?استاندار خراسان جنوبی گفت: در راستای توسعه مبادلات تجاری و رونق اقتصادی، بازگشایی بازارچه یزدان، اولویت اول استان می باشد.
؛ ملانوری با بیان این مطلب در دیدار سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد، خاطرنشان کرد: ایران و افغانستان، به لحاظ فرهنگی، اجتماعی مشترکات بسیار زیادی دارند و اگر دو کشور بخواهند به جایگاه رفیع تری برسند، باید ارتباطاتشان توسعه پیدا کند.
?وی با تأکید بر این که امنیت دو کشور به هم گره خورده، گفت: همراهی ها و تعاملات دو کشور به ارتقاء سطح امنیت منطقه کمک می کند.
?استاندار متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران طی ۴۲ سال گذشته، دائماً دچار تحریم بوده اما با توجه به سیاست ها و مشی ایرانی و اسلامی متأثر از فرهنگ مقاومت و دفاعف توانسته جایگاه خود را در منطقه محکم کند.
?ملانوری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران ضمن این که طی این سال ها امنیت خود را حفظ کرده در تأمین امنیت منطقه نیز بسیار تأثیرگذار بوده است.
?وی تأکید کرد: با وجود تهدیداتی که طی این سال ها از شرق و غرب بر کشور تحمیل شده اما خوشبختانه تا این لحظه کسی جرأت نکرده به حریم کشور پا بگذارد، به همین دلیل است که جمهوری اسلامی در جهان به ویژه در کشورهای همسایه نقش آفرینی می کند.
?استاندار با اشاره به مشترکات بین ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: ما به طور طبیعی منابع و ذخایر مشابهی داریم که می تواند با برنامه ریزی درست به اقتصاد و معیشت دو کشور کمک کرده، اقتدار منطقه را بیشتر کند.
?ملانوری با تأکید بر این که جمهوری اسلامی در سال های اخیر تمام تلاش خود را برای افغانستان کرده، گفت: بعد از گذشت سال ها، هنوز هم تعداد زیادی از اتباع شما در کشور ما زندگی می کنند، پیوندهایی بین دو ملت ایجاد شده و مردم ایران، خود را جدای از افغانستان نمی دانند.

?به گفته وی؛ رونق و ارتقاء سطح رفاه عمومی در افغانستان، برای ما بسیار مهم است.
?وی متذکر شد: همکاری های دو کشور به ویژه در بحث مبادلات تجاری، سال گذشته بیشتر بود و با توجه به ظرفیت هایی که در دو منطقه وجود دارد، ما علاقه مند به توسعه همکاری ها هستیم.
?استاندار به وجود ۴ بازارچه مرزی استان اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود فراهم بودن زیرساخت ها، تجهیزات ، امکانات و نیروی مورد نیاز در یزدان، گلورده و دوکوهانه، تنها معبر رسمی فعال استان، ماهیرود می باشد.
?ملانوری افزود: با توجه به شیوع بیماری، اقدامات لازم در راستای جلوگیری از خسارت های کرونا در مرز صورت گرفته و خوشبختانه تا الان شرایط به خوبی مدیریت شده است.
?وی پایداری امنیت را مهمترین دلیل اصرار استان بر فعال شدن بازارچه ها در مناطق مرزی عنوان کرد و گفت: بازگشایی بازارچه ها به اشتغال، معیشت و رفاه مرزنشینان کمک می کند و باعث ماندگاری آنها در مرز می شود.
?به گفته وی؛ مرز که از جمعیت خالی شود، به لحاظ امنیتی خدشه می بیند.
?استاندار با تأکید بر نگاه تعاملی استان اظهار داشت: در جریان آتش سوزی مرز، ۵۰ درصد استعداد آتش نشانی استان به منطقه اعزام شد و حریق در زمان کوتاهی مهار گشت.
?ملانوری با اشاره به این که احساس ما بر همکاری مشترک است، نه حفظ منافع کشور جمهوری اسلامی ایران، تصریح نمود: تقاضای ما این است که افغانستان هم به همین شکل جلو بیاید و کمک کند تا مراودات دو کشور توسعه یابد.

سرمایه گذاری های مشترک برنامه ریزی کرده ایم.
?به گفته وی؛ تعاملات بین بخش خصوصی دو کشور نیز می تواند به توسعه روابط و فعالیت های اقتصادی بینجامد .
?* جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده همواره همراه ما بوده
?سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد نیز در ادامه ضمن تشکر از خدمات و همراهی های جمهوری اسلامی در طول ۴۰ سال حضور مهاجرین افغان در ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده در دوران جهاد، مقاومت و بازسازی، همواره همراه ما بوده و حمایت های خود را بر مبنای آموزه های بنیانگذار انقلاب از ما دریغ نداشته است.
?عبدالجابر انصار با اشاره به پیگیری های جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بازگشایی بازارچه های مرزی خاطرنشان کرد: بازگشایی این بازارچه ها نیاز به زیرساخت ها و هماهنگی های ویژه ای دارد.
?وی با تأکید بر این که افغانستان، علاقه مند به توسعه همکاری هاست، پیشنهاد سفر سفیر افغانستان و هیئت همراه به ایران، برگزاری وبینار و نمایشگاه حضوری و مجازی و نیز ارتباط تصویری با والی فراه را ارائه نمود که با تأکید بر تأثیرگذاری این موارد بر توسعه مراودات و بازگشایی بازارچه یزدان، مورد موافقت واقع شد.
?شایان ذکر است: عبدالجابر انصار سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد، با هدف توسعه مراودات تجاری و بازرگانی و نیز روابط دو جانبه استانی با ولایت های هرات و فراه در کشور افغانستان، سفر دو روزه ای به استان داشته است.