آب درمانی یا هیدروتراپی (Hydrotherapy)، روشی درمانی برای بهبود آسیب‌های جسمی، کاهش درد و کمک به تقویت استخوان‌ها، عضلات و مفاصل به شمار می‌رود. آب درمانی نوعی فیزیوتراپی در آب شناخته می‌شود که ورزشکاران یا افراد آسیب‌دیده متناسب با مشکلی که دارند، در آب حرکات ورزشی و اصلاحی انجام می‌دهند.

آب درمانی چگونه انجام میشود؟
هیدروتراپی هم نوعی ورزش و فعالیت بدنی محسوب می‌شود. بنابراین، قبل از انجام آن باید بدن‌تان را گرم کنید و در آخر با انجام حرکات کششی بدن خود را سرد کنید. معمولا آب درمانی در استخرهایی که آب سرد و گرم دارند و امکان تغییر فشار آب نیز وجود دارد، انجام می‌شود.

هیدروتراپی شامل تمرین‌های کششی، استقامتی، قدرتی و آرام‌سازی عضلات و مفاصل است. در این روش، حرکات مختلفی مثل راه رفتن و ایروبیک برای حفظ تعادل در آب و تقویت عضلات مختلف انجام می‌شود. چراکه وزن بدن با قرار گرفتن در آب تا حدود ۹۰ درصد خنثی می‌شود و همین اتفاق باعث کاهش فشار روی استخوان‌ها و عضلات هنگام انجام تمرین‌های ورزشی می‌شود.

فواید و خواص آب درمانی
فواید هیدروتراپی بسیار زیاد است و نه‌تنها روی سلامت جسمی تاثیر دارد، بلکه برای بهبود شرایط روحی و روانی هم موثر است. برای اینکه متوجه شویم خواص آب درمانی چیست، در ادامه به برخی از کاربردها و مزایای این روش درمانی اشاره می‌کنیم.

آرام کردن و کاهش تنش‌های بدنی
کاهش دردهای مفصلی
رفع گرفتگی و اسپاسم عضلانی
روشی در دسترس
بهبود شرایط روحی و روانی بیمار
تقویت عضلات بدن
کمک به افزایش سوخت‌وساز بدن
کمک به کاهش حملات آسم ناشی از تمرین‌های هوازی
مناسب برای زنان باردار
حفظ و افزایش انعطاف بدنی
افزایش سرعت جریان خون

نگارش یا نویسنده :علی محمدی مدرس آب درمانی