معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: تاکید قرارگاه آب استان بر برخورد با مصرف‌کنندگان دارای مصارف نامتعارف است و یکی از مهمترین موضوعاتی که به طور ویژه در دستور کار قرارگاه آب قرار گرفته، مدیریت منابع آبی است.

 محمد فرهادی در چهارمین نشست قرارگاه آب استان به ۲ راهکاری اشاره کرد که در این راستا در قرارگاه تعریف شده است و ادامه داد: یکی از این راهکارها، جلوگیری از هدررفت آب است که شرکت آب و فاضلاب به منظور تحقق این برنامه، اعتبارات ویژه‌ای را از ردیف‌های ملی پیگیری کرده است.

وی گفت: همچنین از طریق هماهنگی‌هایی که با فرمانداران شده، این موضوع به طور ویژه در کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

معاون استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: با توجه به اینکه گروهی از افراد به ویژه در روستاهای حاشیه شهرها برای آبیاری مزارع، باغات و مجتمع‌های دامداری خود از آب شرب بهداشتی استفاده می‌کنند، برخورد با این شیوه برداشت نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد سودجو به برداشت آب از پشت کنتور اقدام می‌کنند گفت: این افراد که قانون را زیرپا می‌گذارند و با فشاری که به شبکه تحمیل می‌کنند، مشکلاتی را برای مردم رقم می‌زنند که نیازمند برخورد جدی است.

فرهادی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب مکلف است در گام اول با اطلاع‌رسانی کافی، همه را از تبعات این کار و نیز برخوردهای قانونی که به همراه دارد، آگاه سازد و در صورت ادامه پیدا کردن این تخلفات، با متخلفان به طور جدی برخورد کند.

وی گفت: اگر سطح دانش و آگاهی مردم درخصوص تبعات برداشت‌های غیرمجاز افزایش یابد، ضمن اینکه مانع از انجام این کار توسط هر فردی می‌شوند، در معرفی افراد متخلف نیز همراهی خواهند کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی سپس از مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خواست اقداماتی که در راستای حذف انشعابات غیرمجاز و برخورد با متخلفان صورت گرفته و نیز تاثیر حذف این انشعابات بر شبکه‌های توزیع آب را به طور جامع و کامل اطلاع‌رسانی کنند.

وی با اشاره به شرایط خاص عشایر در بحران کم‌آبی سال جاری گفت: موضوع تامین آب شرب مردم بر هر کاری مقدم است و در این راستا ضمن اینکه باید از توان همه دستگاه‌ها استفاده شود، باید برای هر تانکر آبرسانی سیار، جایگزینی هم لحاظ شود که در صورت بروز مشکل برای خودرو یا راننده، در آبرسانی به مناطق هدف خللی ایجاد نشود.

فرهادی ضمن تشکر از اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان در زمینه تامین آب پایدار خاطرنشان کرد: علیرغم مشکلات عدیده‌ای که در تامین منابع آبی و مالی وجود دارد، اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان قابل تقدیر است.

وی افزود: با توجه به تاثیر شاخص‌ها در تامین اعتبارات، شاخص‌های برخورداری نیاز به بازنگری دارند لذا باید تیمی متشکل از کارشناسان دستگاه‌های متولی، این موضوع را به طور ویژه دنبال کنند تا نواقصی که در حال حاضر در تخصیص اعتبارات وجود دارد، از بین بروند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با بحرانی خواندن شرایط استان به لحاظ کمبود منابع آبی گفت: با توجه به اینکه کل اعتبارات بحران به وزارتخانه‌ها پرداخت می‌شود و از این محل، ریالی در اختیار استان قرار نمی‌گیرد، دستگاه‌ها باید این اعتبارات را به طور ویژه در حوزه ملی پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: چنانچه به فکر تامین آب روستاها و مناطق عشایری نباشیم، بدون تردید با خالی شدن مناطق از جمعیت و مهاجرت افراد به حاشیه شهرها مواجه خواهیم بود.

فرهادی به موضوع ساخت و سازها در خارج حریم روستاها اشاره کرد و گفت: باید با استفاده از ظرفیت دهیاران از انجام این تخلفات در همان بدو کار جلوگیری شود.

بخشی از این جلسه که با حضور مدیران دستگاه‌های متولی و فرمانداران (به صورت ویدئو کنفرانسی) برگزار شد، به طرح مشکلاتی اختصاص یافت که توسط مردم به قرارگاه آب منتقل شده بود. رفع مشکل در روستای حسن‌آباد تا ۲ هفته دیگر، در روستاهای گل فریز و عیلکی تا چند روز آینده و در چرمه سرایان تا آخر سال از مصوبات این جلسه بود.

۲ دهه از وقوع خشکسالی متوالی در خراسان جنوبی می‌گذرد و کاهش بارندگی‌ در این استان سال آبی جاری در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

۹۱ درصد مساحت خراسان جنوبی متاثر از خشکسالی است که از این مقدار ۹ درصد در وضعیت نرمال، ۲۰ درصد خشکسالی خفیف، ۳۵ درصد خشکسالی متوسط، ۲۵ درصد خشکسالی شدید و ۱۱ درصد خشکسالی بسیار شدید است.

کم‌آبی مهمترین پیامد خشکسالی در این استان مرزی و کویری است به طوری که در حال حاضر به طور میانگین به ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شود و با توجه به تداوم گرمای هوا این تعداد به ۴۵۰ روستا در تابستان افزایش می‌یابد.

قرارگاه استانی آب با تدبیر استاندار از اوایل سال جاری در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد.