مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه دمای هوا از امروز تا پایان هفته جاری در این استان قابل پیش‌بینی است و در برخی مناطق دما به ۲۰ درجه زیر صفر هم می‌رسد.

علیرضا خندان‌رو روز چهارشنبه  افزود: کاهش محسوس دمای هوا که از روز گذشته شروع شد، امشب تشدید می‌شود و این روند تا فردا (پنجشنبه) ادامه دارد که یخبندان و لغزندگی معابر را به همراه خواهد داشت.

وی بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته زهان با منفی ۱۰ درجه سردترین و دهسلم نهبندان با ۱۶ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه استان بوده‌اند همچنین تغییرات دمایی در مرکز استان بین منفی سه و هفت درجه به ثبت رسیده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: سامانه بارشی که روز گذشته وارد استان شد امروز خارج می‌شود اما در نوار شرقی خراسان جنوبی ظهر امروز امکان بارش برف و باران وجود دارد.

وی اضافه کرد: چاه دراز نهبندان در ۲۴ ساعت گذشته با ثبت ۲۱ میلیمتر بارندگی رکورددار بارش‌های زمستانه در استان بود و در دیگر ایستگاه‌های این شهرستان مرزی هم حجم بارندگی‌های خوبی به ثبت رسید.

خندان‌رو گفت: بیشترین حجم بارندگی‌ها به ترتیب در ایستگاه‌ها زهری از توابع نهبندان و فتح‌آباد خضری شهرستان قاینات با ۱۹ میلیمتر، ابراهیمی، قدمگاه و آتشکده شهرستان نهبندان با ۱۸ میلیمتر و ایستگاه سرند فردوس و درمیان با ۱۷ میلیمتر ثبت شد.

وی بیان کرد: کمترین حجم بارندگی‌های استان هم در ایستگاه‌های پیرحاجات، ده شور و عشق‌آباد طبس بین یک تا ۲ میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته در اغلب ۷۰ ایستگاه هواشناسی استان گزارش برف را داشته‌ایم اما بیشتر حجم بارش برف با ۱۰ میلیمتر در ایستگاه‌های درمیان از توابع شهرستان درمیان، سرند شهرستان فردوس و کریمو سرایان با ۱۰ سانتیمتر گزارش شده و در سایر ایستگاه‌های هواشناسی حداقل یک سانتیمتر برف بوده است.

اداره‌ کل هواشناسی خراسان جنوبی هفته جاری درباره فعالیت سامانه بارشی و کاهش شدید دمای هوا در این استان هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

همچنین بنابر تصمیم ستاد مدیریت مصرف انرژی استان و با توجه به افت شدید دما در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تمامی ادارات، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان تعطیل شد و مدارس استان امروز غیرحضوری است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور