#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

دکتر دهقانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از روند افزایشی بسیار بالا بیماران حاد تنفسی و مبتلا به کرونا بستری در بیمارستان ها طی هفته گذشته خبر داد و گفت: با وجود اینکه تخت بستری داریم، ولی هر چقدر موارد بستری بیشتر شود، میزان خستگی و فشار روی همکاران ما افزایش پیدا می کند و از طرف دیگر در صورت ادامه این روند، آمار موارد بدحال و فوتی باز هم افزایش پیدا خواهد کرد و روز به روز فاصله ما با میانگین کشوری کمتر می شود و در صورت بیشتر شدن آمار، تخت های ویژه نیز جوابگو نخواهد بود. همانطور که راه اندازی آن، هزینه زیادی را لازم دارد. گفتنی است نمودار استان خراسان جنوبی عمودی شده و به طرف بالا حرکت می کندکه امیدواریم با اعمال این محدودیت ها و ادامه این روند، شاهد شکسته شدن این پیک در استان باشیم.

رئیس دانشگاه در خصوص اعمال محدودیت ها بیان داشت: محدودیت های ده گانه درمورد فعالیت یک سری از گروه ها و ممنوعیت برخی از مکان ها مثل آرامستان ها که در کل شهرستان های قرمز اجرا می شود، هر هفته تمدید و تا ۲۳ آبان ماه این محدودیت های ده گانه در شهرستان های مشکی و قرمز اعمال و تمدید می شود. گروه دوم محدودیت ها در خصوص ۴۶ شهرستان بحرانی کشور اعمال شد که سه شهرستان بیرجند، قاین و طبس از شهرستان های خراسان جنوبی هستند که در اینها محدودیت فعالیت گروه های شغلی ۲، ۳ و ۴ از چهارشنبه شروع شده و تا ۲۳ آبان ماه ادامه خواهد داشت، اعمال می شود. البته در رنگبندی جدید شهرستان های بحرانی و مشکی رنگ ما افزایش پیدا کرده ولی چون در لیست ۴۶ تایی نبودند، فعلا شهرستان های بیرجند، قاین و طبس مشمول این محدودیت ها می شوند.لازم به ذکر است در صورت اعلام لیست جدید، قطعا اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد و ما بر اساس آن عمل خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: گروه جدید محدودیت ها که دیروز در ستاد ملی مطرح شده، هنوز رسما به ما ابلاغ نشده که قرار است ساعات کاری مشاغل ساعت مشخصی باشد وبعد از آن ساعت اجازه ی فعالیت نداشته باشند و جزئیات آن که مشمول چه گروه های شغلی است را به هم استانی های عزیز اطلاع رسانی خواهیم نمود . گفتنی است استقبال صددرصدی از محدودیت ها انجام نشده و  به طور میانگین بین ۶۰ تا ۸۰ درصد محدودیت گروه های شغلی ۲، ۳ و ۴ اعمال شده ولی انتظار ما این بود که اصناف همه از آن تبعیت کنند که این امر اتفاق نیفتاد.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه یکی از روش های درمان بیماران بدحال کرونا، پلاسما درمانی است گفت: پلاسمای کسانی که دچار کرونا شدند و بهبود پیدا کردند بعد از ۲۸ روز گرفته و به افرادی که نیازمند آن هستند و شرایط تنفسی بدتری دارند اهدا می شود. لازم به ذکر است براساس آمار، از ابتدای شیوع کرونا  ۲۷۰ واحد پلاسما اهدا  و در بیمارستان ها مصرف شده که با توجه به اینکه حدود پنج یا شش هزار نفر بهبود یافته از کرونا داشتیم انتظار این بود که آمار خیلی بیشتر از اینها باشد چون هم اکنون  در بیمارستان ها نیاز است که امیدواریم کسانی که از بیماری کرونا بهبود پیدا کردند، پلاسمای خود را از افراد نیازمند در بیمارستان ها دریغ نکنند و با اهدای آن، جان یک نفر را نجات دهند. گفتنی است در اداره کل انتقال خون مسائل بهداشتی به شدت رعایت می شود و اصلا جای نگرانی نیست. شاید این تصور وجود داشته باشد که در صورت اهدای پلاسما، سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود. در صورتی که اینگونه نیست و یک بخشی از پلاسمای خون آن ها گرفته و قسمت عمده خون بدنشان که حاوی پلاسما است، برای آن ها باقی می ماند و جایگزین می شود و به هیچ عنوان خللی در سیستم ایمنی بدن ایجاد نمیکند.

دکتر دهقانی در پایان یادآور شد: اگر همراهی مردم نباشد با آمار صعودی مواجه خواهیم شد و مشکلات بیشتری را در ارائه خدمت رسانی به مردم عزیز برای ما ایجاد خواهد کرد. از هم استانی های عزیز تقاضا می شود پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا ما بتوانیم این پیک را بشکنیم.