معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: سرمایه گذار می تواند در روزهای آتی تا هفته آینده عملیات اجرایی منطقه نمونه گردشگری «بند دره» در شهر بیرجند را آغاز کند.

 سید کمال الدین میرجعفریان روز یکشنبه در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی افزود: شهر بیرجند به چنین تفرجگاه هایی نیاز دارد و طولانی و فرسایشی شدن طرح های سرمایه گذاری در این خصوص باعث دلسردی مردم می شود.

وی بر رفع ایراد طرح منطقه نمونه گردشگری بند دره شهر بیرجند تاکید کرد و گفت: اختلاف موجود باید هرچه سریعتر توسط میراث فرهنگی و اداره کل راه و شهرسازی حل شود اما این مسئله دلیلی بر عدم اجرای طرح نیست.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: سرمایه گذار طی چند روز آینده عملیات اجرایی این طرح را در ۱۳ هکتار شروع کند و  اراضی مورد نیاز مابقی به تناوب و پس از رفع ایرادهای موجود براساس پیشرفت فیزیکی طرح واگذار شود.
وی با تاکید بر حضور جدی مدیران در جلسات کارگروه های تصمیم ساز ادامه داد: لازم است به عنوان راهبرد برنامه جامع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهیه و در این برنامه اولویت بندی ها مشخص شود تا دستگاه های مربوطه در چارچوب پیشنهادات عملیاتی اقدام کنند.
میرجعفریان با بیان اینکه برنامه جامع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۲ مقوله تاثیرگذار در تصمیم گیری ها دارد گفت: میراث هویت مردم و منطقه را نشان می دهد پس باید با دقت بررسی شود تا در بیان موضوع مسایلی مغفول نماند و تصمیم گیری ها را به انحراف نکشاند.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از این فرصت هم برای استان مهم است ادامه داد: باید در همه زمینه ها ظرفیت ها را شناسایی کرد تا برای ارتقای شاخص های اقتصادی استان حداکثر استفاده را ببریم.
میرجعفریان گفت: اگر بخواهیم این ظرفیت ها را معرفی کنیم ولی از آن نتیجه ای برای استان ایجاد نشود در اولویت اعتبار نخواهد بود لذا باید موضوعات میراث فرهنگی در چرخه اقتصاد و اشتغال استان تعریف و میزان تاثیر آن مشخص شود.
وی افزود: این موضوع در برش های شهرستان نیز مورد توجه فرمانداران قرار گیرد  تا هم در نگهداری و استفاده حداکثری برای ارتقای شاخص های اقتصادی منطقه از آن استفاده شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به فرصت استفاده از ظرفیت های قانونی برای نگهداری آثار میراث فرهنگی اظهار داشت: از ظرفیت بازآفرینی شهری که در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی نیز مورد تاکید بود نیز می توان برای نگهداری فضاهای باارزش تاریخی استفاده کرد.
وی همچنین ظرفیت های استان در بحث صنایع دستی را یاد آور شد و افزود: در این حوزه  توانمندی های زیادی وجود دارد که با حداقل سرمایه گذاری می توان حداکثر راندمان در منطقه را برای ایجاد اشتغال مشاهده کرد.
میرجعفریان با تاکید بر شناسایی ظرفیت صنایع دستی روستاها بیان کرد: همه روستاهای استان برای صنایع دستی خود باید شناسنامه داشته باشد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم باید دستگاه های مرتبط را در این خصوص تکلیف کند.
وی بر شناسایی سایر ظرفیت های روستاها در کنار صنایع دستی تاکید کرد و گفت: پس از شناسایی ظرفیت روستاها در زمینه های مختلف از جمله منابع طبیعی آثار تاریخی و صنایع دستی می توان متناسب با آن در ارایه تسهیلات، ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برنامه ریزی کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در بحث گردشگری هم باید ببینیم چه زیرساخت هایی وجود دارد و چه مواردی باید ایجاد شود.
وی با بیان اینکه باید خراسان جنوبی مقصد گردشگری شود گفت: برای این مهم نیازمند برنامه و زیرساخت هستیم تا ماندگاری ایجاد و گردشگری هم پویا تر شود.
میرجعفریان خواستار ارایه برنامه برای تامین زیرساخت های لازم شد و افزود: این برنامه ها در کمیته های برنامه ریزی شهرستان ها مطرح و از این ظرفیت ها حداکثر استفاده شود.
وی تاکید کرد: در بحث آثار طبیعی و تاریخی باید میراث فرهنگی مراقبت کنند که کسی از عقاید و اعتقادات مردم سوء استفاده نکند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با انتقاد از قرار دادن ویترین سنگ های معدنی در یکی از آب انبارهای شهر بیرجند گفت: باید ویترین‌های آب انبار متناسب با فضای آن باشد.
وی با بیان اینکه از فرصت رسانه ملی باید برای معرفی ظرفیت های استان استفاده شود گفت: به روز شدن پرونده های بلاتکلیف در اولویت است تا ضمن تقویت انگیزه سرمایه گذاری با تعیین تکلیف درخواست ها اقتصاد و اشتغال نیز رونق گیرد.
میرجعفریان کاهش زمان استعلام ها به ۱۰ روز را یادآور شد و افزود: باید طرح هایی که برای اقتصاد و اشتغال استان تحرک بخش است در کمترین زمان بررسی و تصویب شود.
وی با اشاره به ایجاد بازارچه صنایع دستی در روستای خراشاد نیز گفت: هر منطقه ای فرهنگ خاص خود را دارد و تهیه طرح تیپ در این زمینه باید سازگار با فرهنگ منطقه باشد در غیر این صورت طرح تیپ جواب نمی دهد.
معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: اولین قدم در زمینه راه اندازی بازارچه های صنایع دستی احصاء ظرفیت های فرهنگی منطقه و اعلام آن براساس نیازمندی‌ها است.
وی گفت: بازاریابی برای یک تولید نیازمند انتخاب برند است و اگر جایی یک برند داشته باشد مخاطب را جلب می کند لذا بازارچه باید متناسب با برند راه اندازی و احیا شود.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله