یکی از موضوعاتی که اعضای شورای شهر به همراه شهردار بیرجند بخشی از جلسه علنی شورا را به آن اختصاص دادند، نظارت بر فعالیت تاکسی های اینترنتی و مدیریت قیمت آن بود.

درخواستی از سوی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند مبنی بر ساماندهی تاکسی های اینترنتی و نرخ آژانس های تلفنی به شورا ارسال شده بود و در اولین جلسه علنی شورا که امروز (شنبه) با حضور اکثریت اعضا و شهردار بیرجند برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
شهردار بیرجند درباره این مکاتبه گفت: آژانس ها و تاکسی های اینترنتی موضوعی است که همیشه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری ها مورد بحث بوده است.
محمدعلی جاوید افزود: ما نافی این نیستیم که آژانس ها و تاکسی های اینترنتی باید به عنوان یک شغل از سازمان صمت مجوز بگیرند اما از طرفی قانون حمل و نقل و سوخت، مدیریت هرگونه حمل و نقل بار و مسافر درون شهری را بر عهده شهرداری ها نهاده است.
وی گفت: لذا شهرداری ها براساس این قانون باید بر عملکرد آژانس ها و تاکسی های اینترنتی در قیمت گذاری نیز نظارت کنند اگرچه بحث صدور پروانه از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت به جای خود محفوظ است.
شهردار بیرجند یادآور شد: به خاطر وجود بعضی مسایل غیر اخلاقی ناشی از فعالیت تاکسی های اینترنتی برخی شهردارها حتی این اجازه را داشته اند که از طریق اماکن، فعالیت تاکسی های اینترنتی غیرمجاز را متوقف و دفاتر آنها را پلمپ کنند.
با این حال یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند با گریز به قانون نظام صنفی گفت: این قانون تمامی اتحادیه ها را مکلف کرده که واحدهای خدمات رسان را ساماندهی کنند و صدور مجوزها، بررسی قیمت ها و رسیدگی به تخلفات در همین قانون توسط اتحادیه ها پیش بینی شده است.
مرتضی یزدان شناس افزود: آژانس های تلفنی مشمول همین شرایط هستند و باید از اتحادیه مربوطه که زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت است پروانه اخذ کنند اما این امر نافی نظارت شهرداری ها بر تاکسی های تلفنی نمی شود.
وی با این اعتقاد که شهرداری و همه دستگاه های نظارتی می توانند در کنار سازمان های مجوز دهنده نظارت های فنی خود را داشته باشند بیان کرد: اما در خصوص نرخ گذاری باید مسیر از مبادی قانونی خود طی شود.
دیگر عضو شورای اسلامی شهر بیرجند که با این توضیحات قانع نشده بود، گفت: باید ابتدا اختیاراتی به شهرداری داده شود و بعد انتظار نظارت داشته باشیم.
محمدعلی طاهری اظهار داشت: نمی شود قیمت گذاری جای دیگر انجام گیرد و نظارت بر عهده شهرداری باشد.
وی پیشنهاد داد: نرخ های اعلام شده براساس استانداردها ارایه شود تا ببینیم آیا شهرداری مجاز به تعیین نرخ است و آیا می پذیرد که مرجع نرخ گذاری جای دیگر باشد.
یکی دیگر از اعضای شورای شهر خود را به جای یک شهروند فرض کرد و گفت: اگر بنده به عنوان یک شهروند از تاکسی اینترنتی خدمت گرفته و نارضایتی داشته باشم باید از کجا مطالبه کنم؟
رضا حسنی صفت ادامه داد: گاهی تخلف های اخلاقی ممکن است ظهور و بروز کند یا تاکسی های اینترنتی گرانفروشی داشته باشند بالاخره شهروندان باید بدانند به کدام مرجع شکایت کنند.
وی یادآور شد: تجربه فعالیت تاکسی های اینترنتی در شهرهای بزرگ نشان داده که اتفاقات وحشتناکی رخ داده است.
در نهایت مقرر شد رئیس سازمان حمل بار و مسافر شهرداری بیرجند و مسئول مربوطه از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در جلسه آینده شورای شهر دعوت شوند تا تفاوت این دیدگاه ها بررسی و تصمیم گیری شود.

** بررسی مزایده پارکینگ های شهر
یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در جلسه امروز شورای شهر بیرجند اعلام برنده مزایده پارکینگ های سطح شهر بود که براساس آن مجری طرح باید ۲۶ درصد از درآمد پارکینگ ها را به شهرداری پرداخت کند.
یک عضو شورای شهر با اشاره به اجرای طرح سابق پارکبان در شهر بیرجند توسط بخش خصوصی گفت: پیش از این شرکت مذکور از مردم مبالغی دریافت و کارتی هم به عنوان کارت شارژ توزیع کرده که مشخص نیست شهروندان چه میزان از این هزینه پرداختی را استفاده کرده اند.
مهدی میری تاکید کرد: شهرداری باید قبل از اتمام مهلت قرارداد شرکت سابق، تکلیف مبالغ ذخیره شده در کارت های دست مردم را روشن کند.
وی افزود: قطعا شرکتی که از طریق تلفن همراه کارت پارک را شارژ می کرد باید الان هم از طریق همان سیستم های الکترونیک قادر باشد اعلام کند که چقدر از مردم سپرده گرفته است.
عضو دیگر شورای شهر بیرجند گفت: باید به مردم اطلاع رسانی شود که اگر کارت شارژ از شرکت قبلی دارند، اعلام کنند و دادستان نیز به عنوان مدعی العموم آن شرکت را ملزم نماید تا مطالبات مردم را به هر میزان که هست پرداخت کند.
طاهری اظهار داشت: شهرداری و سازمان حمل و نقل بار و مسافر نیز اگر از شرکت سابق ضمانتی دارند می توانند این مطالبات را وصول کنند.
اجرای مزایده عمومی برای ۲ واحد تجاری شهرداری در ابتدای مدرس، اخذ مجوز خرید غلتک ۲ چرخ به شهرداری تا سقف مبلغ ۳۱۰ میلیون تومان، واگذاری مجموعه بازی کودکان در ۱۴ پارک شهر به بخش خصوصی از طریق مزایده، نامگذاری پارک خطی بیرجند به نام «نشاط» و زیباسازی خیابان های کارگران، کاظمیه و رجایی توسط شهرداری در سال جاری از جمله مصوبات این جلسه علنی شورای شهر بیرجند در هفتمین روز از دومین ماه سال جاری بود.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله