#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

دکتر ضیائی متخصص بیماری های عفونی و رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) در خصوص وضعیت بیماری کرونا در استان نسبت به هفته های گذشته گفت:
با شیوع مجدد بیماری کرونا در استان و کشور مواجه هستیم و موارد شدید بیماری در حال زیاد شدن است. دو مرکز آی سی یو ما پر شده و شاید مجبور شویم آی سی یو ۳ را نیز راه اندازی کنیم که با توجه به مشکلاتی که از نظر امکانات و کمبود پرسنل است راه اندازی آن آسان نخواهد بود.

متخصص بیماری های عفونی در خصوص تفاوت میان علائم بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی بیان داشت: شروع بیماری در آنفولانزا خیلی ناگهانی است حتی ساعت و زمان آن را فرد می تواند به خاطر بیاورد ولی در کووید و سرماخوردگی اینگونه نیست، تب در آنفولانزا شدید ولی در کووید متوسط و در سرماخوردگی خفیف است، سرفه در هر دو است ولی در سرماخوردگی ما نداریم، آبریزش بینی و عطسه در سرماخوردگی است ولی در کرونا و آنفولانزا کمتر دیده می شود، بدن دردی شدید از ویژگی های آنفولانزا و کویید است که در سرماخوردگی کمتر دیده می شود اما نکته مهم رفتار ما است. ویروس هوشمندی نیست این رفتار ما است که در افزایش قدرت و کاهش ویروس موثر است. انتخاب ما در ۴۵ روز گذشته مسافرت، حضور در جمع های خانوادگی و تجمعات و عدم رعایت پروتکل ها در عزاداری ها و باز شدن مدارس بوده که باعث افزایش آمار شده که اگر به این روال ادامه دهیم باعث پر شدن تخت ها و ایجاد فاجعه می شود.همچنین پرسنل درگیر می شود و باعث عدم رسیدگی کامل شده و مانند یک کشتی می شود که همه با هم در آن غرق می شویم و از بین می رویم .

دکتر ضیائی با بیان اینکه ۸۰ درصد موارد کویید ۱۹ نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارند گفت: تب خفیف و بدن درد، علائم گوارشی و تنفسی نیاز به بستری شدن در بیمارستان نیست و تنها با استراحت در خانه، استفاده از مایعات، خواب کافی و قرنطینه خانگی قابل درمان است اما در صورت بیشتر شدن علائم، از قبیل تنگی نفس،سرفه زیاد، تب طولانی و درد در قفسه سینه حتما باید به بیمارستان مراجعه شود. جداسازی از سایر اعضای خانواده باید به درستی انجام شود چون ما شاهد درگیری های خانوادگی هستیم که به این دلیل است که وقتی علائم ایجاد شده به آن توجهی نشده و همچنین رعایت پروتکل ها در ارتباط با سایر افراد خانواده رعایت نشده و قرنطینه خانگی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه با استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی می توان از آنفولانزا جلوگیری کرد افزود: راه های انتقال آنفولانزا و کویید ۱۹ مثل هم است که پیش بینی می شود امسال با توجه به اینکه  پروتکل هی بهداشتی مانند زدن ماسک و فاصله اجتماعی رعایت می شود و از ابتلا به کرونا و آنفولانزا جلوگیری می شود و موارد آنفولانزا را کمتر داشته باشیم.

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) در ادامه بیان داشت: واکسیناسیون آنفولانزا برای گروه های خاص توصیه می شود اما یک فرد جوان، سالم وبدون بیماری زمینه ای نیازی به واکسن آنفولانزا ندارد چون در صورت ابتلا به بیماری آنفولانزا، آن را به صورت خفیف می گیرد ولی افراد دارای سن بالای ۶۵ سال و دارای بیماری زمینه ای باید واکسن را تزریق کنند چون در صورت ابتلا به آنفولانزا، شاید نیاز به بستری پیدا بکنند. همچنین در این شرایط بار کرونا زیاد می شود و هم همزمانی با بیماری کرونا اتفاق می افتد و بیماری آن ها شدت پیدا می کند. لازم به یادآوری است بر اساس اعلام وزارت بهداشت واکسن آنفولانزا سال گذشته ۲/۵ میلیون دز در کشور توزیع شده اما امسال نزدیک به ۱۶ میلیون دز خریداری شده که ۲/۵ میلیون دز برای گروه های اولویت یک مانند کادر بهداشت و درمان که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند، بخشی از مادران باردار که دارای بیماری زمینه ای یا افزایش وزن هستند که توسط مراقبین سلامت بهداشتی با آن ها تماس گرفته می شود، مراکز بهزیستی، زندان، و بیماران خاص است که به صورت رایگان توزیع می شودکه توسط معاونت بهداشتی توزیع می شود ، ۵/۱۳ میلیون دز دیگر در اختیار گروه های پرخطر مثل افراد دارای بیماری زمینه ای مانند آسم، بیماری های قلبی و عروقی، افراد دارای دیابت تیپ یک و دو که عارضه دار شده، مشکلات نخاعی، افرادی که طحال ندارند، کودکان ۶ ماه تا ۱۸ سال که آسپرین مصرف می کنند، افراد دارای چاقی مفرط و مسافرینی که قصد سفر به سایر کشور ها را دارند، طبق جلسه ای که با معاونت بهداشتی انجام شده گروه ها در فرمی مشخص شده که بعد از توزیع واکسن در داروخانه ها کسانی که شامل این گروه ها می شوند می توانند به داروخانه مراجعه کنند یا از روی سایت فرم را گرفته و برای پزشک معالج خود برده و بعد از تایید پزشک معالج، بر اساس کارت ملی واکسن را دریافت می کنند و پس از آن فرم توسط داروخانه ثبت و به دانشگاه تحویل داده می شود. گفتنی است بهتر است واکسن گرم نشده و در اولین فرصت تزریق شود و در دمای ۴ تا ۸ درجه در وسط یخچال نگهداری شود. همچنین بهترین زمان تزریق واکسن اواخر شهریور و اوایل مهر ماه است ولی تاثیر آن اگر تا آذر ماه هم تزریق شود از بین نمی رود.