?سفیر قرقیزستان در ایران گفت: برای تعامل با خراسان جنوبی در طرح‌های خیلی زیادی با استاندار به توافق رسیدیم که برنامه و فعالیت‌های ما با حمایت‌های علمی دانشگاه‌های این استان ادامه می‌یابد.
صدیق اف در دیدار با اساتید و دانشگاهیان خراسان جنوبی افزود: تعامل و همکاری‌های خوبی بین مراکز تحقیقات علمی و تولید در استان وجود دارد که امروز این تعامل را از نزدیک مشاهده کردیم.
وی بیان کرد: همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری را در بخش‌هایی از قبیل کشاورزی، صنایع تبدیلی، توریستی و علمی با استان خراسان جنوبی در دستور کار قرار می‌هیم و کار ما با حمایت علمی ادامه خواهد یافت.
?سفیر قرقیزستان در ایران با بیان اینکه خراسان جنوبی دارای افراد فرهیخته و نخبه در سراسر کشور ایران است، اظهار داشت: با معرفی ظرفیت‌های دانشگاهی خراسان جنوبی متوجه شدیم در این استان کار قلبی، با انگیزه، با علاقه و اشتیاق توسط نمایندگان دانشگاهی ارائه می‌شود و دانشگاهیان دستاوردهای جدید علمی برای کشور خود به دست می‌آورند.
?صدیق اف بیان کرد: تقاضا داریم همه اطلاعات مربوط به دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی استان را در قالب پروپوزال در اختیار ما قرار دهید تا بتوانیم این اطلاعات را به وزارت علوم قرقیزستان منتقل کنیم.
?وی تصریح کرد: امروز توفیق شد تا با چشم خود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مختلف این استان به ویژه در حوزه دانشگاهی را مشاهده کنم، حتی مساحت و تجهیزات دانشگاه بیرجند من را تحت تاثیر قرار داد.
?سفیر قرقیزستان در ایران با تأکید بر اینکه انگیزه‌های خیلی جدی برای انتقال علم و دانش در مجموعه دانشگاه‌های استان شما وجود دارد، عنوان کرد: استاندار و معاون استاندار نیز از دانشگاه‌های استان حمایت می‌کنند.
?وی یادآور شد: مطمئن هستم دانشجویان این استان تجربه خیلی زیادی از فعالیت‌های علمی و آموزشی استان به دست خواهند آورد و امیدواریم بتوانیم به صورت مشترک نسبت به جذب و تربیت دانشجو اقدام کنیم.
?صدیق اف با بیان اینکه امروز روز پرثمری در خراسان جنوبی داشتیم، گفت: از واحدهای تولیدی و منطقه ویژه اقتصادی استان و همینطور کارخانه‌هایی که از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده می‌کردند، بازدید کرده و اطلاعات خوبی کسب کردم.
??تعامل علمی دانشگاه بیرجند با ۱۷ کشور دنیا
?رئیس دانشگاه بیرجند هم گفت: این دانشگاه تاکنون ۲۱ قرارداد پژوهشی با کشورهای مختلف منعقد کرده، ۲۰ پایان نامه مشترک داشته و با ۱۷ کشور دنیا تعامل علمی و پژوهشی دارد.
احمد لامعی افزود: دانشگاه‌های خراسان جنوبی و از جمله دانشگاه بیرجند می‌کوشند به عنوان مرکز دیپلماسی علمی، آموزشی و پژوهشی نه تنها در ایران که در سطح جهان ایفای نقش کنند.
?وی بیان کرد: خراسان جنوبی را با توجه به جمعیت آن می‌توان دانشگاهی‌ترین شهر ایران نامید، این استان دارای قدمت پنج هزار ساله در عرصه علم، اندیشه و تاریخ است و اندیشمندانی که در این استان پرورش یافته‌اند نامشان نه تنها در ایران که در جهان خوش می‌درخشد.
?رئیس دانشگاه بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر در استان ۴۲ هزار دانشجو و هزار و ۳۸ عضو هیات علمی در رشته‌های مختلف اعم از علوم پایه، فنی و مهندسی، ادبیات، هنر، پزشکی و کشاورزی مشغول تحصیل، تدریس، آموزش و پژوهش هستند.
?وی یادآور شد: دانشگاه بیرجند قدیمی‌ترین و بزرگترین دانشگاه استان خراسان جنوبی است که قدمت آن به ۴۵ سال قبل بر می‌گردد.
?لامعی افزود: در حال حاضر ۱۳ هزار و ۳۰۰ دانشجو و ۳۵۲ عضو هیات علمی در این دانشگاه مشغول تحصیل، آموزش و پژوهش هستند و همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه سه هزار و ۳۵۱ نفر است.
?وی بیان کرد: در دانشگاه‌های استان ۷۵۵ دانشجوی بین‌الملل وجود دارد که ۵۸۰ نفر از آنها در دانشگاه بیرجند حضور دارند و بسان دیگر دانشجویان از تمامی خدمات رفاهی، آموزشی و پژوهشی بهره‌مند می‌شوند.
?رئیس دانشگاه بیرجند ادامه داد: همچنین فقط در دانشگاه بیرجند ۳۵۲ عضو هیات علمی شامل ۴۰ نفر استاد تمام، ۱۴۵ نفر دانشیار و مابقی استادیار فعالیت دارند.
?وی یادآور شد: برگزاری همایش‌های بین المللی، وجود ۲۱ نشریه علمی و آزمایشگاه مرکزی، فعالیت ۲۷ شرکت دانش بنیان و فعالیت کتابخانه با ۱۵۰ هزار جلد کتاب و هزار نسخه خطی از دیگر فعالیت‌های این دانشگاه است.
?مسئول بنیاد نخبگان خراسان جنوبی هم گفت: بنیاد نخبگان استان سال ۸۸ تأسیس شد و اکنون ۳۸۲ نخبه تحت پوشش این بنیاد هستند.
?احمدی‌زاده با بیان اینکه تأثیرگذاری نخبگان برای ما اهمیت زیادی دارد، افزود: تعداد ۲۰ نفر نخبگان استان در سطح بین‌المللی فعالیت‌های اقتصادی داشته و محصولات خوبی صادر می‌کنند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور