#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

دکتر محمد دهقانی فیروزآبادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خصوص وضعیت بیماری کرونا در استان گفت:
از ابتدای مهرماه شاهد شروع پیک سوم در استان بودیم و یک سری از استان هایی که قبل از شروع مهر ماه در کشور درگیری زیادی نداشتند به شدت دچار درگیری شدند.
در واقع در استان خراسان جنوبی پیک اول بیماری از مهر ماه به بعد شروع شده قبل از آن اصلا پیکی نبود یک محدود گرفتاری را داشتیم و درکشور هم شاید بعدا بتوان ارزیابی و تحلیل دقیق تری را ارائه کرد.

▫️وی در خصوص رنگبندی شهرستان های استان بیان داشت: رنگ بندی ها بعد از این فقط قرمز، نارنجی و زرد خواهد بود . ۷ شهرستان بیرجند، قاین، نهبندان، سرایان، بشرویه، فردوس و طبس وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر را دارند و ۴ شهرستان خوسف، زیرکوه، درمیان و سربیشه وضعیت نارنجی را دارند.و بر این اساس محدودیت ها اعمال می شود

 

رئیس دانشگاه در خصوص اعمال محدودیت ها در استان گفت: محدودیت حضور کارمندان در ادارات. محدودیت تردد بین شهری و درون شهری در شهرهای قرمز رنگ و محدودیت فعالیت مشاغل از جمله محدودیت های اعمال شده است. درخصوص ادارات و سازمان ها در شهرهای قرمز رنگ خیلی پرخطر، فقط یک سوم از کارکنان میتوانند در محل کار حضور پیدا بکنند. در شهرستان های نارنجی تا ۵۰ درصد پرسنل و در شهرستان های زرد رنگ تا دوسوم کارکنان می توانند در محل کار حضور داشته باشند.همچنین ماموریت های اداری غیر ضروری کاملا ممنوع است. در شهرهای زرد و نارنجی ماموریت های داخل استانی با مجوز بالاترین مقام مسئول آن دستگاه انجام می شود.درخصوص برگزاری جلسات، درشهرهای قرمز اول تا حد امکان جلسه ای برگزار نشود و در صورت برگزاری حضور حداکثر ۱۵ نفردر جلسه با فاصله ی ۴ متر برای هر نفر و تهویه مناسب انجام شود. در شهر های نارنجی حداکثر تا ۲۰ نفر و در شهر های زرد رنگ تا ۳۰ نفر اجازه دارند در جلسه شرکت کنند. همچنین پرسنل ادارات و سازمان ها موظفند از ماسک استفاده کنند.گفتنی است محدودیت هایی که گذاشته شده معجزه گر نیستند، فقط حلقه هایی از زنجیری هستند که باید در کنار هم قرار بگیرند تا بتوان این بیماری را کنترل کرد. اما اگر در کنار این محدودیت ها باز ما پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنیم، باعث تداوم بیشتر این بیماری خواهیم بود. در خصوص محدودیت تردد خودرو ها در شهر های با رنگ قرمز و نارنجی، از ابتدای آذر ماه به مدت یک ماه خروج خودرو ها با پلاک بومی، ممنوع است. ازابتدای آذر به مدت یک ماه و ورودخودرو ها با پلاک غیر بومی به این شهرستان ها ممنوع است و در شهرستان های قرمز رنگ از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح هرگونه تردد خودروها در داخل شهر، ممنوع می باشد. به جز کسانی که شرایط خاص دارند. بر اساس رنگ بندی در شهرستان های قرمزرنگ از اول آذر به مدت دو هفته به جز گروه شغلی یک، کلیه مشاغل دیگر اجازه فعالیت ندارند. در شهر های با رنگ نارنجی گروه شغلی یک و دو اجازه و در شهر های زرد رنگ هم گروه های شغلی یک دو و سه اجازه ی فعالیت دارند.همچنین فعالیت های آموزشی فرهنگی فقط در شهر های زرد رنگ اجازه ی فعالیت دارند.
دکتر دهقانی در خصوص تامین دستگاه اکسیژن ساز برای شهرستان های استان بیان داشت: ما حدود ۳ هفته پیگیرخرید سیلندراکسیژن بودیم که در چند روز گذشته موفق شدیم ۲۰۰ کپسول اکسیژن ۴۰ لیتری را با قیمت ۱ میلیارد تومان خریداری کنیم و طی دیروز و پریروز بین بیمارستان های استان توزیع شد. تا همکاران ما از فشار تامین پرتراکم اکسیژن خلاص شوند و تحت تنش نباشند. همچنین از شهریور ماه به دنبال دستگاه اکسیژ ساز بودیم بر اساس اعتباری که آمده بود دو بیمارستان ولیعصر(عج) و بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس در اولویت بودند. دستگاه بیمارستان ولیعصر(عج) دوهفته است که نصب و در شهرستان طبس هم دستگاه رسیده و قرار است یکشنبه نصب شود. همچنین جهت بیمارستان حضرت رسول هم مبلغی را ما تامین کردیم و ۳۰۰ میلیون هم با کمک یکی از خیرین شهرستان تامین شد . همچنین در شهرستان های بشرویه و نهبندان دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت تماس گرفتند که برای این دو شهرستان دستگاه اکسیژن ساز را تامین حواهیم کرد.
وی افزود: از ابتدای بیماری کرونا، همیشه سپاه پاسداران و بسیج و گروه های جهادی کنار ما بودند و از ابتدای بیماری پرسنل پرستار بازنشسته و پرسنلی که عضو بسیج جامعه پزشکی بودند، به ما کمک کردند. همچنین در کارهای غیر تخصصی گفته شد بیمار نباید همراهی داشته باشد لذا نیاز داریم کسانی باشند که به بیمار کمک کنند در بعضی از بیمارستان های ما این عزیزان طبق آموزشی که دیدند پای کار آمدند  که جا دارد از این عزیزان تقدیر و تشکر کنم. هم اکنون هم بحث طرح سردار شهید سلیمانی طرح محله محور کنترل بیماری کرونا است. که کارمشترکی بین وزارت بهداشت و بسیج مستضعفین در تمام کشور انجام می شود.
دکتر دهقانی در پایان خاطر نشان کرد: ما و پرسنل بهداشت و درمان وظیفه خود را انجام می دهیم و افتخار می کنیم که در این شرایط بحرانی به مردم خدمت می کنیم و در مقابل از مردم می خواهیم پروتکل بهداشتی را رعایت و به محدودیت ها عمل کنند تا به زودی شاهد فروکش کردن این بیماری باشیم.