نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: آنچه به اعمال انسان ارزش می‌دهد، حب و بغض در دین و نوع سنخیت است.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز یکشنبه در دیدار استاندار و مسوولان ارشد استان خراسان جنوبی که به مناسبت ۱۲ بهمن سالروز ورود تاریخی امام خمینی (ره) به میهن و آغاز دهه فجر برگزار شد، افزود: هر سرمایه‌ای یک محاسبه درباره سود و زیان دارد و اینکه سرمایه ما چیست.

وی گفت: شما که اهل دیانت هستید، حسنات زیادی دارید از جمله انجام واجبات، خدمت به مردم، مدیریت و مشکل گشایی سرمایه‌های شماست اما اینها معلول هستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: همه خوبی‌ها و حسنات اگرچه ارزش دارند اما معلول هستند و باید دید ارزش را از کجا می‌گیرند.

وی افزود: ارزش چیزی نیست که با مقدار، وزن و متر محاسبه شود، ممکن است یک عمل را چند نفر انجام دهند و چند نوع ارزش داشته باشند زیرا پشتوانه آن مهم است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: آنچه مهم است اینکه انسان چرا دوست دارد، محبوبش چیست و ارزش با او سنجیده می‌شود.

وی ادامه داد: حب و بغض، جاذبه و دافعه، خوش آمدن و بد آمدن ریشه کار است و در روز اول دهه فجر سجده شکر را به جا آورید که با بدترین و ظالم‌ترین جریان‌ها دشمن هستید و با صادق‌ترین، سالم‌ترین و بهترین انسان‌ها احساس محبت دارید که ملاک ارزش این است.

امام جمعه بیرجند با اشاره به این که ملاک پول هم پشتوانه آن است گفت: این اعمال همه با ارزش است و نرخ دارد اما آنچه به آنها ارزش می‌دهد، حب و بغض است همانطور که وقتی سوال می‌شود آیا دوستی و دشمنی در دین تعریف می‌شود؟ امام معصوم می‌گوید دین غیر از این نیست و بقیه کارها که به عنوان دین مطرح می‌شود معلول این هستند.

وی اظهار داشت: رمزش هم پیداست؛ هم جنبه روایی و نقل دارد و هم عقل، به این صورت که انسان به حقیقت نه اظهارات لفظی وقتی چیزی را دوست دارد که با آن سنخیت پیدا کند و اگر سنخیت نداشته باشد با همه تشریفات از هم جدا می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی ملاک ارزش را سنخیت دانست و گفت: تمام سود و زیان ما در این محاسبه می‌شود که سرشت ما با امام حسین (ع) گره خورده که یک سرمایه است و چنین فردی هر سخن و عمل ظلمی را ببیند ناراحت می‌شود چون سنخیت پیدا کرده است.

وی افزود: در ارتباط با سنخیت کسانی که می‌خواهند جمع بین ضدین را توجیه کنند، خودشان را گول می‌زنند و ممکن نیست لذا در همین روایات مربوط به قلب و آیه کریمه که متوجه عقل و عرفان است هیچ انسانی دو دل ندارد و با یک دل دو محبت محال است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: این همه عشق انسان به طبیعت، خانواده تا امام معصوم یک ریشه دارد و آزمایش‌ اش نیز این است که راه دوستی با خدا یا غیر خدا را انتخاب کند.

وی اظهار داشت: خدا به شما بزرگترین سرمایه‌ها را داده و مادران و پدران شهدا و جوانانی که جهاد می‌کنند، فدا شدن در راه خدا است که محبوب اصلی است اما خود آنها بزرگترین سرمایه‌ای هستند که قدرشان را بدانید.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: افتخاری است که خداوند به ما عطا کرده و این افتخار است که دشمنان شما دشمنان حق، خدا، مردم و حقوق مردم هستند و دوستان شما از سلسله انبیا، علمای راستین، شهدا و صدیقین باشند و این سرمایه شماست.

استاندار خراسان جنوبی، مسوولان ارشد و فرماندهان نظامی و انتظامی استان در نخستین روز دهه فجر با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند دیدار کردند.

نواختن زنگ انقلاب به منظور گرامیداشت ۱۲ بهمن و همزمان با ورود تاریخی امام خمینی (ره) به میهن و افتتاح پروژه‌های مختلف از جمله برنامه‌هایی است که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود.