مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۱۵ هزار و ۷۱۱ دستگاه کامیون به وزن ۴۰۴ هزار و ۵۰۴ تن از مرز ماهیرود به مقصد افغانستان ترانزیت شده که از نظر وزن نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۱۹ درصد رشد دارد.

محمد کوهگرد افزود: کالاهای این تعداد کامیون به ارزش ۶۷۱ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۶۵۸ دلار بوده که از نظر تعداد کامیون هم ۶۶۲ درصد افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: این ترانزیت شامل لوازم یدکی مستعمل، شکر، آرد، فوفل، روغن خوراکی و کود شیمایی بوده که از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، روسیه و اندونزی از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به صادرات کالاهای خراسان جنوبی در ۶ ماه نخست امسال گفت: ۶۰۷ هزار و ۱۵۵ تن کالا به ارزش ۱۰۳ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۳۳۵ دلار کالاهای صادراتی استان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۳۱ درصد و از نظر وزن ۶ درصد رشد دارد.

وی افزود: کاشی و سرامیک، سیمان، روغن سوخت تقطیری، صیفی جات، تایر سواری، قیر، هیدروکربن سبک، تخم مرغ، مصنوعات پلاستیکی و ام دی اف از جمله کالاهای تولیدی خراسان جنوبی است که از گمرکات استان به کشورهای عراق، ارمنستان، پاکستان، ترکمنستان و افغانستان صادر شده است.

کوهگرد بیان کرد: در این مدت کل صادرات خروجی از گمرکات استان یک میلیون و ۲۵۵ هزار و ۹۳ تُن به ارزش ۳۹۳ میلیون و ۲۲ هزار دلار است که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزش ۴۳ درصد و از نظر وزن ۲۰ درصد افزایش داشت.

وی به مجموع کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور و خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان اشاره کرد و گفت: در این مدت ۶۴۷ هزار و ۹۳۸ تُن کالا به ارزش ۲۸۹ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۷۸۶ دلار کالاهای تولیدی دیگر استان‌های کشور از طریق گمرکات استان صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش ۴۹ درصد و از نظر وزن ۳۶ درصد افزایش داشته است.

گذرگاه مرزی ماهیرود یا نقطه مرزی “میل ۷۸” یک گذرگاه مرزی بین ایران و افغانستان است که در شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی قرار دارد و نام این مرز در کشور افغانستان، مرز “ابونصر فراهی” است.

خراسان جنوبی در چهار شهرستان با افغانستان مرز مشترک دارد که فعال ترین آنها پایانه مرزی ماهیرود است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور