?استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: تنها راه مبارزه با تهاجم فرهنگی ، ترویج مطالعه و فهم و ارتقاء آن است.
حمید ملانوری با بیان این مطلب در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان خاطرنشان کرد: کتاب خوانی و مطالعه موضوع بسیار مهمی است که باید به معنای واقعی خودش به آن پرداخته شود و درست است که در عصر حاضر استفاده از کتاب های الکترونیک ، فضای مجازی و سیستم هایی که می توان به واسطه آنها کتاب خواند، زیاد شده اما کتاب به معنای واقعی خود از ارزش و ماندگاری بسیار بالایی برخوردار است.
?به گفته وی؛ اگر چه استفاده از فناوری ها و تکنولوژی نظیر کتب الکترونیکی و… در جای خود از اهمیت بسزایی برخوردار می باشند اما فضای کتابخانه و مطالعه کردن، تأثیر شگرف خود را دارد.
?وی حل همه چالش های مختلف جامعه را در گرو رشد آگاهی و بینش دانست و تصریح کرد: ما در جامعه دچار آسیب و چالش های زیادی در حوزه فرهنگی، اجتماعی، مسائل معیشتی و… هستیم که اگر این چالش ها را مورد آسیب شناسی دقیق قرار دهیم، متوجه می شویم اصل و اساس همه آنها به خاطر درک ناصحیح مسائل جامعه است.
?استاندار اظهار داشت: اگر درک، بینش و آگاهی بر اساس نیاز واقعی ایجاد شود، همه مسائل حل می شوند.
?ملانوری به تغییر سبک زندگی انسان ها به دلیل همه گیری بیماری کرونا اشاره کرد و تصریح نمود: سبک زندگی ما به خاطر بیماری کرونا تغییر کرده و در این شرایط متوجه شدیم حدود ۲۳ هزار دانش آموز استان برای پیگیری مسائل آموزشی خود دسترسی به گوشی ندارند، لذا ۵ هزار گوشی و تبلت سال گذشته تهیه شده تحویل دانش آموزان گردید.

?وی ادامه داد: قرار است تعداد ۱۸ هزار گوشی و تبلت بر اساس امضاء تفاهم نامه با آموزش و پرورش در اختیار مابقی دانش آموزان استان قرار گیرد.
?استاندار بالابردن سواد رسانه ای و استفاده از فضای مجازی را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: بسیاری از دانش آموزان و یا خانواده های آنها که تاکنون از گوشی استفاده نکرده اند، از سواد رسانه ای کمی برخوردارند و در بسیاری از مواقع درک مواجه شدن با این شبکه ها و دنیای اینترنت را ندارد.
?ملانوری متذکر شد: در دوران پسا کرونا که مدارس به روال سابق برمی گردد، گوشی و محتویاتش از دست دانش آموزان خارج نمی شود، لذا باید قبل از آن در این خصوص فرهنگ سازی شود تا آسیب های اجتملاعی به حداقل برسد.
?وی افزود: بذر فرهنگی امروز پاشیده می شود اما نتیجه اش سالها حضور دارد و بسیاری از مسائل ضد فرهنگی تحت عنوان تهاجم و شبیخون فرهنگی آرام و نرم صورت می پذیرد ، یعنی زمانی شما آن را حس می کنید که کار تمام شده است.
?به گفته وی؛ تنها راه مبارزه با تهاجم فرهنگی ، ترویج مطالعه و فهم و ارتقاء آن است.
?استاندار، مردم خراسان جنوبی را مردمی با فرهنگ ، باشعور، مستعد، متدین و نجیب دانست و تصریح نمود: با وجود سطح بالای فرهنگ عمومی، استان در حوزه توسعه، منابع و ثروت های زیادی دارد، ولی این که چرا عنوان محروم را یدک می کشد، به این دلیل است که هنوز تفکر توسعه ای در مردم شکل نگرفته است.

ملانوری بر استفاده از ظرفیت های جلساتی همچون شورای فرهنگ عمومی، شورای آموزش و پرورش و … تأکید کرد و گفت: این جلسات که از سازو کار قانونی برخوردارند، باید فعال تر باشند.
?وی متذکر شد: شورای فرهنگ عمومی در مباحث فرهنگی بسیار تأثیر گذار است و قانون گذار مصوبات آن را لازم الاجرا و در حکم قانون می داند، لذا لازم است از این جایگاه قانونی به خوبی بهره برداری شود.
?استاندار بر لزوم فعال تر شدن انجمن کتابخانه های عمومی استان تأکید کرد و گفت: انجمن باید فعال شده و به لحاظ محتوایی کتابخانه های استان را فعال تر نماید و در فکر و اندیشه مردم تأثیر گذار باشد.
?ملانوری تصریح نمود: فعالیت های فرهنگی باید به سمت تقویت نیازهای استان نظیر فرهنگ کار و تلاش ،سرمایه گذاری و نه گفتن در برابر آسیب های اجتماعی پیش برود.