رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: با توجه به تنش‌های آبی در استان باید راهکارهای اساسی برای تامین آب صنایع دنبال شود که استفاده از پساب یک راهکار است.

حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد روز دوشنبه در نشست ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دادگستری خراسان جنوبی که با دستور کار “بررسی مشکلات یک واحد تولید کاشی در بیرجند” برگزار شد افزود: ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی می‌تواند راهکاری برای تامین آب واحدهای تولیدی باشد که نیازمند بررسی در دستگاه‌های متولی است.

وی با تاکید بر اینکه نگاه بخشی به این موضوع درست نیست گفت: در شرایط کم‌آبی استان اختصاص ۱۲ لیتر بر ثانیه آب چاه به یک واحد صنعتی می‌تواند موجب بحرانی شدن وضعیت شود.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به منابع آبی موجود تامین آب شرب از مهمترین برنامه‌ها است لذا برای نیازهای آبی بخش کشاورزی و صنعت باید از پساب (فاضلاب تصفیه‌شده) یا راه‌های دیگر استفاده شود.

وی با اشاره به طرح مشکلات یک واحد تولید کاشی در این نشست افزود: ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به دنبال ارایه راهکارهایی برای رفع مشکلات و موانع تولید است.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد مشکل تامین آب برای واحد کارتن‌سازی، استفاده از تسهیلات معافیت از مالیات و دارایی و تامین زمین برای طرح توسعه کارخانه را از جمله مشکلات این واحد تولیدی برشمرد و گفت: در صورتی که مشکل مالیات این واحد صنعتی حل شود کمک بزرگی به تامین سرمایه در گردش آن خواهد بود.

وی عنوان کرد: درخصوص تامین آب این واحد تولیدی هم مقرر شده کارگروهی تشکیل و نیاز واقعی کارخانه بررسی شود تا بتوان به دنبال راهکارهایی برای تامین آب باشیم.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: موضوع معافیت مالیاتی که این واحد تولیدی به لحاظ توسعه داشته به دستگاه‌های نظارتی ارجاع شد و براساس مصوبات این جلسات اقدام خواهد شد لذا امیدواریم این واحد تولیدی بتواند از معافیت مالیاتی استفاده کند.