✅ همانطور که در یادداشت‌های قبلی یادآور شده بودم، امسال بیستمین سالگرد تاسیس خراسان جنوبی را در شرایطی پشت سر می گذاریم که شهید آیت الله رئیسی به عنوان یک سرمایه معنوی که حقیقتاً متعلق به همه مردم و جناح‌های سیاسی استان بود را از دست دادیم؛ در ابتدای دولت سیزدهم با توجه به سابقه حضور مستمر نزدیک به دو دهه ای سید ابراهیم رئیسی در استان و اشراف کامل مرحوم به تمامی شاخص‌ها، ظرفیت‌ها و مناسبات سیاسی و اجتماعی در خراسان جنوبی، بسیار امیدوار بودیم که با ریل گذاری جدید و به دور از نگاه‌های سیاسی رایج، این شخصیت ملی و استانی، قطار توسعه و پیشرفت استان را با شتاب بیشتری به حرکت در آورند، اما همه شاهد بودیم علی رغم تلاش و کوشش شبانه روزی این عزیز از دست رفته ، که بارها و بارها مقام معظم رهبری بر این ویژگی ایشان تاکید و صحه گذاشته‌اند، لیکن با انتخاب مدیران اکثراً غیر بومی و ناکارآمد و همچنین برخی مدیران و مسئولین رانتی و سیاست زده، توسعه استان به محاق رفت و شد آن چیزی که امروز شاهد آن هستیم‌.
✅ امروز حدود یک ماه است که از انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور می‌گذرد و موضوع روز جامعه خراسان جنوبی تغییر مدیران و بالاخص تغییر رویکردها، سیاستگذاری‌ها و اصلاح تدریجی تصمیمات غلط و جایگزین شدن نیروهای اصیل و بومی اصلاح طلب و معتدل با مدیران ناکارآمد قبلی است.
هرچند بنا داشتم به این گونه موارد در شرایط فعلی نپردازم و از حواشی دوری کنم، لیکن برخی اخبار که از گوشه و کنار استان به گوش می رسد، نگرانی جدی برای دلسوزان ایجاد کرده است.
✅در شرایط فعلی و در حالی که تا این لحظه هنوز کابینه دکتر پزشکیان تشکیل نشده و تنها گمانه‌زنی‌هایی در خصوص چند تن از وزرای کاندید شده از طریق کارگروه های ذیل شورای راهبردی رسانه ای شده ، شنیده می شود که در خراسان جنوبی برخی گروه‌ها و محافل(هر چند انگشت شمار و اندک)  در حال برگزاری جلساتی جهت تعیین و معرفی استاندار پیشنهادی، معاونین استاندار، فرمانداران و مدیران …  هستندو این جلسات نیز بدون هماهنگی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و احزاب و ستاد صورت می‌پذیرد. هرچند مطمئنیم این دست اقدامات از سر دلسوزی صورت گرفته است، اما برای اینکه این اقدامات ناهماهنگ اثر سوئی بر جامعه فعالین سیاسی نگذارد، باید تاکید کنم اگر صدای واحدی از استان شنیده نشود! و تصمیمات و سیاست های متکثر و متناقضی در استان گرفته شده و از چند مجرا صدا، تصمیم و احیانا لیست‌های متعدد به مرکز ارسال شود، نه تنها اثر مثبتی بر روند تصمیم‌گیری وزیر  کشور آینده نخواهد داشت، که این تشتُت، تکثر و چند صدایی و عدم اتحاد در نهایت تهران را مجاب خواهد کرد که برای استان _مانند همیشه_ تصمیماتی را اتخاذ و به استان متکثر و متشتت ما ابلاغ کند، لذا تصمیم گرفتم طی این یادداشت بر اساس تجربیات شخصی و با توجه به اولویت‌های اصلی استان و ظرفیت‌های بالقوه، شاخص‌هایی را جهت تعیین استاندار آینده متذکر شوم و از تمامی دلسوزان، فعالان اصلاحطلب و دوست داران این دیار تقاضا دارم هر کس بر اساس تجربیات و نگاه خود، این یادداشت را نقد و شاخص‌های دیگری نیز بر این یادداشت اضافه کند.

۱. نخستین و مهم‌ترین شاخص از نگاه من” شناخت کامل” استاندار آینده از نیازها، اولویت‌ها و ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی می‌باشد.
۲.استاندار دهم باید توان اجماع سازی داشته و بتواند با حاکمیت رابطه متعادلی برقرار سازد.
در دولت و مرکز، ارتباطات خوبی داشته و  نمایندگان استان او را به عنوان مدیر ارشد استان بپذیرند و سابقه اجرایی مناسبی داشته باشد
۳ . استاندار آینده با عنایت به تکثر و چند صدایی در اردوگاه حامیان دولت و همچنین قدرت بی حد و حصر منتقدین دولت دکتر پزشکیان، باید فردی شناخته شده در سطح ملی و دارای اتوریته و با اصالت و ریشه خانوادگی و ترجیحاً بومی استان باشد.
۴. با توجه به ضعف مدیریت خصوصا مدیریت منابع انسانی و رها شدن منابع انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه این استان، استاندار آینده باید فردی مدیر و دارای تحصیلات عالی در حوزه مدیریت و مباحث استراتژیک باشد.
۵. استاندار آینده نباید شخصیتی متعصب نسبت به حزب و افرادی خاص و برخی گروه‌ها باشد و باید کاملاً انعطاف پذیر بوده تا بتواند از همه ظرفیت‌ها و منابع انسانی استان بدور از هر گونه تعصب حزبی بیشترین بهره را ببرد .
۶. یکی از بزرگترین نقاط ضعف استان با توجه به اینکه این استان نسبت به استان‌های همجوار استانی جوان محسوب می‌شود ، این است که بدنه کارشناسی نحیفی دارد؛ لذا استاندار آینده علاوه بر اینکه باید در حوزه تخصصی خود کارشناس بوده، نسبت به تقویت بدنه ی کارشناسی استانداری و  سایر دستگاه‌های اجرایی و همچنین تبدیل کارشناسان به کارشناسان ارشد در حوزه تخصصی‌شان برنامه مدون داشته باشد .
۷ . استاندار آینده باید دارای تجربه در حوزه بنگاه داری اقتصادی، خلق پول، آشنا به مباحث نوین تامین مالی طرح ها و مگا پروژه ها ، اعتبارات اسنادی بانکی داخلی و خارجی و مهندسی مالی و کارشناس در جذب سرمایه‌گذار و توسعه اقتصادی باشد.
۸.  استاندار دهم باید در رزومه کاری خود دارای سوابق مشخص اصلاح طلبانه و مشی و نگاه هم راستا با دکتر پزشکیان باشد، تا بتواند نسبت به همراه و همگام کردن اصلاح طلبان استان و حامیان دکتر پزشکیان و” تقویت سرمایه اجتماعی” نظام و دولت اقدام کند.
۹ . استاندار آینده باید دارای برنامه‌ مدون از همین ابتدای کار باشد و تعهد دهد در زمینه به کارگیری شایستگان و متخصصین در هر جایگاهی از هر گونه کوششی دریغ نکند.
۱۰. استاندار آینده باید در بین جامعه بزرگ مردم  خراسان جنوبی نامی شناخته شده ، اصیل و شناسنامه‌دار باشد، که در این زمینه خوشبختانه استان خراسان جنوبی دچار فقر نام و اسامی بزرگ نیست شخصیت‌های مهم و اصیلی در تاریخ این منطقه می‌درخشند

✍️✍️✍️مهدی ذبیحی _ عضو شورای حزب ندای ایرانیان خراسان جنوبی