از مجموع ۵۳۸ میلیون دلار کالای صادراتی استان ۳۸۶ میلیون دلار مربوط به ماده ۱۱۶ و ۱۵۱ میلیون دلار مربوط به کالاهای خراسان جنوبی است است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار کرد: عمده کالاها اعم از سیمان، کاشی و سرامیک، تخم‌مرغ و مواد غذایی به مقاصد کشورهای ازبکستان، عراق، افغانستان و ترکمنستان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه اهمیت صادرات بر همگان آشکار است، اظهار کرد: صادرات به معنای انتقال تولید مازاد کشور به بازارهای خارجی و در مقابل ورود ارز به کشور است همچنین صادرات تنها مولفه توانمندی رشد و اقتصاد و برجسته کردن نقش کشور در سطح بین‌الملل محسوب می‌شود.

خامه‌زر تصریح کرد: به دلیل قانون رفع تعهدات ارزی بخشی از درآمد صادرکننده و تولیدکننده به جیب صراف‌ها می‌رود و بزرگترین مانع ما سدی به نام پیمان سپاری ارزی یا رفع تعهدات ارزی است که صادرکننده از عهده آن برنمی‌آید.

وی عنوان کرد: با همه موانع و مشکلات میزان صادرات و آمارها افزایشی است و با همه ناملایمات در بازارهای جهانی حضور داریم اما شاید حضور ما نسبت به بقیه کشورها کمرنگ‌تر باشد.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند تاکید کرد: امیدواریم با در نظر گرفتن نظر کارشناسی، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و بخش خصوصی در تصمیمات کلان بتوانیم حضور بیشتری در بازارهای جهانی داشته و سهم خود را در بازارهای صادراتی تقویت کنیم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور