– استاندار خراسان جنوبی گفت: امسال از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور سه مرحله و در مجموع ۸۱۰ میلیارد تومان تخصیص اعتبار داشته‌ایم که عمده آنها از آبان ماه تاکنون بوده است.

 جواد قناعت روز چهارشنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان افزود: از محل اعتبارات سفر اول رئیس جمهور (شهریور ۱۴۰۰) در مرحله اول ۴۶۰ میلیارد تومان، مرحله دوم ۱۵۰ میلیارد تومان و مرحله سوم ۲۰۰ میلیارد تومان در سال جاری تخصیص یافته است.

وی گفت: تخصیص اعتبارات سفر اول تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود هزار میلیارد تومان بوده و ۱۵۰ میلیارد تومان هم برای اسفند ماه پیشنهاد شده که در مرحله ابلاغ است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: رقم نهایی اعتبارات مصوبات سفر دوم رئیس جمهور (آذر امسال) هنوز ابلاغ نشده و علت اصلی آن بحران سرمای اخیر و افت فشار گاز در استان بود که سفر به مرکز به تاخیر افتاد.

وی افزود: از دیدگاه رئیس جمهور بیشترین مصوبات دور اول سفرهای استانی دولت در استان‌های خراسان جنوبی و یزد محقق شده که امید است شاهد تحقق کامل مصوبات باشیم.

قناعت گفت: کمیت مصوبات چندان اهمیت ندارد بلکه کیفیت مصوبه و رقم اعتباری آن مهم است.

وی گفت: تاکید رئیس جمهور در دور دوم سفرها بر موضوعات فرهنگی و خانواده است اما با پیگیری‌های انجام شده، بازنگری و تجدید نظر در مصوبات دور اول هم مد نظر بود که موافقت شده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: امیدواریم با افزایش رقم مصوبات دور دوم سفر شاهد تحول بیشتر در استان باشیم.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه تخصیص نهایی اعتبارات در اسفند ماه انجام می‌شود باید دستگاه‌های اجرای پیگیری کنند که تخصیص به عدد ۱۰۰ درصد برسد.

قناعت افزود: ماه پایانی سال را سپری می‌کنیم و انتظار می‌رود در اسرع وقت موافقت‌نامه‌ها مبادله شود و شاهد صدور تخصیص‌ها باشیم.

وی گفت: در بهمن ماه شاهد ابلاغ و تخصیص اعتبار خوبی در استان بودیم که در حال توزیع بین دستگاه‌ها است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: نظارت بر پروژه‌ها همچنان مورد تاکید است و دستگاه‌های اجرایی باید آن را در دستور کار قرار دهند.

وی گفت: مصوبات سفر اول و دوم رئیس جمهور که به وزارتخانه‌ها ابلاغ می‌شود باید از سوی دستگاه‌های اجرایی پیگیری شود تا بتوان انتظارات استان را تامین کرد.

قناعت اظهار داشت: لایحه بودجه سال آینده نیز به مجلس ارسال شده که نیاز است برخی موارد مهم استان ارایه شود تا سهم خراسان جنوبی از بودجه سال آینده افزایش یابد.

وی با اشاره به محورها و هدفگذاری لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: ثبات اقتصادی از هدفگذاری‌های مهم دولت است که امیدواریم برای سال آینده شاهد تحول خوبی در این حوزه باشیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: رشد اعتبارات استان در بودجه سال آینده منطقی بوده و با توجه به ضعف زیرساخت‌ها توجه و درخواست بیشتر در حوزه زیربنایی و عمرانی است تا عقب‌ماندگی‌های تاریخی جبران شود.

وی با بیان اینکه منابع عمومی دولت در بودجه سال آِینده رشد ۵۶ درصدی دارد که قابل قبول است ادامه داد: شفافیت در لایحه بودجه سال آینده نمایان است و انتظار می‌رود مدیران با دقت و مطالعه دقیق، لایحه بودجه را بررسی کنند تا به دنبال خلق منابع جدید باشیم.

قناعت با اشاره به ویژگی‌های خاص بودجه ۱۴۰۲ گفت: در بودجه سال آینده معیشت مردم، بهداشت و درمان، اشتغال، تولید و حمایت از بورس بیش از گذشته مورد توجه است همچنین به زنان و خانواده و پررنگ شدن جایگاه استان‌ها توجه ویژه شده است.

وی تاکید کرد: اسفند ماه فرصت مهمی برای چانه‌زنی در مرکز است تا بتوان بخشی از معوقات و عقب‌ماندگی‌های استان را جبران کنیم.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی افزود: عملکرد دستگاه‌های اجرایی در برنامه ششم نیز باید احصا تا نقاط قوت و ضعف هر بخش بررسی شود، اقدامات جهشی دستگاه‌ها در برنامه ششم هم اهمیت دارد که اطلاع‌رسانی شود.

وی گفت: تدوین برنامه هفتم اهمیت ویژه دارد و انتظار می‌رود استان نقش‌آفرینی لازم و خوبی متناسب با ظرفیت‌ها داشته باشد تا انتفاع حداکثری حاصل شود و شاهد سهم بری بیشتر استان باشیم.

قناعت افزود: تهاتر بانکی و مالیاتی از ظرفیت‌های مهمی است که باید رایزنی شود و در بودجه سال آینده بتوان آن را لحاظ کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنانش به طرح‌های مهم استان اشاره کرد و گفت: احداث خط انتقال گاز از سه راهی دشتک – زابل – نهبندان اقدام زیربنایی بسیار بزرگی است که بعد از پیگیری‌های متعدد مصوب شده است.

استاندار خراسان جنوبی از اقدامات شرکت گاز و نیروهایی که در بحران سرما مدیریت خوبی در مساله افت فشار گاز داشتند، تشکر کرد و گفت: در بحران سرما همکاری خوبی از سوی مردم و صنایع شاهد بودیم.

وی افزود: موضوع معوقات حقوق نیروهای خرید خدمات آموزش و پرورش هم به طور جدی از سوی وزیر پیگیری می‌شود از طرفی معوقات کارگران حوزه راه و شهرسازی باید به هر نحو پرداخت شود.

قناعت با اشاره به نیازهای بخش بهداشت و درمان گفت: ۲ دستگاه ام. آر. آی به زودی به طبس و فردوس تخصیص داده می‌شود و امید است با استقرار این دستگاه‌ها دغدغه‌های چند ساله مردم برطرف شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست با اشاره به پیگیری وضعیت معوقات کارگری در استان گفت: ۲۶ پیمانکار راه و شهرسازی با هزار کارگر حدود هفت ماه معوقه حقوق دارند.

سید محمدرضا طالبی افزود: در کمیسیون کارگری استان تلاش می‌شود با هر ظرفیتی حداقل یک ماه حقوق در اسفند ماه پرداخت شود.

وی تاکید کرد: بخشی از معوقات کارگری پذیرفته است چون اعتبارات دیرتر می‌رسد در غیر این صورت وجود معوقه کارگری قابل توجیه نیست.

در نشست امروز شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی ۹ مصوبه کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور