استاندار خراسان جنوبی با اعلام مخالفت خود با خام‌فروشی مواد معدنی گفت: هر نعمت و ظرفیتی که در استان وجود دارد باید به بالاترین سطح ارزش خود برسد، بعد از استان خارج شود.

حمید ملانوری روز جمعه در نشست شورای اداری شهرستان سرایان که با حضور معاونان استانداری، نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استانی برگزار شد، با اشاره به ذخایر غنی بنتونیت در شهرستان سرایان گفت: بزرگترین مزیت و فرصت شهرستان، همین ذخایر بنتونیت است.

وی افزود: از مجموع معادن دارای پروانه بهره‌برداری در استان ۵۷ مورد یعنی ۵۰ درصد در شهرستان سرایان قرار دارد به همین دلیل این منطقه را پایتخت بنتونیت کشور نام نهاده‌اند.

استاندار خراسان جنوبی با تشکر از اقداماتی که در راستای بهره‌برداری از معادن بنتونیت انجام شده است تصریح کرد: در کنار همه کارهایی که تا الان شده باید با ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی پایین دستی بنتونیت را به ارزش واقعی آن برسانیم.

وی با تاکید بر این که بزرگترین سرمایه شهرستان را به راحتی نباید خرج کنیم و از دست بدهیم گفت: واحدهای تولیدی وابسته به این ماده معدنی می‌توانند باعث رونق فضای کسب و کار، رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و جذب سرمایه شوند.

ملانوری فرمانداری سرایان و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان را مکلف کرد برای راه‌اندازی واحدهای مرتبط برنامه‌ریزی کنند.

وی گفت: در حال حاضر امکان احداث چند واحد صنعتی در زمینه‌های تولید انواع مواد شوینده، خاک‌های رنگ‌بر و مواد بهداشتی از جمله کرم و ماسک در منطقه وجود دارد.

وی تکلیف فرمانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بر راه‌اندازی واحدهای تولیدی با این سه اولویت را به عنوان مصوبه جلسه اعلام کرد و گفت: مطالعات طرح توجیهی توسط سازمان صمت صورت گیرد، در ستاد توسعه خاوران برای جذب سرمایه‌گذار در این زمینه برنامه‌ریزی شود و فرمانداری نیز به ایجاد واحد کمک کند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: این سه واحد، نمونه‌ای از ده‌ها واحد تولیدی است که می‌توان بر پایه بنتونیت شکل داد.

وی سپس به اعضای شورای اسلامی شهر که در جلسه حضور داشتند، پیشنهاد داد که به عنوان معتمدین شهر با جذب سرمایه‌های خرد مردمی نسبت به راه‌اندازی یکی از این واحدها اقدام کنند.

ملانوری گفت: مردم سرایان می‌توانند با مشارکت و همراهی واحد تولیدی مواد شوینده را در این منطقه راه‌اندازی کنند.

وی تاکید کرد: سازمان صمت به منظور حمایت از مردم، طرح توجیهی را آماده می‌کند، معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار درخصوص تسهیلات و برنامه‌های حمایتی همراهی و فرماندار هم کمک می‌کند تا این واحد به زودی در شهرک صنعتی سرایان راه‌اندازی شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این سه واحد می‌تواند شروع کننده برنامه‌های مهم ما در زمینه بهره‌برداری از ذخایر بنتونیت شهرستان باشد.

با نگاه بسته به پیشرفت نمی‌رسیم

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: در انجام کارها، دیدمان را باید عوض کنیم و با نگاه بسته به پیشرفت و ترقی نمی‌رسیم.

وی افزود: ما باید طوری حرکت کنیم که گویا می‌خواهیم قله‌های جهان را فتح کنیم و با آرمان‌های بلند می‌توان به موفقیت دست یافت.

ملانوری گفت: ستاد توسعه خاوران به همین منظور شکل گرفت و راه‌اندازی شد تا نگاه‌ها را به وضعیت پیرامونی تغییر دهد و توسعه را سبب شود.

وی با تشریح سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: مردمی شدن، دانش بنیان شدن، درون‌زا بودن و برون‌نگر بودن از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که پایه‌های اصلی ستاد توسعه خاوران نیز هستند.

وی شرط موفقیت در برنامه‌های توسعه‌ای استان را مدیریت جهادی عنوان کرد و گفت: مدیریت جهادی به معنای خارج شدن از پوسته‌های مدیریتی و شکستن حباب‌های اطراف‌مان است.

ملانوری افزود: کاری که حاج قاسم سلیمانی در لباس رزم ۴۰ ساله خود انجام داد، جز مدیریت جهادی نبود که توانست به این خوبی به دل‌ها نفوذ کند.

وی به بندهایی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره و تاکید کرد: این سیاست‌ها فقط مشکلات اقتصادی را حل نمی‌کند بلکه قطعا بهترین نسخه شفابخش درمان دردهای جامعه در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی و غیره است.

ملانوری با اشاره به دو اصل تأمین شرایط برای به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه و پیشتازی اقتصاد دانش بنیان گفت: توسعه باید متکی به بخش خصوصی باشد و مجامع علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی نیز به کمک توسعه بیایند.

وی در اصل تقویت عوامل تولید، تقویت نیروی کار و تقویت رقابت‌پذیری اقتصاد نیز از موضوع لزوم توجه به عوامل تولید گفت و این که انگیزه دادن به عوامل از پیشران‌های توسعه است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به موضوع ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی اشاره شده چرا که اگر در سرمایه‌گذاری‌ها و توزیع خدمات، همه مناطق به طور عادلانه دیده نشوند، نتیجه درستی نیز حاصل نمی‌شود.

وی با اشاره به دو اصل افزایش تولیدات داخلی و ایجاد زنجیره تولید تا مصرف متذکر شد: استفاده از نهاده‌های داخلی، کاهش وابستگی را به همراه دارد و ایجاد زنجیره تولید نیز بهره‌مندی بیشتری را رقم می‌زند.

ملانوری تصریح کرد: در اصل امنیت غذا و درمان هم اقداماتی صورت گرفته که به سالم‌سازی محصولات دامی و کشاورزی همچنین افزایش سطح خدمات حوزه بهداشت و درمان انجامیده که باید تقویت شود.

وی با تاکید بر اصل بسیار مهم مدیریت مصرف و اصلاح الگوی مصرف افزود: علیرغم توصیه‌های اکید در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما بر پرهیز از اسراف، مصرف بی‌رویه، یکی از بدترین عادت‌های ماست.

وی گفت: عادی‌انگاری در مصرف سبب شده آبی که با صرف هزینه‌های بسیار زیاد استحصال می‌شود و در اختیار ما قرار می‌گیرد، به راحتی در شست و شوی خودرو و حیاط و غرقابی کردن باغچه منزل، هدر می‌دهیم.

استاندار خراسان جنوبی به اصل تقویت فرهنگ جهادی، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و اشتغال مولد هم اشاره کرد و گفت: عنوانی که برای سال ۹۳ تعیین شد، اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی بود، چهار واژه‌ای که همه چیز را در خود جای داده است.

وی تاکید کرد: امروز اگر کارهای ما در هر زمینه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و سایر حوزه‌ها پیوست فرهنگی نداشته باشند، توفیقی حاصل نمی‌شود.

لزوم توجه به تاثیر هنر در توسعه

استاندار خراسان جنوبی خطاب به مدیران گفت: به تاثیر هنر در توسعه توجه داشته باشید، چرا که کار هنری می‌تواند بهترین راهکار در نتیجه‌بخشی امور باشد.

وی افزود: معتقدم اگر مراکز فرهنگی و هنری را تقویت نکنیم، در بقیه بخش‌ها هم ضعیف عمل خواهیم کرد.

ملانوری تصریح کرد: به جهت اهمیت موضوع، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید ساخت و تکمیل پروژه آمفی تئاتر را با سرعت بیشتری پیش ببرد تا به زودی در اختیار مردم قرار گیرد.

وی به ظرفیت کشاورزی شهرستان سرایان اشاره کرد و گفت: در قالب کار هنری است که می‌توان به کشاورز آموخت با استفاده از برخی راهکارها می‌تواند تولید در واحد سطح را افزایش دهد.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: اقلیم کم‌بارش استان و از طرفی ۲۰ سال خشکسالی، سفره‌های زیرزمینی را تخلیه کرده و کیفیت آب را تغییر داده است لذا باید به توسعه کشت‌های کم‌آب‌بر و متناسب با اقلیم منطقه روی بیاوریم.

وی استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری را مهمترین راهکار به منظور مدیریت منابع آب عنوان کرد و گفت: همراهی مردم، رسانه‌ها، مراکز تحقیقاتی و سایر مجموعه‌ها می‌تواند در مدیریت منابع آب مؤثر باشد.

ملانوری متذکر شد: توسعه کشاورزی با مصرف کمتر آب، آسیب کمتر به محیط زیست، کاهش لطمات به حاصلخیزی خاک و افزایش تولید در واحد سطح، مقدور است و باید با ترویج شیوه‌های درست، به کمتر شدن هدررفت منابع و بیشتر شدن حجم تولید کمک کنیم.

استاندار خراسان جنوبی که امروز جمعه به سرایان رفت، به صورت مستقیم و بی‌واسطه با شماری از مردم این شهرستان نیز دیدار کرد.

تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در این برنامه که در قالب میز خدمت برگزار شد، استاندار را همراهی کردند و ملانوری ضمن استماع مشکلات و مطالبات مراجعه کنندگان به فرمانداری سرایان، دستورات لازم را برای برطرف کردن مشکلات مردم به دستگاه‌های ذیربط صادر کرد.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه سفر یک روزه به سرایان در کویر سه قلعه، به تماشای پنجمین آسمان تاریک جهان رفت.

جاذبه‌های گردشگری مکمل در کویر سه قلعه، بازدید از اقامتگاه بومگردی نمکزار و رصدخانه‌ از جمله برنامه‌های استاندار در این حضور چند ساعته بود.

کویر سه قلعه پنجمین آسمان تاریک جهان است که رصدخانه‌ها و آسمان زیبا و بی‌انتهای آن، این منطقه را به بهشتی برای گردشگران نجومی تبدیل کرده است.

استاندار خراسان جنوبی که روز گذشته به شهرستان فردوس رفته بود، امروز (جمعه) به عنوان پنجمین مقصد سفرهای شهرستانی خود، وارد سرایان شد.

وی با همراهی نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استان از بیمارستان امام علی ‌(ع) و کلینیک در حال ساخت این بیمارستان بازدید کرد.

بازدید از مجتمع فرهنگی و هنری در حال ساخت سرایان، دیدار با والدین شهید علی محمدپور، بازدید از یک واحد فرآوری بنتونیت، برگزاری شورای اداری شهرستان به منظور جمع‌بندی نتایج سفر و بازدید از جاذبه‌های گردشگری و کویر سه قلعه از دیگر برنامه‌های ملانوری در این سفر یک روزه بود.