبت به امنیت و سهل‌انگاری افراد باعث می‌شود که سرقت خرد در استان افزایش یابد.

سرهنگ غلامرضا حسینی ادامه داد: هزاران خودرو در مرکز استان بدون رعایت موارد امنیتی رها می‌شود و ساختمان‌های نیمه‌ساز هم همین وضعیت را دارند که برگرفته از این اطمینان کاذب است.

وی گفت: تا چه حد دستگاه‌های قضایی و انتظامی می‌توانند فعالیت کنند و تمامی دستگاه‌ها، نهادها و اصناف و همچنین رسانه‌ها باید برای فرهنگسازی ایمنی پای کار باشند.

وی با بیان اینکه در بحث فضای مجازی ما تغذیه کننده هستیم افزود: کسانی که مجرمانه در فضای مجازی فعالیت می‌کنند به دانش روز وارد هستند و ما هستیم که باید نسبت به ایمن کردن اموالمان اقدام کنیم.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی تاکید کرد: امنیت همه‌جانبه نیازمند تلاش همه‌جانبه است زیرا هر جا امنیت باشد اقتصاد هم در حال پیشرفت است.

وی اظهار داشت: شهرداری در زمینه پارکینگ‌ها سختگیرانه عمل کنند تا خانه‌های بدون پارکینگ پایان کار نگیرند و از طرفی نسبت به نصب دوربین سطح شهر با درآمد شهرها اقدام شود.