#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: میزان بروز کلی بیماری کرونا در چهار شهرستان خراسان جنوبی نسبت به میانگین استان بالاتر بوده و شهرستان طبس از این لحاظ در رده اول است.

محمد دهقانی فیروزآبادی شامگاه یکشنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: دیشب در مورد میزان شیوع موارد فعال بیماری در استان توضیح دادم و اعلام شد که شهرستان بشرویه اول و طبس رده چهارم و از نظر نمودار زرد رنگ است لذا این در مورد میزان شیوع موارد فعال بیماری است که تعریف خود را دارد یعنی الان چه تعداد بیمار در بیمارستان بستری دارد.

وی افزود: احتمالا دیروز میزان بروز کلی بیماری گفته شد در حالی که منظور میزان موارد فعال بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در مورد میزان بروز تجمعی کلی یعنی میزان کل مبتلایان به صد هزار نفر جمعیت، طبس در راس است یعنی بیشترین میزان بروز را دارد به دنبال آن شهرستان‌های زیرکوه، بشرویه و سرایان هستند و در هر چهار شهرستان میزان بروز کلی کرونا نسبت به میانگین استان بالاتر است.

وی اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در مجموع هزار و ۵۹۲ آزمایش انجام دادیم که خوشبختانه هزار و ۱۷۴ نمونه منفی و ۴۱۸ نمونه تاکنون در سراسر استان مثبت بوده است.

وی گفت: تاکنون ۳۴۸ بیمار مبتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی بهبود یافته و مرخص شده‌اند که دوره نقاهت را می‌گذرانند یا حتی دوره نقاهت آنها هم تمام شده است و این بیماری ۳۹ فوتی در استان داشته است.

دهقانی فیروزآبادی درباره آخرین نتایج طرح غربالگری هم گفت: در مورد غربالگری فردی تا ساعت ۱۹ امروز ۷۹۳ هزار و ۸۸۸ نفر از جمعیت خراسان جنوبی معادل ۹۱.۱۴ درصد از کل جمیعت استان غربالگری شدند.

وی بیان کرد: از نظر غربالگری خانوار نیز ۲۳۰ هزار و ۲۳۶ خانوار معادل ۹۵.۹۷ درصد خانوارهای استان مورد غربال قرار گرفتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته تا ساعت ۱۹ امروز ۴ هزار نفر به سامانه خوداظهاری salamat.gov.ir مراجعه کردند.

وی افزود: در مجموع ۸۹ هزار و ۵۴۴ نفر در استان به این سامانه مراجعه و اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند که از آنها تشکر می‌شود.

وی درخصوص موارد بازگشت به بیماری پس از بهبودی و ترخیص از بیمارستان گفت: یکی دو مورد داشتیم که از بیمارستان مرخص شدند و مجدد برگشتند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: حتی یک فرد خیلی مسن در منزل بعد از ترخیص فوت کردند اما همه این افراد بیماری‌های زمینه‌ای داشتند که کرونا هم اضافه و باعث بروز این مشکلات شده است.

وی همچنین گفت: یکی از درمان‌های تاثیرگذار که توصیه می‌شود این است که افراد مثبت و بهبودیافته که ترخیص شدند و دوره نقاهت را هم پشت سر گذاشتند کسانی هستند که داخل خون آنها پادتن لازم علیه ویروس کرونا ساخته شده است چون با این ویروس مواجه شده‌اند و یکی از کارهای خوبی که در کشور ما و سایر کشورهای دنیا انجام می‌شود پلاسمای خون این افراد را می‌گیرند و به بیمارانی که شرایط حادتر دارند و مبتلا به کرونا هستند، تزریق می‌کنند.

دهقانی افزود: این روش درمانی یکی از روش‌های جدید است که در کشور ما راه‌اندازی شده است و در خراسان جنوبی هم خوشبختانه صورت گرفته و با همکاری قابل تقدیر اداره کل انتقال خون استان، با بیماران مثبت تماس گرفته و خواهش می‌شود که این اهدای خون را داشته باشند تا بتوانیم پلاسمای لازم را از آنها جدا و برای بیمارانی که نیازمند هستند، تزریق کنیم.

وی افزود: خواهش دارم کسانی که سلامتی خود را پیدا کردند و کرونا را پشت سر گذاشتند این همت و از خودگذشتی را داشته باشند و برای انجام این کار کمک کنند.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز (یکشنبه) اعلام کرد: تاکنون ۷۱ هزار و ۶۸۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۱۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۴ هزار و ۴۷۴ نفر رسیده است.

کیانوش جهانپور اظهار داشت: از مردم می‌خواهیم همچنان در خانه بمانند تا بتوانیم در زمان مناسب این اپیدمی را مهار کنیم