مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۹ هزار و ۹۸۰ نوزاد زیر پوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفتند و مداخلات طبی و توانبخشی برای ۶۸ نوزاد شامل ارایه سمعک و جراحی ویژه نوزادان دارای مشکل انجام شده است.

حسن شرفی  داشت: طبق بررسی‌های علمی و آماری از هر هزار نوزاد بین یک تا سه نوزاد با مشکل کم‌شنوایی مواجه هستند و با توجه به اینکه یادگیری کودکان از طریق شنیدن و برقراری ارتباط با محیط اطراف است، ناشنوایی و کم‌شنوایی یک اختلال پنهان است که والدین در دوران اولیه سن کودک متوجه این نقص نمی‌شوند.

وی گفت: نوزاد کم‌شنوا بسته به میزان و نوع مشکل کم‌شنوایی با دشواری‌هایی در گفتار و زبان روبه‌رو می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه افت شنوایی از موارد شایع است بیان کرد: در صورت شناسایی نشدن این مشکل تا قبل از ۶ ماهگی، اختلالات و تاخیر در یادگیری و کسب گفتار و زبان به وجود می‌آید که تبعات دیگری نیز به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه بهترین زمان طلایی برای تشخیص این مشکل تا سه ماهگی و درمان کم‌شنوایی تا ۶ ماهگی است افزود: خانواده‌ها باید بدانند معلولیت هزینه دارد و هزینه آن فقط برعهده شخص نیست بلکه خانواده و جامعه هم در پرداخت این هزینه‌ها سهیم هستند.

شرفی گفت: برنامه غربالگری شنوایی با هدف کشف نقایص شنیداری و انجام مداخله زودهنگام از بدو تولد نوزادان و شیرخواران انجام می‌گیرد که به عنوان یک طرح ملی از نیمه دوم سال ۸۷ با پوشش هشت درصدی برای خراسان جنوبی آغاز شد و اکنون به پوشش ۱۰۰ درصدی جامعه هدف رسیده است.

وی افزود: از ابتدای امسال ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تامین تجهیزات توانبخشی و پزشکی معلولان این استان اختصاص یافت که ۲۰۰ میلیون تومان آن صرف خرید تجهیزات توانبخشی شنوایی شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به خرید ۱۰۰ دستگاه سمعک از ابتدای امسال تصریح کرد: خرید سمعک و کاشت حلزون از جمله تجهیزات توانبخشی شنوایی است که بهزیستی به افراد دارای معلولیت در این زمینه کمک می‌کند.

وی گفت: اکنون برنامه غربالگری شنوایی در ۲۲ پایگاه شامل زایشگاه و بهزیستی استان خراسان جنوبی انجام می‌شود و والدین باید غربالگری در سنین زیر ۶ ماه را جدی بگیرند.

۲۳ هزار و ۹۳۸ معلول از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند که به ۱۴ هزار و ۹۹ نفر خدمات مستمری ارایه می‌شود و ۸۲۳ نفر هم در یک سال گذشته زیر پوشش خدمات مستمری قرار گرفته‌اند.