پیام مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به مناسبت ثبت جهانی دوتار ایرانی
ناصر نبی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به مناسبت ثبت جهانی پرونده مهارت سنتی ساختن و نواختن دوتار در اجلاس جهانی یونسکو پیامی صادر کرد.در متن پیام آمده است:
از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر
یادگاری که در این گنبد دوار بماند

چه خوش سعادت شد میراث معنوی جهان و سازمان جهانی یونسکو که نوای مقام های دوتار خراسانی را پس از سال ها شنید و در دل خود ثبت کرد.
دوتار خراسانی که بهتر است آن را دوتار ایرانی بنامیم دارای پیشینه ای هزار ساله است که طی قرون گذشته از مهم ترین و اصلی ترین ابزارها و سازهای موسیقی ایران کهن به شمار می رفته است.
دوتار از شمال خراسان تا جنوب خراسان با الحان و اشکال مختلف در فرهنگ عامه و آداب و رسوم مردمان مشرق زمین نه تنها جایگاه ویژه ای را داشته و دارد بلکه در انتقال آیین ها و فرهنگ ناب خراسانی سهم بسزایی را بر دوش می کشد.
دوتار در غم و شادی، در شکست و پیروزی و در غربت و وصال همراه و همگام مردش پیش آمده و پندآموزی کرده است و دوتار با خاندان سرور احمدی تا خاندان غفاری، از سمندری تا پورعطایی، از حاج قربان تا عثمان و بالاخره از ذوالفقار عسکریان تا ذوالفقار بیتانه الحان را نسل به نسل و سینه به سینه الله ورد گویان بر مزار یارمحمدها با نوای نوایی نوایی و آواز سلطان دین رضا تاریخ را برایمان نواخته است و چه خوش هم نواخته است.