مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در هفت ماه ابتدای امسال تعداد ۲ هزار و ۵۰۴ کامیون به وزن ۷۲ هزار تن کالا از این استان به افغانستان ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۴۵ درصد افزایش یافته است.

عباس جرجانی شنبه شب در ششمین جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات خراسان جنوبی که در محل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور برگزار شد، اظهار داشت: در این مدت آرد، شکر، فوفل، گازوئیل و نخود از کشورهای روسیه، هند، اندونزی، جمهوری آذربایجان، ترکیه و از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

وی با بیان اینکه در هفت ماه ابتدای سال جاری ۵۵ میلیون دلار کالا از خراسان جنوبی به کشور افغانستان صادر شده است، بیان کرد: صادرات کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۲۲ درصد کاهش دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: همچنین در این مدت واردات کالا از افغانستان پنج میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۵۸ درصدی دارد.

جرجانی با اشاره به اینکه صادرات از محل ماده ۱۱۶ در استان ۲۲۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۳۹ درصدی دارد، عنوان کرد: همچنین صادرات کل کالاها از خراسان جنوبی ۲۸۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد کاهش دارد.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عراق و قزاقستان مهمترین مقاصد صادراتی و کشورهای آلمان، پاکستان، ترکیه و افغانستان مهمترین مقاصد وارداتی کالا به خراسان جنوبی هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از وجود ۷۷۷ معدن فعال با ذخیره قطعی ۶.۹ میلیارد تن در استان خبرداد و گفت: ۲۴.۸ میلیون تن استخراج اسمی این معادن است.

جرجانی ادامه داد: ۱۷ واحد صنعتی بزرگ، ۲۱ واحد صنعتی متوسط، ۴۸۸ واحد صنعتی کوچک و ۲۸۰ واحد صنایع معدنی در استان وجود دارد.

وی غیر فعال بودن بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی، عدم ثبات در تصمیمات مرتبط با تجارت خارجی با کشور افغانستان به دلیل نبود ثبات سیاسی و اقتصادی آن کشور، نبود کنسولگری افغانستان در بیرجند و کنسولگری ایران در فراه افغانستان، نبود توازن تجاری بین ایران و افغانستان، نبود استفاده از ظرفیت قانونی مبادلات مرزنشینان و ضعف زیرساخت‌های صادراتی از موانع توسعه صادرات خراسان جنوبی عنوان کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به اینکه در گمرکات استان به کل کشور خدمات ارائه می‌دهیم، اعتبارات ملی برای ارتقای زیرساخت‌های بازارچه و گمرکات استان اختصاص یابد.

جواد اشرفی اظهار داشت: از مجموع کل صادرات خراسان جنوبی به کشور افغانستان، ۸۰ درصد از محل ماده ۱۱۶ است یعنی کالاهای احضار شده از سایر گمرکات کشور و صادره از خراسان جنوبی است.

وی عنوان کرد: اما برای ایجاد و ارتقای زیرساخت‌ها در بازارچه‌ و پایانه مرزی ماهیرود استان باید از اعتبارات استانی هزینه شود.

اشرفی تصریح کرد: وقتی به کل کشور در بازارچه و گمرکات خراسان جنوبی خدمات ارائه می‌دهیم باید برای ارتقای زیرساختی‌ها هم اعتبارات ملی اختصاص یابد چرا که اعتبارات استانی محدود است.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم با گلایه مندی از اینکه به دلایل مختلف جایگاه صادراتی خود را در کشور افغانستان از دست داده‌ایم، گفت: متاسفانه در مبادلات مرزی منافع کشور افغانستان را در نظر نمی‌گیرم.

مصطفی نخعی بروکراسی اداری و تغییر مکرر قنوانین را بلای جان صادرات به کشور افغانستان بیان کرد و گفت: در گذشته سود حاصل از عواید سوخت مرزنشینی در راستای ماندگاری جمعیت در نقاط مرزی واریز می‌شد که از اسفندماه سال ۱۳۹۹ پرداخت نشده است.

نخعی همچنین خواستار صدور مجوز کوله‌بری در مرزهای خراسان جنوبی همانند سایر استان‌های مرزی شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی همچنین در این کارگروه خواستار تخصیص کامل اعتبارات محور ترانزیتی ماهیرود – فراه شد و گفت: در شورای عالی امنیت ملی پنج میلیون یورو برای تکمیل این محور مصوب شد که تاکنون ۲ میلیون یورو تخصیص یافته است.

وحید داعی افزود: برای تکمیل این محور ترازیتی که نقش موثری در توسعه صادرات استان دارد به ۱۰ میلیون یورو اعتبار دیگر نیاز داریم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور