#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

فرماندار خوسف گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این شهرستان با همراهی اصناف، کارکنان دستگاه‌های اجرایی و مردم از ۴۷ درصد در مهر به ۹۰ درصد در آذر ماه افزایش پیدا کرده است.

محمدعلی آخوندی افزود: آبان امسال بیشترین میزان شیوع و فوت مبتلایان به کرونا را در شهرستان خوسف داشتیم و در این ماه ۱۲۴ بیمار شناسایی شدند و ۱۲ نفر فوت کردند.

وی گفت: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا در کشور تا پایان آبان ماه ۱۷ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در شهرستان خوسف جان خود را از دست دادند که از این تعداد فقط ۱۲ نفر معادل ۶۰ درصد فوت‌شدگان در آبان امسال بوده است.

فرماندار خوسف اظهار داشت: با همکاری و هم‌افزایی همه دستگاه‌های اجرایی، نیروهای امدادی و نظامی و همراهی مردم با اجرای محدودیت‌های مصوب ستاد مدیریت کرونا وضعیت شیوع ویروس کرونا در این شهرستان از نارنجی (پرخطر) به زرد (متوسط خطر) تبدیل شده است.

وی گفت: با توجه به تبدیل وضعیت شهرستان به زرد و بازگشایی بیشتر اصناف لازم است که بازرسی‌ها و نظارت‌ها افزایش یابد تا دوباره به شرایط قبلی بازنگردیم.

آخوندی از مردم نیز درخواست کرد که دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ابلاغی را بیش از گذشته رعایت کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه خوسف در مسیر ترانزیت کالا و مسافر است و توقف خودروهای عبوری در این شهرستان یکی از دلایل افزایش بیماری است، رعایت دستورالعمل‌ها باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

فرماندار خوسف گفت: شب یلدا به عنوان یکی از شب‌هایی که مردم مراسم خاصی در این مناسبت دارند و دورهمی‌های خانوادگی یکی از دغدغه‌های اعضای ستاد مدیریت کرونا است که در صورت رعایت نکردن می‌تواند بار دیگر شهرستان و استان را به وضعیت قرمز تبدیل کند.

وی از اصحاب رسانه و فعالان فضای مجازی خواست با اطلاع‌رسانی درخصوص تبعات دورهمی‌های شب یلدا در جامعه آگاهی بخشی داشته باشند و زمینه ماندن مردم در خانه و پرهیز از شب‌نشینی‌ها را فراهم کنند.

آخوندی گفت: لازم است پویش‌هایی در فضای مجازی توسط سازمان‌های مردم نهاد، هیات‌های ورزشی، هنرمندان و دستگاه‌های اجرایی برای تشویق مردم به ماندن در خانه ایجاد شود.

وی عادی انگاری را یکی از آسیب‌هایی برشمرد که باعث افزایش نرخ موارد جدید ابتلا به کرونا می‌شود و افزود: عادی انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌ها می‌تواند نرخ شیوع ویروس کرونا را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه تعداد نمونه‌گیری کرونا در خوسف افزایش پیدا کرده است گفت: سهمیه شهرستان هر روز انجام می‌شود و کمبودی در این خصوص نداریم و تاکنون ۶۶۷ نمونه آزمایش PCR انجام شده است.

فرماندار خوسف عنوان کرد: از ابتدای اسفند تا مهرماه سال جاری اصناف شهرستان ۶۰، ادارات ۸۰ و مردم ۳۰ درصد از ماسک استفاده می‌کردند  اما در آبان ماه سال جاری به ترتیب به ۹۹، ۱۰۰ و ۹۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: طرح شهید حاج قاسم سلیمانی هم یکی از طرح‌های موفق در راستای مدیریت کرونا است که در حال حاضر ۲۰۰ مدافع سلامت در قالب ۲۸ تیم مراقبتی و ۳۸ تیم نظارتی فعالیت می‌کنند.

آخوندی اظهار داشت: مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا از طریق مشارکت مردمی و بهره‌گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی از اهداف این طرح است.

وی گفت: در طرح شهید سلیمانی، آموزش و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی یکی از راهبردهای اساسی است که نقش اصحاب رسانه هم بسیار برجسته است.

مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری بیرجند است و براساس آخرین رنگ‌بندی شهرستان‌های خراسان جنوبی از نظر مخاطره شیوع ویروس کرونا در وضعیت زرد قرار دارد.

براساس آخرین رنگ‌بندی ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی که ۲۲ آذر ماه منتشر شد، هشت شهرستان این استان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و سه شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند. این در حالی است که قبل از اعمال محدودیت‌های جدید، هفت شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) قرار داشتند.

اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها همزمان با سراسر کشور از اول آذر در خراسان جنوبی آغاز شد و متناسب با وضعیت بیماری در هر شهر و رنگ‌بندی قرمز، نارنجی و زرد ادامه دارد.