معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: برگزاری رویداد گردشگری کویر که در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد، اتفاق مهمی است که به معرفی جاذبه کویر استان کمک می‌کند.

سید محمدرضا طالبی در نشست کمیسیون نظارت بر امنیت گردشگران استان، کویر را از مهمترین جاذبه‌های گردشگری خراسان جنوبی برشمرد و بر تکلیف دستگاه‌های متولی در تامین زیرساخت‌ها برای حضور امن و راحت گردشگران تاکید کرد.

بیابان لوت مشترک بین استان‌های خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان از جاذبه‌های منحصر به‌فرد این منطقه به شمار می‌رود که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است و اولین رویداد ملی گردشگری کویر قرار است امسال به میزبانی خراسان جنوبی برگزار شود.

وی گردشگری را یکی از محورهای اقتصادی بسیار مهم عنوان کرد و افزود: با توجه به نقش گردشگری در درآمدزایی و کمک به اقتصاد خانواده‌ها، این صنعت از پیشران‌های اقتصادی مهم کشور به‌ویژه در استان خراسان جنوبی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: خداوند، طبیعت را به بهترین شکل ممکن خلق کرده و جاذبه‌هایی را در آن قرار داده که التفات به آنها، تقویت روحیه انسان را به همراه دارد.

وی از ارتباط تنگاتنگ رونق گردشگری با امنیت هر منطقه گفت و اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم برای هر گردشگر قبل از ورود به یک منطقه، امنیت آنجاست و چنانچه یک درصد احساس کند، منطقه‌ای که برای حضور انتخاب کرده، مشکل امنیتی دارد از سفر سر باز می‌زند.

طالبی گفت: این موضوع در حوزه سرمایه‌گذاری هم مصداق دارد و سرمایه‌گذار قبل از ورود به هر منطقه مایل است بداند امنیت آن پایدار است یا خیر؟

وی متذکر شد: با توجه به ارتباط تورها و آژانس‌های گردشگری، وجود کوچکترین خلل و کاستی در حوزه امنیتی یک منطقه، به سرعت اطلاع‌رسانی می‌شود و تبعات گران و جبران‌ناپذیری به همراه دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری فراوان این استان افزود: ما در برخی مناطق استان به صورت تجمیعی جاذبه‌هایی داریم که در سراسر کشور پراکنده‌اند لذا باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را ببریم.

وی گفت: برای خیلی افراد پذیرش این موضوع سخت است که در برخی مناطق خراسان جنوبی، پرتقال، خرما، بنج، گندم و زیتون در کنار هم کاشته و برداشت می‌شوند.

طالبی تاکید کرد: هماهنگی حوزه‌های متولی در میزبانی از گردشگران و تامین زیرساخت‌ها به همان اندازه معرفی جاذبه‌های گردشگری اهمیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه لازمه هماهنگی بین حوزه‌های متولی، اطلاع داشتن از ورود تورهای گردشگری است افزود: ورود هر گردشگر و تور گردشگری باید با هماهنگی متولی این حوزه، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت گیرد و هم‌افزایی دستگاه‌ها برای میزبانی و حفظ امنیت از گردشگران یک تکلیف است.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور