مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: با پیگیری استاندار خراسان جنوبی و دستگاه‌های متولی، مشکل زمین کتابخانه مرکزی بیرجند بعد از ۱۲ سال رفع شد.

محمود حاجی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی (۲۲ آبان تا یکم آذر) افزود: با پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان از هزینه قیمت زمین توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به اداره‌ کل راه و شهرسازی، واگذاری قطعی زمین متعلق به کتابخانه‌ مرکزی بیرجند انجام می‌شود.

وی متراژ زمین کتابخانه‌ مرکزی بیرجند را ۱۱ هزار متر مربع اعلام کرد و گفت: احداث این کتابخانه به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی استان از محل اعتبارات ردیف ملی در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر برای احداث آن به ۸۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: ۸۳ کتابخانه عمومی با زیربنای ۲۶ هزار و ۲۵۰ متر مربع در این استان داریم که حدود یک میلیون نسخه کتاب در این کتابخانه‌ها موجود است و در حال حاضر ۳۱ هزار و ۵۷۰ نفر عضو فعال آنها هستند، در حالی که قبل از شیوع کرونا این تعداد ۵۵ هزار نفر بود.

وی عنوان کرد: در راستای رفاه مردم در دوران شیوع کرونا، پیک کتاب را در کتابخانه‌های استان راه‌اندازی کردیم و کتاب‌های درخواستی اعضا برای آنان ارسال می‌شود.

وی از افزایش ۳۷ درصدی پرداختی سهم نیم درصد شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی در یک سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته شهردای‌های استان ۴۷۲ میلیون تومان از این محل به کتابخانه‌های عمومی پرداخت کردند که در سال جاری این رقم به ۶۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

حاجی گفت: اعتبارات کتابخانه‌های عمومی استان طی یک سال گذشته از پنج میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان به ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است که رشد ۱۱۴ درصدی دارد.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته مجموع کتابخانه‌های خراسان جنوبی از ۷۹ مورد به ۸۳ مورد و تعداد کتابخانه‌های روستایی استان از ۲۴ مورد به ۲۷ مورد افزایش یافته است و در مجموع زیربنای کتابخانه‌های استان از ۲۵ هزار و ۸۳۰ متر مربع به ۲۶ هزار و ۲۵۰ متر مربع افزایش یافت.

حاجی اظهار داشت: در یک سال گذشته خیرین هفت میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان کمک نقدی و غیرنقدی در زمینه اهدای کتاب، اهدای زمین و حق انتفاع به کتابخانه‌های عمومی استان داشته‌اند.

وی از افتتاح کتابخانه شهر باغستان شهرستان فردوس، کتابخانه روستای بهمن آباد شهرستان زیرکوه، کتابخانه روستای تیغاب در شهرستان قاینات، کتابخانه معصوم آباد شهرستان خوسف و بازگشایی و بازسازی کتابخانه محمد تقی کریم‌پور بیرجند و افزایش ۲۸۶ متر زیربنا به کتابخانه استاد سعیدی بیرجند از ابتدای سال جاری خبرداد و گفت: همچنین توسعه، بهسازی و شاداب سازی پنج کتابخانه عمومی با اعتبار ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان انجام شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری ۶ هزار و ۳۹۱ مورد تولید محتوا و برنامه‌های فرهنگی از جمله معرفی کتاب، نمایشگاه کتاب، جلسات مطالعاتی، محافل ادبی و کارگاه آموزشی در استان داشته‌ایم، همچنین در این مدت ۸۷ مورد نشست کتابخوان در سطح استان برگزار شده است.

حاجی ادامه داد: از ابتدای سال جاری ۲۳ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا شده است و در این مدت اعضای کتابخانه‌های استان ۱۲۷ هزار و ۴۹۰ نسخه کتاب را به امانت برده‌اند.

وی گفت: جشنوار کتابخوانی رضوی هر سال به صورت ملی در کشور برگزار می‌شود و مردم خراسان جنوبی بالاترین درصد مشارکت را در آن دارند که در سال جاری هم ۲۱ هزار و پنج نفر در این مسابقه شرکت کردند.

حاجی افزود: امضای تفاهم‌نامه بین کتابخانه‌های عمومی استان و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت و تفاهم‌نامه با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای با هدف راه‌اندازی ۲۵ خانه مهارت روستایی در جهت تبدیل کتابخانه‌های روستایی به عنوان قطب فعال در راستای مهارت‌افزایی و ارتقای دانش عمومی و تخصصی در سال جاری انجام شده است.

وی بیان کرد: همچنین از ابتدای سال جاری اولین بخش مستقل ویژه نابینایان و ناشنوایان استان در محل کتابخانه محمدتقی کریم‌پور بیرجند با تجهیزات به‌روز راه‌اندازی شده و در هفته کتاب و کتابخوانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی، غبارروبی مزار شهدا، دیدار با نماینده ولی فقیه، رونمایی و نقد کتاب افسر عملیات، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی و کتابخوانی، عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی، نشست تخصصی کتابخوانی نابینایان، نشست هم‌اندیشی کتابداران، راه‌اندازی پایگاه ثابت نذر کتاب در میدان ابوذر، افتتاح چهار باب کتابخانه و یادواره مرحوم محتشم خیر کتابخانه‌ساز را از مهمترین برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در خراسان جنوبی عنوان کرد.

حاجی درباره دغدغه برخی مردم درباره به‌روز رسانی نشدن نسخه‌های کتاب موجود در کتابخانه‌های عمومی استان گفت: مشکل اصلی بروزرسانی نشدن منابع کمک درسی به دلیل تعداد زیاد رشته‌های تحصیلی و تغییر مداوم محتوای کتب است، در سال جاری هم مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان منابع کمک درسی توسط کانون قلم‌چی به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا شده است.

وی با بیان اینکه مجوز فعالیت پانسیون مطالعاتی و کتابخانه‌های شخصی توسط کتابخانه‌های عمومی استان صادر می‌شود گفت: طی یک تا ۲ ماه آینده به پانسیون‌ها و کتابخانه‌های شخصی در سطح شهرها مهلت می‌دهیم که نسبت به اخذ مجوز از کتابخانه‌های عمومی اقدام کنند در غیر این صورت نسبت به تعطیلی آنها اقدام خواهد شد.

حاجی ادامه داد: در این خصوص معتقدیم که کتبی که توسط این مجموعه‌ها به مردم امانت داده می‌شود باید محتوا آن توسط مجموعه ما تایید و بعد در اختیار مردم قرار گیرد.