معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: قبل از دولت سیزدهم در استان ۴۰ شرکت دانش بنیان داشته‌ایم که در حال حاضر به ۵۸ شرکت افزایش یافته است.

جواد اشرفی در نشست ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان با اشاره به صادرات شرکت‌های دانش بنیان خراسان جنوبی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون این شرکت‌ها یک میلیون و ۱۲۰ هزار دلار صادرات داشته‌اند که با توجه به ظرفیت و پتانسیل استان تلاش ما این خواهد بود که این حجم صادرات توسعه یابد.

وی افزود: در زمینه توسعه محصولات دانش بنیان استان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در زمینه فراهم کردن بستر صادرات این محصولات نقش موثری دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه از تمام محل‌های اعتباری که امکان‌پذیر است به صندوق شکوفایی کمک خواهیم کرد گفت: در این زمینه می‌توانیم از ظرفیت اتاق بازرگانی استان هم استفاده کنیم که البته بهترین ظرفیت است.

اشرفی تصریح کرد: خراسان جنوبی ظرفیت محدودی از منابع مالی دارد و نمی‌توانیم به صندوق شکوفایی کمک زیادی کنیم لذا استان ما نیازمند توجه بیشتر در حوزه دانش بنیان است.

وی به پرداخت تسهیلات بسیار خوب حوزه شرکت‌های دانش بنیان خراسان جنوبی از محل تسهیلات تبصره ۱۸ سال گذشته اشاره کرد و گفت: از این محل ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان استان پرداخت شده‌ است.

اشرفی با اشاره به نبود یک شتاب دهنده برای تسهیلگری در حوزه شرکت‌های دانش بنیان خراسان جنوبی گفت: در این جلسه مصوب شد مجموعه کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند پیگیری‌های لازم را انجام دهند که یکسری اقدامات شتاب دهنده در راستای شرکت‌های دانش بنیان استان رقم بخورد.

وی مجموع اعتبار صندوق پژوهش و فناوری خراسان جنوبی را ناکافی دانست و اضافه کرد: در این جلسه مصوب شد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با همراهی شرکت‌های خصوصی بتوانند جذب سرمایه‌ای را برای صندوق داشته باشند.

وی عنوان کرد: سامانه جریان اقتصادی نوین (جان) در راستای تسهیل فرآیند تجاری‌سازی محصولات، ایده‌ها و همچنین کمک به معرفی، بازاریابی و فروش محصولات فناور توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه‌اندازی شده که شرکت‌های دانش بنیان استان هم از این ظرفیت استفاده خواهند کرد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور