پرونده پیشنهاد ثبت دق و ریگ اکبرآباد خوسف در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی که در تاریخ ۱۷/۵/۹۶ در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برگزار گردید تایید و در فهرست آثار طبیعی- ملی ثبت شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، زهرا رضایی ملکوتی کارشناس ثبت میراث طبیعی استان در این خصوص گفت: دق اکبرآباد (به دق گیو هم شناخته میشود) در جنوب روستای گیو در بخش ماژان قرار دارد. طول این دق ۲۵ کیلومتر و عرض آن در حدود ۶ کیلومتر است و وسعت منطقه ۱۵۰ کیلومتر مربع می باشد. دق به سرزمین‌های نسبتاً همواری گفته می‌شود که قابلیت نفوذپذیری کمی دارند و جریان آبهای سطحی در آنها باعث رسوبگذاری رسوبات بسیار دانه ریزدانه می‌شوند.

وی افزود: دق اکبر آباد در شمال غربی بیابان لوت واقع شده است. در مرکز دق زمینهای قلیایی مسطح با درصد شوری نمک بالا قرار دارند که عملا از رشد هرگونه گیاهی جلوگیری میکنند. در حاشیه دق زمینهای کشاورزی روستاهای اطراف قرار گرفته است.

کارشناس ثبت میراث طبیعی استان ادامه داد: پوشش گیاهی در آنها بسیار ضعیف بوده و در بعضی نقاط بوته های اسکنبیل و تاق قابل رویت اند. پوشش جانوری منطقه بدلیل نبود آب و گیاهان بسیار ضعیف است . آگاما از جمله خزندگانی است که در این منطقه قابل مشاهده است. در مجاورت این دق، تپه های ماسه ای زیبا و منحصر به فردی وجود دارند که به ریگ اکبرآباد معروف هستند.

ملکوتی گفت: مسیر صاف و یکدستی که به نظر می رسد در انتهای آن زمین و آسمان توسط خطی فرضی به هم متصل شده اند احساس زایدالوصفی به انسان می دهد.

وی افزود: این منطقه ی زیبا و کم نظیر اهمیت بسیار ویژه ای در میان آثار طبیعی استان دارد و نیز اهمیت آن به لحاظ پتانسیل های گردشگری و جذب توریست دلایلی مهم و روشنی جهت معرفی و حفاظت از این اثر طبیعی ملی می باشد.

 

 

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله