رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی گفت: زمینه پیوند کلیه در این استان فراهم شده است و تاکنون ۲۵ نفر تشکیل پرونده داده‌اند.

وجیه‌الله رئیسی افزود: یک بخش در طبقه پنجم بیمارستان رازی بیرجند به منظور انجام پیوند کلیه تجهیز شده است.

وی گفت: بعد از مشخص شدن جواب آزمایش‌ این ۲۵ متقاضی و اولین شخص اهدای عضو، عمل پیوند کلیه در بیرجند انجام خواهد شد.

رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: با راه‌اندازی بخش پیوند کلیه در خراسان جنوبی از این پس نیاز مردم برای مراجعه به استان‌های دیگر کاهش می‌یابد.

وی افزود: البته هنوز شرایط جداسازی اعضای قابل پیوند در بیرجند فراهم نیست لذا جسد بیماران مرگ مغزی به بیمارستان منتصریه مشهد اعزام می‌شود تا آنجا اعضای قابل اهدا جدا و کلیه‌ها مجدد به بیرجند برگشت داده شود تا بتوانیم به بیماران در نوبت پیوند اهدا کنیم.

رئیسی با اشاره به وجود ۲۰۰ بیمار پیوند کلیه در بیرجند گفت: معمولا بیماران خراسان جنوبی در بیمارستان منتصریه مشهد از اولویت‌ها برای پیوند عضو هستند.

وی تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ بیمار دیالیزی در خراسان جنوبی داریم که به پیوند کلیه نیاز دارند.

رئیس مرکز جامع درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی با بیان اینکه بخش دیالیز در همه شهرستان‌های این استان فعال است افزود: سن بالای ۷۰ سال و سرطان‌های پیشرفته مانع پیوند کلیه است در صورتی که افراد این ۲ مانع را نداشته باشند تمامی بیماران دیالیزی بالقوه نیازمند پیوند کلیه هستند.

وی اظهار داشت: دیالیز به‌طور رایگان در مراکز درمان بیماری‌های خاص خراسان جنوبی انجام می‌شود هرچند ممکن است فرد هزینه‌های جانبی را متحمل شود.