استاندار خراسان جنوبی گفت: از آغاز طرح نوروزی تاکنون بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار تردد در جاده‌های استان، اسکان ۳۲۲ هزار و ۹۵ نفر در اقامتگاه‌های رسمی و غیررسمی، بازدید بیش از ۷۳۴ هزار مسافر و گردشگر از آثار تاریخی و طبیعی ثبت شده است.

 جواد قناعت روز پنجشنبه در هشتمین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان افزود: مسئولان کمیته‌های ذیل ستاد خدمات سفر استان نسبت به ثبت به موقع آمار، اقدامات، برنامه‌ها و گزارش‌ها در سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری (جانا) اقدام کنند و آن را به بعد موکول نکنند.

وی گفت: از آنجایی که ملاک ارزیابی و سنجش استان‌ها در سفر توسط وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سامانه جانا و اطلاعات ثبت شده در آن است لذا باید آمار حوزه‌های مختلف به صورت دقیق و به موقع ثبت شود.

رتبه سوم کاهش تصادفات فوتی در کشور 

استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: تا این لحظه استان در کاهش تصادفات جرحی نوروز ۱۴۰۳ رتبه اول و کاهش تصادفات فوتی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی یکی از عوامل کاهش تصادفات جاده‌ای در خراسان جنوبی را استقرار سیاه چادرها و جذب مسافران در نقاط حادثه‌خیز استان عنوان کرد و گفت: کاهش تصادف فوتی و جرحی حاصل پای کار بودن همه مسئولان، فرمانداران و مدیران کمیته‌های دوازده گانه ذیل ستاد خدمات سفر است.

قناعت اظهار امیدواری کرد که کاهش آمار تصادفات تا پایان طرح نوروزی با همکاری و همت مسئولان در استان ادامه داشته باشد.

سیاه چادرها در کاهش تصادفات تاثیر دارد

وی با اشاره به استقرار ۳۹ سیاه چادر در نقاط حادثه‌خیز استان افزود: نصب سیاه چادرها در این نقاط در کنار جاذبه داشتن، فضای مثبت و مفرح که برای مسافران و گردشگران ایجاد می‌کند به هدف اصلی یعنی کاهش تصادف می‌رسیم.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: سیاه چادرهای عشایری تا پایان طرح نوروزی به خصوص روز ۱۳ فروردین که موج بعدی سفرها محسوب می‌شود باید ادامه یابد تا شاهد خدمات دهی خوب به مسافران نوروزی به ویژه کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای باشیم.

وی یادآور شد: نکاتی که در این جلسه توسط دستگاه‌های متولی و کمیته‌ها و استاندار مطرح شد به عنوان مصوبه لازم‌الاجراست و باید مورد توجه واقع شود.

لزوم نظارت مستمر بر تامین آرد و سوخت

قناعت به نظارت مستمر بر تامین آرد و سوخت تاکید کرد و گفت: استقرار سیاه چادرها یکی از موضوعات کلیدی و زیربنایی ستاد خدمات سفر در استان است.

وی بیان کرد: هماهنگی و نظارت بر محورهای روستایی شهرستان‌ها از دیگر انتظارات است که در این خصوص فرمانداران با توجه به شب های قدر باید نسبت به مسایل ترافیکی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: حضور و ارتباط تلفنی فرمانداران و مسئولان کمیته‌های ستاد خدمات سفر با صدا و سیما و ارایه خدمات و اقدامات به مسافران و گردشگران از دیگر انتظارات است.

وی گفت: کمپ‌های استقرار مسافران نوروزی در شهرستان‌ها از لحاظ نظافت، روشنایی و امنیت مورد توجه ویژه قرار گیرد، از لحاظ روشنایی و امنیت مورد خاصی نداریم اما در زمینه نظافت باید دقت و توجه بیشتری لحاظ شود.

دستگاه‌های فرهنگی و فرمانداران پای کار باشند

قناعت اظهار کرد: انجام اقدامات فرهنگی در شهرستان‌ها از دیگر انتظارات است تا شئونات ماه رمضان توسط گردشگران رعایت شود و باید دستگاه‌های متولی و فرهنگی با محوریت فرمانداران بیشتر پای کار باشند.

وی افزود: انتظار از برخی فرمانداران و مسئولان کمیته‌ها این است که جلسه ستاد خدمات سفر شهرستان‌ها و کمیته‌های دوازده گانه ذیل آن را با توجه به تعداد مسافران و گردشگران به شکل منظم و مرتب برگزار کنند و حداقل پنج جلسه برگزار شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در محل‌های عرضه محصولات تولیدی استان یا اسکان مسافران انتظار داریم نظافت‌ها رعایت و نظارت به طور کامل انجام شود، گزارش‌های خاصی در این خصوص نداشته‌ایم اما در برخی مراکز رعایت نمی‌شود که باید دقت و نظارت بیشتری لحاظ شود.

کمبود مرغ در استان نداریم

وی درباره موضوع کمبود مرغ در روزهای اول سال و گلایه مردم، گفت: به هیچ عنوان کمبود مرغ در استان نداریم چون روزانه ۱۵۰ تن مرغ تولید می‌شود که یک سوم آن مصرف داخل و مابقی مازاد بر نیاز است و ذخیره‌سازی یا به استان‌های مجاور ارسال می‌شود.

قناعت افزود: علت این موضوع شاید ناهماهنگی توزیع مرغ در برخی فروشگاه‌ها و مراکز پروتئینی باشد که یک روز گلایه مردمی را در پی داشت لذا کمبود نداریم و گوشت گرم به موقع در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور