– رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: با توجه به اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر برای خراسان جنوبی، در این دوره کمیسیون انرژی‌های تجدیدپذیر در اتاق بازرگانی بیرجند راه‌اندازی شد تا بتوانیم در این حوزه به خوبی نقش ایفا کنیم.

علیرضا خامه‌زر در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان با اشاره به اهمیت انرژی‌های تجدید پذیر، اظهار کرد: در سال زارعی جاری با توجه به کمبود بارندگی و خشکسالی، نیروگاه‌های برق‌آبی با مشکل تولید برق مواجه می‌شوند و اگر این شرایط مدیریت نشود تابستان سختی را در پیش خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: استان خراسان جنوبی یکی از مناطقی است که با داشتن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال شرایط مطلوبی برای استفاده از انرژی‌های نو به‌ویژه انرژی خورشیدی دارد و می‌تواند به عنوان هاب منطقه‌ای انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح کشور مطرح شود و جایگاه خوبی را در زمینه تولید انرژی‌ داشته باشیم و در اختیار صنعت و معدن قرار دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: خراسان جنوبی دارای دالان‌های بادی مناسب برای ایجاد نیروگاه بادی است و شرایط مستعد اجرای طرح‌های انرژی‌های بادی را نیز دارد.

وی عنوان کرد: تابش ۳۰۰ روزه خورشید و وزش بادهای ۱۲۰ روزه در خراسان جنوبی به عنوان “ثروت‌های فراموش شده” یاد می‌شود که در صورت توجه و سرمایه‌گذاری روی این منابع عظیم خدادادی، این استان به قطب اقتصادی و تولید انرژی شرق کشور تبدیل می‌شود.

خامه‌زر ادامه داد: یکی از چالش‌های بزرگ افغانستان که برای این کشور مانند همه کشورهای دیگر اهمیت دارد، انرژی است و این کشور چون منابع نفتی و گازی حداقل تاکنون نداشته در حوزه انرژی واردکننده است و طبیعتا همواره به انرژی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه مصرف برق استان حدود ۴۴۰ مگاوات است، گفت: در حال حاضر تولید استان خراسان جنوبی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر ۳۰ مگاوات است لذا باید به این سمت حرکت کنیم که از این انرژی پاک برای تولید برق استفاده بیشتری داشته باشیم.

مسئول کمیسیون انرژی تجدیدپذیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم خواستار پذیرش قراردادهای خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به عنوان وثیقه تسهیلات براساس نامه بانک مرکزی شد و گفت: تاکنون سه استان اصفهان، یزد و سمنان در حوزه نیروگاه‌های تجدیدپذیر عملیات را شروع کردند.

سینا سرحدی افزود: درخواست داریم مصوبه هیات وزیران( با موضوع آیین‌نامه اجرایی ماده‌ ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق) به منظور حمایت از صنایع انرژی‌های تجدیدپذیر جهت محقق شدن میزان در نظر گرفته شده در برنامه توسعه هفتم توسعه(۱۰ هزار مگاوات) اجرا شود.

وی عنوان کرد: درخواست می‌شود استاندار خراسان جنوبی اجرای تفاهم‌نامه اعطای تسهیلات ریالی به نیروگاه‌های تجدیدپذیر با مقیاس متوسط و با ظرفیت حداکثر سه مگاوات فی‌مابین سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) با صندوق نوآوری و شکوفایی در جهت جذب سهم استان برای توسعه نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر را پیگیری کند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور