نوشته :

راضیه بخشی

کارشناس ارشد پرستاری اورژانس

گروه سلامت هان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند 

نیمی از بیمار های دهان و دندان در افراد سیگاری ناشی از کشیدن سیگار است.مصرف دخانیات باعث بدرنگ شدن دندان ها،بیماری های لثه  ودندان و لق شدن دندان ها میگردد.دندان افراد سیگاری معمولا ترک های بسیاری دارند که به خاطر دمای بالای سیگار و بعد استفاده از مایعات خنک است که اختلاف این دو دما باعث ایجاد ترک بر دندان میشود و در این ترک ها تجمعات میکروب و رنگدانه بیشتر صورت میگیرد و راهی برای ورود میکروب به داخل دندان و ناراحتی های بعدی میشود.

 

رنگ دندان ها:بدرنگی دندان ها به علت نیکوتین و تار موجود در آن می باشد.که در کوتاه مدت دندان ها زردرنگ و در طولانی مدت به رنگ قهوه ای در می آیند.

مطالعات نشان داده است که افراد سیگاری به علت کاهش بزاق دچار جرم دندانی بیشتری میشوند.از طرف دیگر کاهش بزاق باعث خشکی دهان شده که این امر باعث باقی ماندن سلول های مرده روی سطح زبان و لثه ها شده و بنابراین تجزیه سلول های مردهسبب ایجاد بوی دهان و تنفس ناخوشایند میشود.

سیگاری ها استعداد بیشتر جهت تشکیل پلاک های باکتریایی اطراف دندان هایشان دارند که خود این امر باعث بیماری های  بیماری لثه میشود.

 

همچنین به  علت کمبودانتقال اکسیژن در عروق خونی افراد سیگاری روند ترمیم بافتی لثه ها دچار مشکل میشود.با وجود این مشکلات روند تخریب بافت های نگهدارنده  دندان ها در افراد سیگاری سیر سریعتری نسبت به سایرین دارد که در نهایت این تخریب منجر به لق شدن دندان و از دست دادن آن میشود.افراد جوانی که بیشتر از۱۵ نخ سیگار در روز مصرف میکنند بیشترین خطر را در از دست دادن دندان دارا می باشند.بعنوان مثال روکش و بریج در افراد سیگاری عمر زیادی نخواهد داشت.زیرا سیگار باعث تحلیل لثه اطراف روکش می شود.در افراد سیگاری درمان ایمپلنت ممکن است با شکست روبرو شود.

سیگاری ها خونریزی لثه کمتری دارند و ممکن است  فرد فکر کند که لثه سالمی داردولی کاملا عکس این قضیه در مورد صدق میکند.

تغییرات دهانی زیر را در افراد سیگاری میتوان مشاهده نمود:

۱-رسوب قهوه ای رنگ وقیری شکل و تغییر رنگ ساختمان دندان و افزایش جرم روی سطح دندان ها

۲-تغییر رنگ خاکستری منتشر لثه و ایجاد پلاک های عجیب که یک ضایعه پیش سرطانی می باشد

۳.التهاب مدخل غدد بزاقی وقرمزی منتشر در سقف دهان

۴.تاخیر در ترمیم زخم ها بعد از جراحی

۵.افزایش میزان شیوع پوسیدگی بخصوص در طوق دندان ها

معاینات دوره ای سیگاری ها

سیگاری ها بایستی هر شش ماه یکبار اقدام به معاینات دوره ای نموده و بدلیل رنگ گرفتگی دندان هایشان را جرمگیری و پالایش نمایند.دندانپزشک علاوه بر لثه و دندان ها سلامت بافت مخاطی لب ها،گونه ها و زبان را چک میکند تا در صورت تغییر بدخیمی اقدامات لازم  را صورت دهد.ارتباط مداوم و دوره ای با دندانپزشک می تواند آموزش های ترک سیگار را به بیمار خود ارائه دهد.

 

با استفاده از برچسب ،قرص و آدامس های ترک سیگار می توان نسبت به این مهم اهتمام نمود.

 

 

راضیه بخشی

کارشناس ارشد پرستاری اورژانس

گروه سلامت هان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه