#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

دکتر ابراهیم میری مقدم مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی در خصوص درمان مبتلایان به کرونا از طریق گرفتن پلاسما از بهبود یافتگان به این بیماری گفت:
پلاسما بخشی از خون است که سلول های خونی در آن شناور هستند یا به تعبیری پلاسما مایع بین سلولی است که ۵۵ درصد حجم خون را تشکیل می دهد. ۴۵ درصد آن را عناصر سلولی که شامل گلبول های قرمز و سفید و پلاکت هستند، تشکیل شده است.
آنچه که در پلاسما وجود دارد و در تزریق به آن توجه می شود، آنتی بادی های موجود در پلاسما است. چون سیستم ایمنی بدن افراد در مواجهه با عوامل مختلف عفونی بر علیه آنها آنتی بادی می سازد که می توانند ایجاد مصونیت کنند.
لذا با تزریق پلاسما بهبود یافتگان به افراد مبتلا، ما یک انتقال ایمنی غیرفعال را به فرد مبتلا منتقل می کنیم و در افراد دریافت کننده شدت علایم بالینی و میزان مرگ و میر کاهش می یابد.

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان جنوبی در ادامه در خصوص شرایط اهدای پلاسمای بهبودیافتگان گفت: افراد بایستی ۲۸ روز پس از بهبودی به سازمان انتقال خون مراجعه و در زمان مراجعه باید شرایطی از جمله: سن آنها باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال باشد، خانم هایی که سابقه بارداری داشتند نمی توانند جهت اهدای پلاسما مراجعه کنند، وزن افراد بایستی بیش از ۵۰ کیلوگرم باشد، بیماری زمینه ای که قلب ریه کبد و کلیه ها را درگیر کرده باشد و پیوسته تحت نظر پزشک باشند نداشته و سطح هموگلوبین قابل قبولی داشته باشند. گفتنی است در زمان اهدا تست هایی بر روی افراد انجام می شود تا مطمئن شویم که این افراد مانند پروسه ی اهدای خون از نظر بیماری های عفونی منتقله از طریق خون مانند هپاتیت، اچ آی وی و سفلیس هیچگونه مشکلی نداشته و پس از تایید تست ها، پلاسما وارد گردونه مصرف خواهد شد.
دکتر میری مقدم در ادامه یادآور شد: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد پلاسما آب است، می تواند در عرض ۴۸ ساعت جایگزین شود و چون در این افراد سلول های حافظ ایمنی وجود دارد، افراد نباید ترس داشته باشند که با اهدای پلاسما سطح ایمنی بدن آن ها کاهش می یابد. این افراد می توانند یک ماه پس از اهدای اولین پلاسما، پلاسمای دوم و ماه بعد می توانند پلاسمای سوم را نیز اهداکنند. لذا افراد ۲۴ ساعت قبل از آمدن برای اهدای پلاسما، از مصرف غذاهای چرب خودداری و مایعات زیادی بنوشند و ۱۵ دقیقه پس از اهدا در محل انتقال خون استراحت و پس از آن مایعات را به مقدار زیادی بنوشند. همچنین چای و قهوه کمتر مصرف کنند و یک ساعت قبل از اهدا از استعمال دخانیات پرهیز و در عرض ۲۴ ساعت پس از اهدا هم فعالیت های غیر معمولی را انجام ندهند.
وی افزود: در خصوص اهدای خون این روزها با توجه به شرایط خاصی که وجود دارد، مقدار اهدای خون در سطح کشور کاهش پیدا کرده لذا از هم استانی های عزیز درخواست می کنیم که جهت اهدا مراجعه و هیچ ترس و واهمه ای از لحاظ انتقال ویروس کرونا نداشته باشند. گفتنی است سالم ترین افراد جهت اهدای خون به انتقال خون مراجعه می کنند ، انتقال خون یک مرکز درمانی نیست و افرادی که مراجعه می کنند کاملا سالم هستند. همچنین ما تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنیم و افراد می توانند با خیال راحت جهت اهدای خون و پلاسما مراجعه نمایند. لازم به ذکر است به هیچ عنوان گزارشی مبنی بر اینکه این ویروس از طریق خون منتقل می شود در دنیا وجود ندارد. لذا افراد با خیال راحت می توانند در این کار انسان دوستانه که بیماران زیادی چشم امید برای اهدای خون و پلاسما افراد بهبودیافته دارند مشارکت نمایند.
دکتر میری مقدم در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اطلاعاتی که در اختیار انتقال خون قرار می گیرد مربوط به بهبودیافتگانی است که در بیمارستان سابقه بستری داشتند و این افراد معمولا دارای بیماری های زمینه ای بوده و در خیلی از موارد سن بالایی دارند، لذا معمولا شرایط اهدای پلاسما را ندارند. ما بیشتر به دنبال افرادی هستیم که مدارکی دال بر ابتلا داشته و از نظر سن و بیماری های زمینه ای عاری باشند. لذا اگر سیستم بهداشت در زمان نمونه گیری به این افراد دسترسی داشته باشد و اطلاعات آنها را در اختیار انتقال خون قرار دهند، ما میتوانیم با آنها تماس داشته واین افراد جهت اهدای پلاسما فراخوان شوند.
.