مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به تداوم سرمای هوا و یخ‌زدگی معابر گفت: همچنان تاکید بر این است که هموطنان از سفرهای غیرضروری به‌ویژه در وقت شب پرهیز کنند.

 محمدعلی آخوندی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: شب‌های سرد و صبح‌های آفتابی، مه شدید و یخ‌زدگی جاده را به همراه دارد که انحراف و سرخوردگی خودروها ناشی از لغزندگی را سبب می‌شود.

وی گفت: براساس اعلام سازمان هواشناسی، سامانه بارشی امروز از استان خارج شد اما برودت و سرمای شدید هوا تا اوایل هفته آینده ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود در برخی مناطق از جمله شهرستان‌های زیرکوه و سربیشه، دمای هوا تا منفی ۱۷ یا ۱۸ درجه هم برسد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی درخصوص وضعیت تردد در محورهای این استان اظهار داشت: در حال حاضر در محور فردوس – گناباد، تردد پراکنده با رعایت اصول ایمنی و با استفاده از زنجیر چرخ را شاهدیم و در محور بیرجند – اسدیه به‌ویژه منطقه منصورآباد، ترجیح بر این است که تردد نباشد.

وی گفت: بارش برف شب گذشته در گردنه‌ها و مناطق صعب‌العبور شمالی استان، انسداد برخی مسیرها را به همراه داشت.

آخوندی با اشاره به بازدیدهایی که در این مدت انجام شده است گفت: کولاک شدید و بارش برف، امکان شن و نمک‌پاشی را غیرممکن کرده بود لذا بناچار انسداد برخی محورها اعلام شد.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه اعلام شده بود خودروها در محورها تردد نداشته باشند اما حرکت اتوبوس‌ها و خودروهای سواری را شاهد بودیم که البته به دلیل مسدود بودن محور گناباد به سمت خراسان رضوی، در راه ماندند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: در راه ماندگان در شهرهای قاین، نیمبلوک و خضری دشت بیاض، اسکان و پذیرایی شدند که براساس آمار هلال احمر استان حدود هزار و ۵۰۰ نفر و طبق اطلاعات فرمانداری قاینات ۲ هزار نفر، دیشب اسکان داده شده‌اند.

وی در توضیح این اختلاف آمار گفت: فرمانداری قاینات برای اسکان و پذیرایی مسافران در راه مانده از ظرفیت موکب‌داران استفاده کرده و این افراد در حسینیه‌ها پذیرایی شده‌اند که اقدامی قابل تقدیر است.

آخوندی از دیگر اقدامات فرمانداری قاینات را پخت شبانه نان عنوان کرد و افزود: شبانه ۲ واحد نانوایی باز شد تا نان مورد نیاز مسافران را پخت کنند، موکب‌داران خضری دشت بیاض هم ۲۰۰ پرس غذای گرم بین مسافران توزیع کردند و آمادگی لازم برای امشب نیز در شهرستان قاینات اعلام شده است.

وی به برخی حوادث شب گذشته اشاره کرد و گفت: نقص فنی یک دستگاه اتوبوس، یک فقره تصادف ناشی از قیچی شدن تریلی از جمله این حوادث بود که فقط به جهت لغزندگی جاده رقم خورد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اشاره به تداوم سرمای هوا، یخ‌زدگی و لغزندگی محورها برای امشب افزود: ۹۲ اکیپ پلیس، ۱۸۲ دستگاه ماشین‌آلات راهداری، ۲۳۰ نفر نیروی راهداری به علاوه پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای و اورژانس برای خدمات‌رسانی به مردم در محورهای استان فعال هستند.

وی از مردم خواست در صورت الزام به سفر ضمن استفاده از زنجیر چرخ و به همراه داشتن پتو، لباس گرم و مواد غذایی لازم، از سلامت خودروی خود اطمینان داشته باشند.

آخوندی گفت: پیامد حضور سامانه بارشی جدید در استان، بارندگی‌های بسیار خوب در برخی مناطق از جمله نهبندان بود که ۲۰ تا ۲۲ میلیمتر بارندگی گزارش شده است.

اداره‌ کل هواشناسی خراسان جنوبی هفته جاری درباره فعالیت سامانه بارشی و کاهش شدید دمای هوا در این استان هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

با توجه به افت شدید دما در خراسان جنوبی و مصوبه ستاد مدیریت مصرف انرژی استان، تمامی ادارات و دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تعطیل شد و مدارس استان امروز غیرحضوری بود.

بنابر اعلام جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، امدادرسانی در برف و کولاک شب گذشته انجام شد و حدود هزار و ۵۰۰ نفر متاثر از برف در جاده‌های استان با تلاش امدادگران در شهرستان‌های قاینات، فردوس و بیرجند اسکان داده شدند.