#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

دادگستری استان خراسان جنوبی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: دستگاه قضایی در برخورد با ناامن کنندگان سلامت جامعه جدی است و در انجام وظایف قانونی هیچ گونه اهمالی نخواهد شد.

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع مردم استان خراسان جنوبی می‌رساند با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به خصوص لزوم رعایت همگانی مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کنونی و لزوم جلوگیری از تجمعات، در اجرای سیاست‌های حمایت قضایی از اجرای دقیق پروتکل‌ها روز گذشته در یکی از شهرستان‌های استان با اقدامات قضایی قانونی نسبت به بازداشت داماد و پدر عروس که در شب قبل علیرغم تذکرات لازم در جهت خودداری از برگزاری مراسم عروسی و دعوت از مردم اقدام به برگزاری مراسم کرد و با آن اقدام به تهدید علیه بهداشت عمومی و موجبات گسترش بیماری کووید ۱۹ را فراهم آورده بودند، اقدام و روانه زندان شدند.

این اطلاعیه می‌افزاید: دستگاه قضایی استان با تشکر از آحاد مردم استان که با رعایت مقررات بهداشتی در شرایط کنونی مسوولیت اجتماعی خود را به خوبی انجام می‌دهند بار دیگر ضمن قدردانی از زحمات همه دست اندرکاران تامین و حفظ سلامت جامعه به افراد محدودی که همچنان اصرار بر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند متذکر می‌شود که دستگاه قضایی استان در برخورد با ناامن کنندگان سلامت جامعه جدی بوده و در انجام وظایف قانونی خود اهمال نخواهد کرد.

طبق گفته دادستان نهبندان روز گذشته داماد و پدر عروس به علت برگزاری جلسه عروسی و به اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی با صدور قرار کفالت و عدم معرفی کفیل روانه زندان شدند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی قبل از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرده بود؛ با توجه به وضعیت بحرانی شیوع کرونا نامه‌ای به فرماندهی انتظامی استان ارسال و خواسته شده است که تهدیدکنندگان بهداشت عمومی پس از تذکر در مرحله بعد بازداشت شوند.

حجت ‌الاسلام علی نسایی افزود: در این نامه تاکید شده که فرماندهی انتظامی با عنایت به وضعیت بحرانی ویروس مرگبار کرونا در استان و از جمله شهرستان بیرجند نسبت به امور محوله در اسرع وقت و زمان عادی شدن شرایط بیماری کرونا اقدام کند.

بر اساس آخرین وضعیت استان خراسان جنوبی از نظر رنگ‌بندی شهرستان‌ها برای اجرای محدودیت‌های جدید از اول آذر هفت شهرستان در وضعیت قرمز و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی هستند.

با توجه به رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان خراسان جنوبی که دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در اختیار رسانه‌ها قرار داد، شهرستان‌های بیرجند، بشرویه، سرایان، طبس، فردوس، قاینات و نهبندان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) هستند.

همچنین شهرستان‌های خوسف، درمیان، زیرکوه و سربیشه در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار دارند و هیچ یک از ۱۱ شهرستان این استان در وضعیت زرد (خطر متوسط) نیستند.

طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با وضعیت و روند بیماری کووید ۱۹ در شهرهای کشور از روز شنبه (اول آذر ماه) اجرا شد و در این طرح، وضعیت شهرهای کل کشور به سه دسته زرد، نارنجی و قرمز و حوزه‌ها و فعالیت‌ها در همه این شهرها در پنج بخش ادارات، تجاری، خدماتی و بازرگانی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، ترددها تقسیم شده است.

محدودیت تردد در مناطق قرمز و نارنجی خودروها با پلاک بومی این شهرستان‌ها نمی‌توانند از شهر خود خارج یا وارد یک شهر دیگر شوند، همچنین پلاک‌های غیربومی نمی‌توانند وارد این مناطق شوند.

تردد درون شهری در مناطق قرمز از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح ممنوع است اما افراد شاغل در مشاغل ضروری در ساعت ۲۱ مجاز به تردد هستند و بقیه افراد برای کاهش این بیماری خطرناک باید در خانه بمانند و از رفتن به تجمعات و مهمانی‌های خانوادگی پرهیز کنند.